01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rumpold získává čtvrt kila freonu z každé lednice

Uprostřed jižních Čech, v Maršově u Malšic nedaleko Tábora, zpracovává společnost RUMPOLD, s. r. o., vyřazené ledničky. Využívá při tom špičkovou technologii, označovanou jako "Systém SEG".

Už před časem jsme vám tuto technologii představili. Jednalo se o popis činnosti zařízení 1.stupně, který je namontován na nákladním vozidle. Objíždí české sběrné dvory, aby přímo v místě prvotního shromáždění lednic provedl odsátí freonu a oleje z chladicího systému a zajistil předepsaný minimální zbytkový obsah freonu v oleji.

Demontáž odsátého kompresoru, radiátoru a výparníku, včetně poliček, mřížek a šuplíků umožní maximální surovinové využití jednotlivých druhů materiálů a indikaci skříní lednic, které obsahují izolaci tvořenou polyuretanovou izolací s obsahem freonu R11. A právě tyto skříně jsou odváženy do Maršova a určeny ke konečnému zpracování na 2. stupni mobilní technologie, provozované firmou Rumpold.

Druhý stupeň technologie je určen pro konečnou úpravu pouze těch skříní lednic, které byly předupraveny na 1. stupni. Vedoucí provozu Zdeněk Vodrážka říká: "Zatímco v chladícím systému lednice je kolem 110 g freonu, naše výtěžnost z PUR pěny je zhruba 270 g freonu na každou zpracovanou kompletní ledničku".

SOBĚSTAČNÝ PROVOZ

Jednotlivé stavební prvky technologie jsou vestavěny do tří nákladních souprav. V první jsou umístěna zařízení pro vhoz lednic, jejich drcení, transport drtě a její třídění, zásobníky na polyuretan, mlýny polyuretanu a potřebná vzduchotechnika. Ve druhé je optimalizátor, jednotky s aktivním uhlím, zařízení pro jejich regeneraci a zkapalnění freonu. Třetí souprava obsahuje vhazovací jeřáb s velínem, elektrocentrálu a kontejnery s náhradními díly a řídicím a kontrolním stanovištěm.

Potřebný příkon až 750 kW by byl na běžném sběrném dvoře těžko dosažitelný. "Naše technologie je díky generátorům naprosto soběstačná", upozorňuje Zdeněk Vodrážka.

Pro obsluhu technologie jsou potřeba dva pracovníci: jeden na "řídicí věži" drapákovým jeřábem "krmí" násypku zařízení ledničkami a zároveň přes terminál řídicího počítače řídí jeho chod, druhý zaměstnanec funguje jako servis, mění naplněné kontejnery a big-bagy produktů úpravy a doplňuje provozní náplně.

Předběžně upravené lednice (1. stupněm) jsou jeřábem vhozeny do vstupní násypky drticí jednotky. Zdvojeně uzavíraný vstupní prostor zaručuje, že drtící jednotka je při vhozu ledničky neustále uzavřena a je tak znemožněn únik freonu. Drcení probíhá řezacími kotouči ve dvou stupních na velikost drti přibližně 40 x 40 mm.

Šnekové dopravníky jsou rovněž vzduchově utěsněny a dopravují nadrcený materiál ke vzduchovým třídičům. Materiál se při šnekové dopravě o sebe vzájemně odírá, tvrdší a ostřejší díly drtě oddělují křehký polyuretan od podkladových materiálů, a dochází tak k velmi dobrému oddělení polyuretanové izolace. Dva vzduchové třídiče a návrat části materiálu do prvního šnekového dopravníku umožňují co nejlepší vytřídění polyuretanu.

Materiálová frakce (ocel, plasty a neželezné kovy) je přes šnekovou ucpávku, která utěsňuje pracovní systém, vynášena na dopravníkový pás, kde je magnetickým separátorem oddělena železná frakce. Zbylá směs plastů a neželezných kovů je ukládána do big-bagů a následně může být dotříděna v externím třídicím zařízení.

Hrubá drť polyuretanu je pneumatickou cestou dopravena do zásobníku, a odtud do dvou nožových mlýnů, kde je namleta na moučku tak, aby se pórová struktura polyuretanu porušila a freon uzavřený v pórech se uvolnil.

Polyuretanová moučka je přivedena uzavřeným šnekovým dopravníkem do optimalizátoru, kde se moučka předepsaným způsobem ohřeje a freony se tak vypudí z hmoty moučky. Po tomto zpracování je polyuretanová moučka již vyvedena z podtlakového systému a plynule sypána do big-bagů.

Celý pracovní systém je vzduchově utěsněn a provozován v mírném podtlaku zajišťovaném kompresorem, který kontinuálně na více místech odsává definované množství vzduchu, stlačuje jej a odvlhčuje. Velká část odvlhčeného vzduchu, který obsahuje freony, zůstává v systému a zvyšuje tam koncentraci freonu. Pouze ta část vzduchu, která je potřebná k zachování podtlaku, je ze systému odvedena, mechanicky vyčištěna a převedena do jednotky, kde se freony navážou na aktivní uhlí.

Zařízení je vybaveno čtyřmi jednotkami aktivního uhlí, aby bylo neustále zajištěno úplné zachycení freonů. Tyto jednotky jsou střídavě freonem zaplňovány a vyprazdňovány. Pro zajištění maximálního provozního výkonu může být zařízení vybaveno náhradními čtyřmi jednotkami aktivního uhlí.

K zpětnému uvolnění freonu z desorbované jednotky aktivního uhlí dochází jejím systémovým ohřevem a promýváním horkým vzduchem, přičemž je freon z aktivního uhlí vynášen proudem vzduchu. Ten je v třístupňovém kompresoru stlačen a v chladicí jednotce ochlazen tak, že freon kondenzuje. Zkapalněný freon je převeden do chlazeného zásobníku a nakonec stočen do vhodných přepravních sudů.

PLNĚNÍ PŘEDEPSANÝCH LIMITŮ

Nařízení vlády č. 117/2005, o některých opatřeních zabezpečujících ochranu ozonové vrstvy, definuje vlastnosti technologie, která může být v České republice použita na zpracování chladicích zařízení z domácností a stanovuje emisní parametry.

Technologie provozovaná společností Rumpold všechny tyto parametry bohatě splňuje. Zbytkový obsah freonu v oleji se pohybuje okolo 0,06 %, zbytkový obsah freonu v polyuretanové moučce kolem 0,05 procenta. Čištění odpadního vzduchu je vysoce účinné a zařízení dosahuje zlomkových hodnot povoleného emisního limitu 5g za hodinu.

Ocelová drť, která tvoří přibližně 55 % celkové váhy skříně lednice, připravené pro 2. stupeň, najde bezproblémové využití v hutích. Směs plastů a neželezných kovů je svým výskytem zhruba 34 % druhou největší výstupní frakcí z technologie. Společnost Rumpold ji vozí do Německa k dalšímu dotřídění na jednotlivé složky, které se prodávají jako kvalitní druhotná surovina. Polyuretanová moučka s výskytem zhruba 10 % zatím končí jako příměs do alternativních paliv, ale v Německu je vzhledem k zanedbatelnému zbytkovému obsahu freonů a svým vlastnostem používána jako sorbční materiál. Materiálové využití se tak blíží 90 %. Zkapalněný freon se v sudech odváží k termickému odstranění. Spaluje ho spalovna SPOVO v Ostravě, která má jako jediná u nás adekvátní technologii.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down