Britská společnost Rolls-Royce, která dodává motory Airbusu či Boeingu, do tří až pěti let uvede do provozu první malé letadlo na elektrický pohon. V rozhovoru na letecké přehlídce v Singapuru to řekl šéf divize Rolls-Royce Electrical Rob Watson. První komerční aplikace bateriového elektrického systému P-Volt vyvinutého firmou Rolls-Royce bude podle něj mít výkon asi 600 kilowatthodin. To umožní let šesti až osmi lidí až na vzdálenost zhruba 150 kilometrů.
Tento dolet se bude zlepšovat díky lepší technologii baterií a nakonec může v roce 2030 činit až 400 kilometrů, dodal Watson. "Vkládáme do této technologie naději," řekl. "Teď ji musíme rozpracovat, aby měla smysluplný ekonomický dopad," pokračoval. Watson má za to, že do tří až pěti let bude tento typ pohonu v městské a regionální dopravě reálnou možností u letadel s osmi až 18 místy.
V různých fázích vývoje letadel poháněných alternativním zdrojem energie se kvůli tlaku na snižování emisí nachází řada společností po celém světě - od start-upů přes zavedené letecké giganty po některé automobilky. Mezi možnosti, na kterých se pracuje, patří udržitelné letecké palivo označované podle anglického názvu SAF (Sustainable Aviation Fuel), vodík, plně elektrický a hybridní elektrický pohon.
Elektrický pohonný systém společnosti Rolls-Royce lze použít v malých dopravních letadlech ve strojích s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Jeden ze zákazníků britského výrobce, společnost Vertical Aerospace, už získal objednávky od společností American Airlines, Virgin Atlantic Airways a pronajímatele letadel Avolon. Tvrdí, že jeho eVTOL VA-X4 pro čtyři cestující uletí rychlostí až 320 kilometrů za hodinu až 160 kilometrů.
Watson ale neočekává, že plně elektrická budou i menší dopravní letadla, která u Airbusu i Boeingu patří k nejpopulárnějším. "Pokud chcete létat se stovkami lidí a na vzdálenost tisíců kilometrů, což je trh těchto menších letadel, baterie to nikdy nedokáže. A to kvůli omezením plynoucím z hustoty energie a hmotnosti baterie," řekl Watson. "Pokud se chcete na těchto platformách dostat na čistou nulu, dosáhnete toho hlavně pomocí SAF nebo vodíku," dodal.
Rolls-Royce nyní jedná s dodavateli bateriových článků, protože se blíží fáze certifikace. Podle Watsona bude firma navrhovat a montovat bateriové sady, jednotlivé bateriové články vyrábět nebude. "Rozhodnutí o výběru dodavatelů musíme učinit v příštím roce až roce a půl," uvedl. "O našich strategických dodavatelích rozhodujeme letos."*
-čtk-