Řada podniků začala zavádět environmentálně orientované systémy řízení (EMS), hovoří se programu EMAS, o ISO 14001 nebo o odvětvových programech, jako je Responsible Care -Odpovědné podnikání v chemii a další.
Příčinou této změny v myšlení je na jedné straně jistě odpovědný přístup k prostředí, ve kterém žijeme a podnikáme. Hlavním důvodem jsou zcela jistě významné změny právních předpisů, ke kterým v posledních letech v oblasti odpadů a životního prostředí dochází.
Tuto skutečnost ještě zvýrazňuje fakt, že naše republika přistoupí již v příštím roce k Evropské unii. To bude mít značný dopad na každý podnik v celém rozsahu jeho aktivit, tedy i v oblasti odpadového hospodářství. Pro naše podniky je důležité, že nařízení Rady EU vstupují pro nové členy v platnost dnem jeho přistoupení k Evropské unii. Právě proto dochází v posledním období s určitým předstihem k harmonizaci právních předpisů s předpisy Evropské unie.
Měnící se ekonomické prostředí
Český podnik, jestliže chce úspěšně podnikat v měnícím se ekonomickém prostředí, musí se tedy (mimo jiné) vyrovnat i s požadavky, které na něj klade souhrn právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, kam odpadové hospodářství patří. Při opomíjení této reality by se dostával do střetu s požadavky legislativy a vystavoval by se postihům, které v následujícím období rozhodně spíše porostou.
Stále podstatnější je však také informace okolí, zákazníkům a obchodním partnerům, jak odpovědně podnik přistupuje ke stavu životního prostředí. Podnik tak pracuje na vylepšení svého "image" a získává tím konkurenční výhodu před svými soupeři na trhu.
V poslední době je stále důrazněji zmiňována skutečnost, že je nutné na oblast ochrany životního prostředí nahlížet jako na celek, nikoli jako na jednotlivé izolované problémy. Odpadové hospodářství velmi těsně souvisí s nebezpečnými látkami a nakládání s nimi, přepravou nebezpečného zboží, ale i bezpečností a ochranou zdraví při práci. Společný a koordinovaný přístup je základním předpokladem pro optimální řešení. Přitom samotné dodržování právních předpisů bez vazby na ostatní procesy nezajistí podniku dlouhodobý rozvoj. Problematika ochrany životního prostředí a BOZP ovlivňuje většinu činností a aktivit, které podnik realizuje. Proto je nezbytné, aby environmentální systémy řízení byly integrovány s komplexním řízením podniku.
Možnosti pro dosažení cílů
V současné době si již nikdo nedokáže představit podnik, který by byl úspěšný bez nasazení informačních technologií. Možností využití informačních systémů v oblasti odpadů a životního prostředí je více.
Na jedné straně existují specializované aplikace, které podrobně řeší konkrétní problematiku, například nebezpečné odpady a nakládání s nimi. Tyto aplikace poskytují uživateli detailní informace v dané problematice, relativně uspokojivě reagují na legislativní změny a požadavky podniků.
Co to znamená v konkrétní praxi odpadového hospodářství? Systémy umožňují například vést seznam odpadů podle Katalogu odpadů, včetně identifikačních listů nebezpečných odpadů, vést provozní deník odpadového hospodářství, provádět výkaznictví dle požadavků právních předpisů, tisknout přepravní doklady, sestavovat bilance nakládání s odpady, a podobně. V některých případech je možné dokoupit nadstavby, které pomáhají k integraci s podnikovým informačním systémem, například pro obchodování s odpady. Umožňují evidovat dodavatelsko odběratelské smlouvy, provádět výběr partnerů, udržovat ceníky pro výkup, nebo prodej odpadů. Mohou dokonce vystavovat faktury, připravovat logistické doklady jako příjemky, výdejky, převodky, hlášení nebo sledovat množství odpadů pro jednotlivé závody či budovy.
Nevýhodou těchto řešení je izolovanost od hlavního podnikového informačního systému. Většinou neexistují rozhraní pro automatický převod dat, o propojení on-line ani nemluvě. V praxi to znamená poměrně nízkou přidanou hodnotu oproti manuálnímu zpracování, řešení je zdlouhavé a náchylné na vznik chyb, resp. opomenutí důležitých faktů. Navíc poměrně značný rozsah úzce specifických udržovaných informací často neodpovídá potřebám konkrétního podniku.
Samostatnou otázkou je zdroj -autor tohoto systému, jeho stabilita na trhu a schopnost reagovat na náhlé změny v oboru životního prostředí i informatice obecně. Druhou možností je "vytvoření" odpadu přímo ve standardním podnikovém informačním systému, například jako speciální druh materiálu. Toto řešení má na rozdíl od předchozího výhodu ve sdílení dat (faktura, smlouva, obchodní partner), avšak postrádá specifické informace a funkcionalitu pořadované legislativou v odpadovém hospodářství.
Integrovaná řešení
Existuje tedy oprávněná poptávka po komplexním integrovaném řešení, které umožňuje realizovat všechny "kmenové" procesy v podniku tak, aby byly v souladu s požadavky právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, a tedy i odpadů.
Jaké jsou hlavní přínosy takto integrovaných řešení?
Především bude uživatel pracovat v prostředí jednoho jediného informačního systému. Bude moci využívat všech inforamcí ze systému, tedy současně při nakládání s odpady řešit výběr obchodního partnera, například dle druhu odpadu a způsob jeho odstraňování. Může vystavit poptávku, nebo nabídku, ověřovat věcně odstranění odpadu a současně likvidaci faktury, sledovat náklady, nebo množství odpadu na jednotlivé objekty a podobně. Samozřejmostí je přitom tisk dokumentů a výkaznictví požadované environmentální legislativou. Další možností je integrace s vedením zásob a například přesuny na shromažďování odpadů. Předností je i řešení nakládání s nebezpečnými odpady, které je ovlivněno oběma zmíněnými zákony (zákon o odpadech a zákon o chemických látkách a chemických přípravcích), ale i dalšími právními předpisy souvisejícími s přepravou nebezpečného zboží (mezinárodní dohody ADR, RID). Systém umožní inteligentní tvorbu bezpečnostních listů, pokynů při nehodě, označení nebezpečného zboží a přitom bude automaticky dohlížet na soulad s předpisy (limitní množství, smíšená nakládka) v časovém předstihu přípravy procesů. Z tohoto krátkého výběru možností integrovaného řešení je jistě patrna vysoká efektivita nasazení v podnikové praxi.
Ing. Karel Krupička, Ph.D.
produktový manažer, SAP ČR, spol. s r.o.
|