01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

RECYKLOVANÉ SOUČÁSTI AUTOMOBILŮ

Vědecký tým z univerzity v Brightonu (UK) pracuje na projektu využívání separovaných složek komunálního odpadu ve velmi náročných aplikacích. Při recyklaci plastů obvykle (kromě určitých technologií) vznikají materiály nižší kvality, které jsou vhodné jen pro méně náročné použití. Moderní postupy...

Vědecký tým z univerzity v Brightonu (UK) pracuje na projektu využívání separovaných složek komunálního odpadu ve velmi náročných aplikacích.

Při recyklaci plastů obvykle (kromě určitých technologií) vznikají materiály nižší kvality, které jsou vhodné jen pro méně náročné použití. Moderní postupy však umožňují jejich znovuvyužití při výrobě klíčových součástí špičkových motorových vozidel.

Vedoucí týmu Dr. Hooper (na obr.) říká: "Je velmi důležité, aby si lidé uvědomili, že to, co pokládají za odpad, může být ve skutečnosti velmi užitečné. Prokázali jsme, že vyseparované plasty mohou být recyklovány tak, aby vznikly kvalitní výrobky. Je pochopitelné, že firmy, které vyrábějí z plastických hmot výrobky pro použití v potravinářství, mají z recyklovaných materiálů obavy, zejména kvůli jejich kvalitě a možné přítomnosti kontaminantů. Stroj na výrobu obalů z plastických hmot může stát 1,2 miliónu USD, i více. Je tedy přirozené, že výrobci dávají přednost používání nově vyrobených materiálů, spíše než recyklovaných materiálů, které by mohly způsobit nákladné chyby na zařízení, ve výrobním procesu nebo i v konečném výrobku "

V domácnostech vznikající odpad z plastů zahrnuje mimo jiné vysokovyhustotní polyetylen (HDPE), z něhož se v některých zemích vyrábějí obvykle lahve od mléka a obaly na detergenty, a také samozřejmě láhve na nápoje z polethylentereftalátu (PET).

Podle projektu probíhá před samotnou recyklací mimořádně přesná kontrola separace, při níž se vytřiďují tyto dobře zpracovatelné složky, a specifické podmínky má také tvářecí proces. Charakteristiky vyrobeného materiálu - obzvláště pevnost a trvanlivost - přesvědčily předního světového výrobce motorových vozidel, aby vyzkoušel simulovaný zkušební program při výrobě nádrží na ostřik předních skel. Ty budou nyní vyráběny ze 100% recyklovaného materiálu, pocházejícího ze separovaného sběru. Podle šéfa týmu to představuje možná malý, ale velmi významný moment pro průmysl recyklace plastických hmot - výrobci automobilů až donedávna o využívání recyklovaných materiálů v automobilech příliš neuvažovali.

Pokrok se projevuje i v hledání účinnějších způsobů, jak zužitkovat plasty z autovraků, které u moderních automobilů v současné době představují zhruba 9 % váhy. Mnoho z tohoto potenciálně užitečného materiálu však zatím mizí na skládkách.

"Jedním z velkých problémů je, že se při výrobě automobilů používá kolem 27 různých druhů plastických hmot," dodává Dr. Hooper. "Polypropylen, který je nejužitečnějším druhem, představuje okolo poloviny všech plastických hmot a náš výzkum se soustřeďuje na "uzavřenou smyčku" recyklovatelnosti polypropylénu. Opět, je to případ, kdy musíme prokázat, že recyklování plastických hmot pro výrobu konečných a kvalitních výrobků je prakticky a ekonomicky možné, a to v širším měřítku."

- ksm -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down