Recyklace na úrovni PODTITULEK: Zážitky z Ameriky Nedávno jsem se zúčastnila programu pod názvem "Public Relation, Marketing and Sales", který pořádala hospodářská komora v Jacksonville na Floridě (USA). Tento program, určený pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko, byl kompletně dotován...
Recyklace na úrovni
PODTITULEK: Zážitky z Ameriky
Nedávno jsem se zúčastnila programu pod názvem "Public Relation, Marketing and Sales", který pořádala hospodářská komora v Jacksonville na Floridě (USA). Tento program, určený pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko, byl kompletně dotován americkou vládou.
Ze 400 přihlášených bylo postupně vybráno dvanáct účastníků, z toho za Českou republiku čtyři. Program byl třítýdenní a byl věnován teorii marketingu, návštěvě místních úspěšných společností (mezi nimi byla i americká pobočka české firmy Soft602 - výrobce známých textových editorů T 602). Ve třetím týdnu jsem si mohla sama určit, jaké podniky a místa chci navštívit. Vzhledem k mému zaměstnání bylo mým přáním vidět recyklaci a hlavně sběr baterií na Floridě. Také jsem chtěla vidět jakoukoliv fungující recyklační linku na cokoliv.
Návštěvy
Především jsem navštívila Main Recycling Company - firmu, která se stará o výkup odpadů. Mimo akumulátorů sbírají další kovové odpady z elektrotechniky, radiátory, plechovky od nápojů, trubky, plechy - prostě cokoliv. Tyto odpady perfektně třídí a odvážejí ke zpracování.
Zajímavou návštěvou byla společnost Global Shredding Technologies. Jednalo se o firmu recyklující automobily. Automobily přicházejí od dodavatelů již připravené a zbavené materiálů a součástí jako baterie, olej, benzín, sedačky apod. Linka, kterou jsem viděla, dokáže za hodinu zpracovat až 120 automobilů. Její roční kapacita je 416 tisíc tun automobilů a šrotu. Z důvodů omezené dodávky však zpracovávají méně - jen kolem 216 tisíc tun za rok. V současnosti zpracovávají 800-1000 aut denně. Výstavba recyklace představovala investici ve výši 13 mil. dolarů, její návratnost je kolem 10 let.
Technologie je "mokrá". Procesní voda je recyklována a znovu používána ve šrédru. Jde o uzavřený systém, který podle manažera Steve Garbera nepotřebuje ani žádná povolení na vypouštění znečištění do vzduchu. Všechny dodávky jsou kontrolovány, zda neobsahují nebezpečné materiály, na vstupu je detektor radioaktivity. Steve Garber tvrdí, že jim státní orgány s ničím nepomohly, neboť příliš nepodporují recyklační průmysl, nehledě na to, co oficiálně říkají.
Baterie
Mimo návštěv firem jsem si sama projela místa jako prodejny autodílů, servisy automobilů, abych se podívala, jak probíhá výměna baterií. Poznatky týkající se autobaterií se vztahují jen na Floridu a nelze je zevšeobecnit pro celé Spojené státy:
[*] Sběr baterií probíhá velmi podobně jako u nás - soukromí sběrači, autoservisy. Velký podíl mají dobře zařízená sběrná místa měst, kde lze nechat jakýkoliv odpad. Kamkoliv baterii odvezete, všude vám za tuto službu zaplatí.
[*] Při koupi baterky se připlácí 1-2 USD na baterii jako "recyklační poplatek".
[*] Vzhledem k tomu, že akumulátory používané v USA jsou plně uzavřené (bezúdržbové), je manipulace s takovým odpadem jednodušší a méně náročná než u nás. Zároveň je možné tyto baterie bez problémů prodávat v obchodních domech (stejného typu jako náš Bauhaus nebo Baumax).
[*] Recykling rate, neboli návratnost je v USA u akumulátorů 95 % (Kovohutě mají návratnost za rok 1999 ve výši 80,37 %).
Ještě jedna poznámka, ale ta se obecně týkala práce s odpady. Všude se velmi dbalo na ochranu a bezpečnost práce. Neexistoval jediný pracovník bez přilby, brýlí, respirátoru a jiných ochranných pomůcek.
Pochopitelně jsem se zeptala, jak toho docílili. Odpověď zněla, že každý pracovník má tuto povinnost ve smlouvě a nekázeň je přísně postihována. Poprvé při nedodržení pravidel pošlou zaměstnance okamžitě na den domů bez platu a při třetím nedodržení dostane výpověď bez náhrady.
Martina Říhová,
Kovohutě Příbram, a. s.
FOTO AUTORKA