01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rafinérie odpadních olejů u nás asi nebude, i když by ji všichni chtěli

V areálu Kovohutí Mníšek má sídlo několik zajímavých recyklačních provozů. Mezi nimi je také společnost USU Praha, s. r. o., která recykluje olejové filtry z automobilů. O záležitostech recyklace filtrů jsme hovořili s Ing. Josefem Píchou.

Kolik je u nás filtrů k recyklaci?

Jejich produkce v ČR je údajně 4500 tun ročně, ale nevím, jestli je to číslo přesné. Největšími producenty jsou servisy a velcí autodopravci, protože při každé výměně oleje se musí měnit i filtr. V našem zařízení se za rok zpracuje kolem 560 tun těchto filtrů.

A kde jsou ty zbývající?

V ČR je několik dalších technologií, které zpracovávají filtry podobně jako my, a získávají z nich ocel, olej i papír. Pak se na trhu pohybují drobní zpracovatelé, kteří filtry rozřezávají víceméně kvůli oceli. Co se u nich děje s olejem a papírem, to se moc neví. Bohužel je zřejmě spálí. Jeden se mi dokonce chlubil, že celé filtry hází do ohně, papír vyhoří a on má čistou ocel.

Co s filtry konkrétně děláte?

Z celkové dodávky filtrů k recyklaci získáváme až 56 % váhových oceli, kolem 30 % oleje a 12-13 % papíru. Filtry, které k nám svážíme v sudech, se musí nejprve přetřídit. Vyhází se, co tam nemá být (hadry, plastové nádoby, tlakové hadice), a hlavně benzínové filtry, které se do provozu nesmějí dostat kvůli nebezpečí požáru. Filtry se pak v několika šrédrech rozdrtí. Z drti se v odstředivce oddělí olej, který jde do zásobníku a pak na zpracování. Ocel odchází do hutí.

Papír se shromažďuje a jde do spalovny nebezpečného odpadu, případně musí na skládku. Máme snahu, aby se z něj dělalo alternativní palivo, ale zatím se to nepodařilo. Cementárny by kvůli tomu musely měnit technologický předpis, a to jim při množství, které jsme schopni dodat, nestojí za to - můžeme dodat maximálně 12-13 % z 560 tun, což je pro takový postup málo.

Jak se zpracovává odpadní olej z odstředivky?

Vozíme ho na Kladno na výrobu palivových olejů, stejně jako další oleje, které sbíráme od zákazníků. V průmyslu už ale mnoho odpadních olejů nevzniká. Oleje jsou kvalitnější, takže výměny nemusí být tak časté. Největšími producenty byly hutě, doly, strojírenství - ale ty většinou skončily, a když fungují, mají kvalitní stroje. Dříve jsme jezdívali do závodu pro 5-8 kubíků olejů, teď je to třeba jen jeden kubík, musíme řešit logistiku, aby nebyla doprava příliš drahá. Máme mnoho smluvních partnerů, takže se to vždycky snažíme nakombinovat.

Mnoho odpadních olejů se bohužel místo zpracování rovnou spálí, i když to zákon o ovzduší jednoznačně zakazuje. Vidíme to při svozech: v létě je olejů víc, v zimě nejsou.

Sebraný olej se před zpracováním shromažďuje u nás v tanku. Vodu a nečistoty, které gravitačně klesají dolů, odsajeme. Předčištěný olej se pak odváží.

Před zpracování na topné oleje se dělá analýza a pak se olej dále čistí, takže na konci má obsah vody asi 2 % a mechanických nečistot jen 0,1 %. Důležité je odstranění vázané vody, která se dostává pryč zahřátím nebo vymražením.

Proč nejde olej do rafinerie a nerecykluje se? Je to snad technologicky neschůdné?

Záměrů na výstavbu rafinerie u nás bylo několik, ale myslím, že se v dohledné době stavět nebude, i když by ji každý chtěl. Zdrojů na zpracování by se našlo dost, ale problém je odbyt. Recyklované oleje se daří prodávat zemědělcům, železnicím nebo dolům, kde nejsou tak vyhraněné nároky na kvalitu, jejich odběry ale nejsou nijak velké. Jenže i tady mají nové stroje předepsáno, jaký olej se do nich musí dát, jinak by ztratily záruky. Nikdo si netroufne dát do nich něco jiného, než předepisuje výrobce, a ten recyklované oleje nepředepíše. Ještě markantnější je to u automobilů. Výrobci motorových olejů požadují pouze "nové" oleje a mají dokonce na obalech napsáno "Neobsahuje recyklovaný olej".

Jaký k tomu mají důvod: kvalitu regenerovaných olejů?

Petrolejářské lobby vzbuzují u veřejnosti dojem, že recyklované oleje nejsou dostatečně kvalitní. To ale není pravda. Tvrdím, že recyklovaný olej má stejné, možná i lepší kvality jako "panenský" olej. Je destilován jednou atmosféricky a dvakrát vakuově, takže všechny nečistoty i vody jsou pryč. Nezájem trhu o odpadní oleje se však neprojevuje jen u nás. Je to celosvětový problém.

A co kvalita olejů z hlediska PCB?

PCB v oleji už v podstatě není. Když je olej ze servisu, kde by se tam PCB vzalo? Ještě před několika lety se však stávalo, že byl v oleji chlor a řidič měl možnost otestovat olej na místě. Ale dnes už není nic. Všude se udělaly zkoušky transformátorů, takže už si nikdo netroufne vypustit transformátor, ve kterém by bylo PCB.

Olej podléhají zpětnému odběru. Jak se k němu stavíte?

Zpětný odběr musejí zajišťovat poslední prodejci. Oleje od občanů končí obvykle na sběrných dvorech nebo v systému obcí. V tom případě ale za odvoz platí obec, takže nejde o zpětný odběr.

Otázka je, proč se dělá zpětný odběr oleje, ale nedělá se zpětný odběr olejových filtrů. I kdyby se sebralo 2000 tun, získá se z toho 30 % hmotnosti oleje, což je kolem 600 tun - to by podle mě stálo za to.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down