01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

První byl Zlín

změna systému řízení Zlín je nejen prvním městem, které podepsalo Mezinárodní deklaraci o čistší produkci v ČR, ale je v českých podmínkách také prvním městem, které od jednotlivých projektů čistší produkce přechází k budování uceleného environmentálního systému řízení. Zavádění takového systému...

změna systému řízení

Zlín je nejen prvním městem, které podepsalo Mezinárodní deklaraci o čistší produkci v ČR, ale je v českých podmínkách také prvním městem, které od jednotlivých projektů čistší produkce přechází k budování uceleného environmentálního systému řízení. Zavádění takového systému řízení chápeme jako výraz odpovědnosti vůči občanům města a prostředí, ve kterém žijí.

Koncem roku 1999 se začaly realizovat první kroky projektu "Od čistší produkce k environmentálnímu systému řízení - Zlín 2000". V lednu letošního roku byl jmenován do funkce manažer EMS a byly ustaveny pracovní týmy. V únoru pracovní tým provedl vstupní zhodnocení organizace. Jako velmi citlivé oblasti byly posouzeny komunikace a předávání informací, motivace zaměstnanců, systém vzdělávání a podpora budování systému volenými zástupci města. Naopak za samozřejmé se v organizaci považuje dodržování zákonů a předpisů, vstřícnost k zájmovým skupinám, občanům.

Výsledkem vstupního zhodnocení bylo navržení priorit pro okamžité řešení. V současné době pracujeme na tvorbě registru environmentálních aspektů a předpokládáme, že koncem listopadu tohoto roku bude Úřad města Zlína připraven ke zkušebnímu auditu.

PRVNÍ POKUS

Zavádění zásad EMAS/EMS do systému řízení Úřadu města Zlína je prvním rozsáhlým pokusem o zavedení zásad respektování životního prostředí do systému řízení obecního úřadu v České republice. Jednotlivé kroky projektu jsou realizovány poněkud pomaleji i proto, že neexistuje zavedený systém, z něhož by bylo možno čerpat poznatky a zkušenosti, ani ucelená metodika, která by jednotlivé kroky při zavádění systému environmentálního managementu v obecním úřadu popisovala způsobem, obvyklým u průmyslových podniků.

Při realizaci projektu využíváme metodiku, která je dle našeho názoru naší problematice nejbližší a pracujeme zároveň na podkladech pro vytvoření metodiky přímo určené pro obecní úřady. Výsledkem realizace projektu bude nejen zavedení EMAS/EMS do výkonu činností Úřadu města Zlína, ale také příspěvek odborníků k vytvoření metodického návodu pro následující městské a obecní úřady.

Nová metodika bude muset brát v úvahu specifické postavení obecního úřadu jako instituce, kde se výrazně střetávají požadavky zákonů, předpisů a vyhlášek spolu s politickými zájmy a kde jsou jednotlivé organizační útvary organizace metodicky vedeny v některých případech z vnějšího prostředí obecního úřadu.

PŘEKÁŽKY

Neexistující metodika však není jedinou překážkou rychlého zavedení environmentálního systému do Úřadu města Zlína. Hned v počáteční fázi jsme narazili u pracovníků na rozšířený mýtus, že ochrana životního prostředí je věcí především výrobní sféry a v podmínkách obecního úřadu se týká maximálně tak odborů životního prostředí a městské zeleně.

Ostatní organizační jednotky a jejich činnosti nejsou vnímány jako ty, které by mohly mít na životní prostředí a jeho ochranu výraznější vliv. Ochota zaměstnanců poskytovat informace a aktivně se podílet na zavádění nového systému tak byla vedle nedostatku všeobecných informací o systému řízení orientovaného na životní prostředí ovlivněna i obavami o ztrátu pracovního místa.

Zlínská radnice se pustila do budování environmentálního systému řízení bez předchozího prověření stávajícího systému řízení, proto nutnou součástí zavádění EMAS/EMS musí být i popsání a zdokonalení samotného systému řízení úřadu. Budeme muset podrobněji zdokumentovat postupy vykonávaných činností a zabezpečit, aby odpovědnosti a pravomoci jednotlivých zaměstnanců byly popsány zcela jednoznačně.

Přes uvedené problémy již nyní lze pozorovat změny v přístupu zaměstnanců úřadu k zavádění EMAS/EMS do systému řízení. Přestože stále ještě chybí hmatatelný výsledek prováděných činností, stále více zaměstnanců se zapojuje aktivně do projektu. Považujeme to za jeden z indikátorů oprávněnosti zavádění EMAS/EMS do systému řízení Úřadu města Zlína.

PROJEKT V PODNIKU

Zavádění EMS/EMAS v Úřadu města Zlína navazuje na dva regionální projekty, které město zastřešovalo v letech 1995-1999. Vybrané zlínské podniky mají vlastní zkušenosti s projekty čistší produkce a zaváděním EMS.

Vodovody a kanalizace Zlín jsou akciovou společností s 375 zaměstnanci, zajišťující výrobu a distribuci pitné vody a odkanalizování a následné čištění odpadní vody ve většině měst a obcí okresu Zlín. Největší podíl majetku ve formě akcií drží právě tato města a obce. Majoritním akcionářem je město Zlín s více než 82 000 obyvateli, prostřednictvím jedné akcie se zvláštními právy si zajišťuje svůj vliv stát.

V současnosti provozuje pět úpraven pitných vod, které jsou součástí čtyř skupinových vodovodů a třináct místních zdrojů pitné vody s celkovým množstvím vyrobené vody více než 13 miliónů m3 za rok. Touto vodou je zásobeno více než 150 tisíc obyvatel a řada podniků a firem. Celková délka vodovodní sítě včetně přípojek činí 1066 km.

VaK Zlín, a. s., jsou také provozovatelem devíti čistíren odpadních vod, které vyčistí zhruba 16 miliónů m3 odpadních vod za rok. Společnost provozuje kanalizaci úplně nebo částečně ve třiatřiceti městech a obcích. Celková délka kanalizační sítě včetně přípojek činí 635 km.

Na jaře roku 1997 byl obměněn vrcholový management a vypracován nový organizační řád společnosti s cílem zvýšit efektivitu řízení. Dalším důležitým krokem bylo vytvořit skutečně fungující systém řízení společnosti a dát mu nová pravidla. Do této snahy vstoupila nabídka Českého centra čistší produkce, podporovaná z fondů UNIDO/UNEP, účastnit se projektu "Od čistší produkce k EMS".

Ta znamenala pro VaK Zlín, a. s., možnost zavedení systému environmentálního managementu (tzn. již v řadě podniků ve světě fungujícího, tedy ověřeného způsobu řízení) včetně zavedení postupů čistší produkce (prevence odpadů a znečištění, zvýšení efektivity materiálových, surovinových a energetických toků), vyškolení zaměstnanců tak, aby podnik mohl zavedený systém udržovat a rozvíjet vlastními silami. Výsledkem celého procesu je její připravenost na certifikaci dle ISO 14 001.

Zavedení EMS v jakékoli organizaci - malé, střední nebo velké - je proces vždy časově a finančně náročný. Přesto již nyní jsme díky zavádění systému získali řadu nových poznatků o naší společnosti, identifikovali jsme spoustu problémů a nastartovali proces k jejich řešení. EMS nám umožnil zlepšit komunikaci v rámci celé společnosti. Předpokládáme, že též zvýší image firmy.

V neposlední řadě máme dobrý pocit, že jsme se zapojili do celosvětového trendu moderně řízených podniků, které fungují, rozvíjejí se a přinášejí lidské společnosti užitek, aniž by ji omezily nebo poškozovaly životní prostředí. A to je v podstatě princip trvale udržitelného rozvoje.

PAVEL ČASTA,

Úřad města Zlína,

KATEŘINA ONDRUŠOVÁ,

Vodovody a kanalizace Zlín, a.s.

Tab. 1 Ekonomické parametry projektů čistší produkce

Investice Úspory Návratnost

VAK, a. s., Zlín 16 240 000 Kč 3 500 000 Kč/rok 5 let

Zdroj: České centrum čistší produkce

Tab. 2 Environmentální přínosy

VAK, a. s., Zlín snížení množství chloroformu v pitné vodě

zvýšení kvality odpadních vod

Zdroj: České centrum čistší produkce

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down