01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PŘÍPRAVA STRATEGIE

Hospodaření měst a obcí s odpady bylo ve dnech 13. a 14. června hlavním tématem konference, která se konala v rámci "Odpadových dnů 2000". V kongresovém centru ALDIS v Hradci Králové se sešlo téměř 200 zástupců místní správy, odborných institucí a firem. Mezi hlavní témata patřila výměna zkušeností...

Hospodaření měst a obcí s odpady bylo ve dnech 13. a 14. června hlavním tématem konference, která se konala v rámci "Odpadových dnů 2000". V kongresovém centru ALDIS v Hradci Králové se sešlo téměř 200 zástupců místní správy, odborných institucí a firem.

Mezi hlavní témata patřila výměna zkušeností zástupců měst a obcí s nakládáním s odpady a diskuse k odpadové legislativě. Především pro firemní odborníky byly určeny příspěvky k odbytu separovaných surovin, technologiím jejich zpracování a procesu přibližování normám Evropské unie. Na následujících stránkách otiskujeme nejzajímavější příspěvky, které na konferenci zazněly. Mnozí účastníci se sejdou opět na podzim, kdy se bude konat další část cyklu Odpadové dny 2000. V rámci doprovodného programu veletrhu ENVIBRNO proběhnou jednání odborných skupin, zaměřená na problémy formulované při panelových diskusích na konferenci v Hradci Králové.

Česká republika se intenzivně připravuje na vstup do Evropské unie, jehož nejbližší uvažované datum je od nás vzdáleno již jen tři roky. Příprava zahrnuje vedle vytvoření legislativního rámce především provedení praktických kroků, které povedou k nastavení podobných podmínek pro ekonomické aktivity, jako v zemích Evropské unie.

Tento proces můžeme souhrnně nazvat implementací evropské legislativy do legislativního rámce České republiky. Implementace evropské legislativy znamená obrovské nároky na doplnění a změny infrastruktury a systémů regulujících ochranu životního prostředí.

Rozsah těchto změn je značný a jejich provádění se neobejde bez cílevědomé podpory státu a Evropské unie. Aby tato podpora mohla být dobře nasměrována, připravují se v důležitých oblastech této implementace různé programy a projekty, které zajišťují přípravu a sledování harmonogramu postupu implementace.

V sektoru nakládání s odpady vyvíjí Ministerstvo životního prostředí řadu aktivit spojených s přípravou nové legislativy pro odpady a obaly a s koncepcí pro nakládání s odpady. V návaznosti na tyto aktivity byl připraven rozsáhlý projekt Implementační/Investiční strategie pro nařízení Evropské unie pro odpady (Implementation/Investment Strategies for EC Waste Directives) - dále jen "Implementační strategie pro odpady".

Projekt Implementační/Investiční strategie pro nařízení Evropské unie pro odpady je podporován grantem programu PHARE do výše 0,5 miliónu EUR. Počátkem tohoto roku bylo vyhlášeno na dodavatele projektu výběrové řízení, které vyhrála firma AEA Technology spolu s firmami EMO, s. r. o., a finskou Soil and Water jako hlavními subdodavateli.

Zadání projektu Implementační strategie pro odpady sleduje dva okruhy cílů.

Širším cílem je zohlednit aspekty nakládání s odpady v celém průřezu problematiky životního prostředí upravovaném evropskou legislativou a programy.

Specifickými cíli jsou na obecné úrovni (tedy na úrovni společné pro různé sektory řízení životního prostředí):

[*] vyhodnocení stavu legislativy a politiky životního prostředí na úseku odpadů v ČR a EU včetně revize a doplnění analýzy mezer,

[*] navržení opatření pro harmonizaci legislativy, implementaci a změny politiky, které mohou být nutné k zajištění plné kompatibility české a evropské legislativy a politiky,

[*] vyhodnocení ekonomických dopadů navrhovaných opatření, vytvoření strategie financování a identifikace pilotních projektů.

Specifickými cíli v sektoru odpadů je přinést detailní návrhy pro:

[*] doplnění stávající legislativy tak, aby se dosáhlo plného převedení evropského práva do legislativy,

[*] způsoby financování investičních a provozních nákladů, nezbytných pro dosažení kompatibility,

[*] přípravu a provedení strategií pro odpadové hospodářství ve vztahu k jednotlivým prioritním otázkám.

Cíle ukazují na posun zaměření pozornosti od tvorby legislativního rámce pro vstup do Evropské unie, který je nyní přípravou nového zákona o odpadech a zákona o obalech prakticky před dokončením, k praktickému provádění této legislativy.

Hlavním smyslem projektu je zmapování procesu implementace v praxi, vyhodnocení jeho ekonomického a technického rozsahu a příprava strategií pro prioritní oblasti implementace. Neméně důležitá je podpora dokončení legislativního rámce. Od tohoto zadání se odvíjí i navrhovaný přístup k přípravě Implementační strategie pro odpady.

NAVRHOVANÝ POSTUP

Základním předpokladem úspěšného návrhu Implementační strategie pro odpady je pružná a otevřená komunikace mezi řešitelským týmem, Ministerstvem životního prostředí a dalšími institucemi, zapojenými do projektu.

Součástí tohoto přístupu by měly být konzultace, na nichž se budou podílet všechny subjekty se zájmy na úseku odpadového hospodářství. Zvláštní zřetel je přitom věnován regionálnímu zastoupení.

Projekt musí být co nejlépe sladěn s procesem tvorby regionálních samospráv a dalších změn, které budou v souvislosti s těmito procesy zasahovat do nakládání s odpady.

Tvůrci návrhu postupu při přípravě Implementační strategie pro odpady měli tyto podmínky na mysli po celou dobu zpracovávání návrhu a věnovali jim pozornost při řešení každého jednotlivého bodu postupu.

Hlavním nástrojem řešení je integrovaný přístup k hospodaření s odpady. Strategie pro nakládání s odpady musí splňovat podmínky, které je možno shrnout do následujících bodů:

[*] soustředění - zaměření na jasně definované cíle,

[*] komplexnost - zahrnout komunální i průmyslové odpady, a v jejich rámci všechny specifické skupiny odpadů, na něž se zaměřuje evropská legislativa,

[*] integrovaný přístup - uvážit technické, ekonomické a institucionální aspekty nakládání s odpady ve vzájemných souvislostech,

[*] pracovat s dostupnými údaji - bez dostatečných dat je obtížné vytvořit smysluplnou strategii,

[*] vynutitelnost - instituce musí být schopné zajistit soulad praxe se zákonnými opatřeními, která jsou součástí strategie,

[*] ekonomická únosnost - je nutné vědět, kolik bude implementace stát domácností, podniky a vládu a prověřit, že si tyto skupiny mohou dovolit nést její náklady,

[*] financovatelnost - finance pro implementaci strategie musí být přijatelně dostupné.

Schematicky je integrovaný přístup k plánování hospodaření s odpady zobrazen v tabulce.

FÁZE VYHODNOCOVÁNÍ

Návrh postupu při tvorbě Implementační strategie pro odpady se člení do dvou fází, jejichž obsah je dále rozpracován v pracovním programu projektu. Fáze vyhodnocování zahrnuje vedle vstupní části projektu identifikaci a výběr variant řešení. Ve fázi návrhové je obsažena příprava strategie a příprava návrhu Programu pro implementaci.

Celkem projekt obsahuje dvacet jednotlivých úkolů, které dobře vyplňují rámec integrovaného přístupu zobrazeného v tabulce. Každý z úkolů je projektem sám o sobě a v rámci přípravy realizace projektu se předpokládá podrobné naplánování a monitoring všech úloh s podporou softwaru pro řízení projektů.

Ve vstupní části projektu jsou zahrnuty úkoly spojené se zahájením projektu (upřesnění zadání, identifikace zájmových stran), vyhodnocení výchozí situace, identifikace a analýza problémů a překážek a definování strategických cílů a vazeb. Zároveň bude provedeno vyhodnocení legislativy (navrhované) a politiky pro odpady ve vztahu k Evropské unii.

To, zda bude mít projekt možnost přispět k procesu tvorby nové legislativy pro odpady a obaly, který je již velmi pokročilý, do značné míry závisí na rychlosti administrativního zahájení projektu.

Identifikace a výběr variant řešení jsou zahájeny konzultačním procesem. V jeho rámci budou zástupci centrální státní správy a regionů seznámeni detailně s integrovaným přístupem k plánování odpadového hospodářství a vtaženi do stanovení prioritních problémů a cílů.

Následovat bude identifikace a prvotní hodnocení variant řešení jednotlivých problémů a příprava a vyhodnocení několika různých scénářů definovaných soustavou proměnných veličin (například růst HDP, podíl skládkovaného odpadu). Vyhodnocení scénářů umožní stanovit nejvhodnější varianty. Na závěr této fáze budou preferované varianty potvrzené při jednání se zájmovými stranami v rámci workshopu.

Příprava strategie bude vycházet z všeobecně přijatých variant řešení, na něž naváže tvorba strategie. Budou vyhodnoceny požadavky na novou nebo změněnou infrastrukturu pro nakládání s odpady, které bude strategie obsahovat. Různé varianty budou mezi sebou porovnány podle nákladů potřebných pro dosažení stejných efektů pro nakládání s odpady.

Výsledná strategie bude opět konzultována na národní a regionální úrovni. Příprava návrhu Programu pro implementaci bude završena konzultací návrhu na dvou workshopech.

o o o

Propojení konzultačního procesu s postupným procesem zpracování jednotlivých úkolů nezávislým týmem odborníků by mělo při dobré komunikaci všech zájmových stran zajistit všeobecné přijetí výsledků projektu. Cílem je zajistit akceschopnost těch, kdo vytvořenou Implementační strategii pro odpady budou v příštích letech zavádět do praxe.

Můžeme tedy uzavřít optimistickým konstatováním, že díky projektu sponzorovaném programem PHARE se rýsuje příležitost pro ovlivnění vývoje v sektoru nakládání s odpady tak, aby byl náš vstup do Evropské unie v této oblasti bezproblémový.

PAVEL NOVÁK,

AEA Technology

Foto archív

Integrovaný přístup k plánování hospodaření s odpady

Etapy Hlavní aktivity/výstupy

Etapa 1 - Přehled a vyhodnocení

[*] Průzkum a vyhodnocení stávajících podmínek

stávající situace pro životní prostředí

[*] Detailní přehled existující infrastruktury

techniky a kapacit /výkonu

[*] Analýza legislativy

[*] Analýza institucí

[*] Analýza zájmů a jejich nositelů

Etapa 2 - Identifikace a definování

[*] Konzultace zájmových stran

problémů/omezení

[*] Identifikace/definice klíčových problémů a omezení

[*] Identifikace příčin a následků klíčových problémů

a omezení (včetně finančních)

Etapa 2 - Definování a analýza

[*] Účast zájmových stran

strategických cílů

[*] Definování strategických cílů

[*] Identifikace vztahů a vazeb mezi definovanými cíli

[*] Stanovení priorit

Etapa 4 - identifikace

[*] Identifikace variant

a vyhodnocení variant

[*] Předběžné roztřídění variant

[*] Detailní vyhodnocení vybraných variant

na základě ekonomických a j. kriterií

[*] Identifikace/ výběr preferovaných variant

[*] Konzultace se zájmovými stranami

Etapa 5 - Formulování strategie

[*] Uspořádání preferovaných variant

[*] Klíčové předpoklady/kritéria

[*] Hlavní součásti/ rysy strategie

[*] Tvorba integrovaných programů pro provedení strategie

[*] Specifikace výstupů a souvisejících kritérií a indikátorů účinnosti

[*] Odhady investičních a provozních nákladů

[*] Programy a opatření pro financování

[*] Požadavky na institucionální zajištění

Etapa 6 - Implementační

[*] Stanovení kompetencí institucí

plány/programy

[*] Definování klíčových úloh/aktivit pro provedení každé součásti strategie

[*] Detailní harmonogram pro provedení

[*] Projekce financování a finanční plán pro každou součást strategie

[*] Systém pro monitorování, prověřování podávání zpráv

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down