PRIORITOU OBCÍ JE NAKLÁDÁNÍ S ODPADY PODTITULEK: Analýza obecních rozpočtů Spojitost mezi výší investic na ochranu životního prostředí a výdaji veřejných rozpočtů není jednoznačná. Hraje zde velkou roli míra financování z vlastních zdrojů a dále priority v oblasti ochrany životního prostředí, které...
PRIORITOU OBCÍ JE NAKLÁDÁNÍ S ODPADY
PODTITULEK: Analýza obecních rozpočtů
Spojitost mezi výší investic na ochranu životního prostředí a výdaji veřejných rozpočtů není jednoznačná. Hraje zde velkou roli míra financování z vlastních zdrojů a dále priority v oblasti ochrany životního prostředí, které jsou různé podle úrovně řízení (obec, kraj, vláda) i podle sektorů (soukromý a veřejný sektor, domácnosti).
Zaměříme-li se na výdaje veřejných rozpočtů na ochranu životního prostředí na nejnižší úrovni, je zřejmé, že největší pozornost je v posledních letech věnována především nakládání s odpady a na druhém místě ochraně biodiverzity a krajiny, která je však poměrně různorodá (od revitalizace říčních systémů přes protierozní ochranu po péči o veřejnou zeleň).
Tendence výdajů
Poněkud zarážející je tendence ve výši výdajů na ochranu vod a ovzduší. Zvýšení výdajů na ochranu vod, jako priority Národního programu přípravy na členství v Evropské unii, lze očekávat počínaje rokem 2001 zejména s ohledem na vyšší podporu ze strany státního rozpočtu (úvěr od Evropské investiční banky). Roční výdaje územních rozpočtů se pohybují kolem 6 mld. Kč a celkové investice v posledních letech dokonce výrazně klesly (z 11,9 mld. Kč v roce 1997 na 8,8 mld. Kč v roce 1999).
U výdajů územních rozpočtů na ochranu ovzduší došlo k výraznému poklesu z 1,3 mld. Kč v roce 1997 na 0,6 mld. Kč v roce 2000. Příčinou poklesu byl zejména nižší zájem o plynofikace s ohledem na rostoucí ceny plynu, resp. již poměrně vysoký podíl využití plynu na výrobu tepla. Z pohledu statisticky zjišťovaných celkových investic na ochranu životního prostředí je v oblasti ochrany ovzduší pokles ještě výraznější (z 22,3 mld. Kč v roce 1997 na 15,8 mld. Kč v roce 1999). Projevuje se zde však především termín pro přijetí příslušných opatření ke snížení emisí znečišťujících látek podle zákona na ochranu ovzduší, který byl stanoven na 31. 12. 1998.
Zájem regionální politiky
Zájem obcí na řešení otázek spojených s nakládáním s odpady není překvapující. Jedná se o oblast, která je s ohledem na její charakter především v zájmu regionální politiky, a zároveň se ve svém důsledku výrazně projevuje působení zákona o odpadech. Za poslední čtyři roky zaznamenaly výdaje na nakládání s odpady oproti ostatním výdajům na ochranu životního prostředí nejdynamičtější růst. Jejich podíl na celkových výdajích územních rozpočtů na ochranu životního prostředí vzrostl ze 14 % v roce 1997 až na 26 % v roce 2000 (tab. 1).
Pro srovnání úrovně výdajů z veřejných rozpočtů na státní (centrální) úrovni lze uvést, že na nakládání s odpady se uvolňuje ze Státního fondu životního prostředí České republiky do 10 % z jeho celkových výdajů a ze státního rozpočtu do 5 % z jeho celkových výdajů na ochranu životního prostředí.
Uvedený vývoj výdajů dokládá velký zájem obcí na řešení problémů spojených s komunálními odpady s zároveň poukazuje na vliv změny v legislativě, kdy zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, významně upravil povinnosti obcí a dal impuls ke věnování větší pozornosti nakládání s komunálním odpadem.
Na financování celkových investic v oblasti nakládání s odpady se podílí v převážné míře vlastní finanční zdroje (soukromé i veřejné), které v roce 1999 dosáhly 91 % celkových investic na nakládání s odpady.
Podpory z tuzemských nebo zahraničních finančních zdrojů jsou minimální. Je to dáno mj. změnou struktury vlastnictví firem na úseku odpadového hospodářství v druhé polovině 90. let. V tomto období došlo k poklesu počtu firem se 100% vlastnictvím obcí a nárůstu soukromých firem při neměnném počtu firem s majetkovou účastí obcí.
Kapitálové výdaje místních rozpočtů zaznamenaly na rozdíl od běžných výdajů v posledních třech letech pokles (tab. 2). Tento trend souvisí s vynaložením kapitálových výdajů na úrovni obcí v souvislosti s povinnostmi uloženými zákonem č. 125/1997 Sb., o odpadech, především v prvních letech platnosti zákona. Pokles je zřejmý zejména v položce "Využívání a zneškodňování komunálních odpadů", ale i v položce "Sběr a svoz komunálních odpadů".
Ze struktury běžných výdajů (tab. 3) je zřejmé, že dochází k jejich podstatnému nárůstu (z 1 402,0 mil. Kč v roce 1997 na 3 421,6 mil. Kč v roce 2000).
Největší podíl (73 %) přitom představují výdaje na sběr a svoz komunálních odpadů, které za poslední čtyři roky vzrostly o 120 % z 1 137,7 mil. Kč na 2 507,6 mil. Kč. Výrazný nárůst zaznamenaly i výdaje na využívání a zneškodňování komunálních odpadů (z 58,6 mil. Kč v roce 19997 na 448,5 mil. Kč v roce 2000). Velký nárůst výdajů, i když se jedná absolutně o nižší částky, lze zaznamenat také u výdajů za sběr a svoz nebezpečných odpadů a prevenci vzniku odpadů.
Dopady na obyvatelstvo
Zvyšování výdajů z rozpočtu obcí na nakládání s odpady má významnou souvislost s dopady na obyvatelstvo. Je však třeba připomenout, že záleží na rozhodnutí obecního zastupitelstva, jaký podíl těchto výdajů bude požadovat od občanů. Z průzkumů provedených v roce 2000 vyplývá, že téměř 14 % sledovaných obcí nepožaduje po občanech žádné platby, a hradí veškeré náklady spojené s nakládáním s odpady z rozpočtu obce.
Na druhé straně více než z jedné třetiny hradili občané veškeré náklady související s nakládáním s odpady na území obce. Platby na obyvatele tak dosahovaly částek od 0 do 1000 Kč. V této souvislosti je na místě připomenout znění nového zákona o odpadech, kde je poplatek hrazený občany omezen celkovou výší 500 Kč. Při stanovení této limitní hodnoty se vycházelo z rostoucí tendence průměrných nákladů na nakládání s odpady na obyvatele a absolutní částky, která přesáhla v roce 2000 hodnotu 400 Kč.
Lze předpokládat, že každoročně se zvyšující trend výdajů z rozpočtu obcí můžeme předpokládat i nadále. Tyto náklady jsou vyvolané zřizováním a provozem systému nakládání s odpady, založeného stávajícími právními předpisy. Vedle dalších dopadů na státní rozpočet je však třeba připomenout, že několikanásobně vyšší finanční prostředky, související s působením nové legislativy přijaté v souvislosti s aproximací evropského odpadového práva, budou vynaloženy podnikatelskými subjekty.
MIROSLAV HÁJEK,
ředitel odboru ekonomiky životního prostředí
Ministerstva životního prostředí ČR
Tab. 1 Výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí (v tis. Kč)
Název oblasti ochrany životního prostředí 1997 1998 1999 2000
Ochrana vody 6 083 259 5 325 190 6 119 325 5 878 815
Ochrana ovzduší 1 257 115 627 953 675 907 595 209
Nakládání s odpady 2 082 943 2 757 863 3 552 696 3 864 022
Ochrana půdy a podzemní vody 17 857 48077 52 649 69 161
Ochrana biodiverzity a krajiny 3 395 765 3 521 460 3 967 528 4 383 404
Redukce působení fyzikálních faktorů 88 100 69 892 67 148 45 939
Ostatní činnosti v ekologii 23 585 30 825 52 875 61 632
Výdaje na ochranu životního
prostředí celkem 12 948 624 12 381 265 14 488 128 14 898 182
Tab. 2 Výdaje na reprodukci majetku v oblasti nakládání odpady (v tis. Kč)
Název paragrafu 1997 1998 1999 2000
Sběr a zpracování druhotných surovin 10 711 1694 682 581
Sběr a svoz nebezpečných odpadů 1040 6069 2452 2954
Sběr a svoz komunálních odpadů 203 284 176 756 147 211 126 829
Sběr a svoz ostatních odpadů 5775 2622 570 2489
Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů 217 5532 1037 963
Využívání a zneškodňování komunálních odpadů 345 297 91 236 88 012 117 778
Využívání a zneškodňování ostatních odpadů 103 10 632 128
Prevence vzniku odpadů 1717 3238 662 1867
Monitoring nakládání s odpady 136 149 124 19 258
Ostatní nakládání s odpady 112 670 89 447 204 734 169 619
Nakládání s odpady celkem 680 950 376 753 446 116 442 466
Tab. 3 Běžné výdaje v oblasti nakládání s odpady (v tis. Kč)
Název paragrafu 1997 1998 1999 2000
Sběr a zpracování druhotných surovin 4672 6640 7954 11 609
Sběr a svoz nebezpečných odpadů 7579 20 617 46 107 52 080
Sběr a svoz komunálních odpadů 1 137 735 1 865 706 2 250 989 2 507 556
Sběr a svoz ostatních odpadů 55 748 53 704 67 244 89 175
Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů 3776 11 422 6591 8184
Využívání a zneškodňování komunálních odpadů 58 564 241 176 517 517 448 486
Využívání a zneškodňování ostatních odpadů 16 280 11 552 11 377 11 838
Prevence vzniku odpadů 6294 27 650 74 596 96 538
Monitoring nakládání s odpady 7974 5175 5925 5101
Ostatní nakládání s odpady j. n. 103 371 137 473 118 280 190 989
Nakládání s odpady celkem 1 401 993 2 381 115 3 106 580 3 421 556