Stát zastoupený Ministerstvem průmyslu a obchodu a společnost ČEZ uzavřely memorandum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily v Česku, takzvané gigafactory. Přinášíme proto výběr informací o bateriích pro elektromobily.
'- V loňském roce překonal počet elektromobilů ve světě hranici deseti milionů, podle serveru ekovozy.cz jich bylo ke konci letošního června v Česku registrováno přes 8500.
- Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut. Evropská komise letos v červenci v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.
- Přechod k ryze elektrickým autům oznámila v poslední době například automobilka Jaguar Land Rover, a to do roku 2025, nebo švédské Volvo, které má v plánu této mety dosáhnout o pět let později. Cílem největší evropské automobilky Volkswagen je do roku 2025 překonat Teslu a stát se největším výrobcem elektrických aut na světě. Do roku 2035 hodlá německé automobilka v Evropě přestat prodávat auta se spalovacím motorem. Francouzská automobilka Renault chce, aby plně na elektřinu do roku 2030 jezdilo 90 procent jejích hlavních modelů. Expandovat v oblasti elektromobilů bude také automobilka Škoda Auto, která plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů a která kvůli tomu chystá nejméně tři další čistě elektrické modely vedle už v současnosti vyráběného sportovně-užitkového vozu (SUV) Enyaq.
- Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou v současnosti lithium-iontové akumulátory. K jejich výhodám patří relativně vysoká hustota energie (kolem 200 Wh/kilogram), vysoká dobíjecí účinnost i dlouhá životnost, která se odhaduje minimálně na deset let. Dojezd u těchto typů baterií činí v současnosti zhruba 300 až 500 kilometrů. Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u těch nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.
- K nevýhodám lithium-iontových baterií patří jejich vysoká hmotnost, která u větších modelů elektromobilů přesahuje i 500 kilogramů. Velmi nákladnou záležitostí je potom výměna samotné baterie, která většinou dosahuje i více než poloviny ceny nového vozu. Například u modelu Audi e-tron Sportback stojí nová baterie zhruba milion korun, samotný vůz se prodává za cenu přesahující 1,8 milionu korun. Baterie pro menší elektromobil Citroën ë-C4 je za částku více než 530 000 korun, což je zhruba 66 procent ceny nového vozu. Většina automobilek však nabízí výměnu pouze jednotlivých modulů, ze kterých jsou baterie sestaveny, což celý proces zlevňuje.
- K výrobě baterií do elektromobilů se využívá lithium, které je považováno za kov budoucnosti, jeho těžba však představuje určitou ekologickou zátěž. V České republice jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Podle studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí by více než pětina lithia a také přes 60 procent kobaltu potřebného k výrobě baterie mohla v roce 2035 pocházet z recyklace.
- Jedním z hlavních úkolů světových automobilek i výrobců baterií je nyní uspokojit rostoucí poptávku po bateriích pro elektromobily a připravit se tak na očekávaný masivnější rozvoj těchto aut. Prim v produkci baterií hraje Čína, kde budou podle odhadů do roku 2025 mít továrny na baterie maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodiny za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.
- Expandovat v oblasti výroby baterií hodlají také evropští výrobci. První evropskou továrnu na výrobu baterií do elektromobilů otevřela jihokorejská firma Samsung v květnu 2018 v maďarském Gödu. Koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie. Firma uvedla, že jedna z nich by mohla být v Česku. Stát zastoupený ministerstvem průmyslu a obchodu a společnost ČEZ dnes uzavřely memorandum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily v Česku, takzvané gigafactory. Očekávaná investice přes 50 miliard korun přinese podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) minimálně 2300 pracovních míst.
- Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt letos v březnu oznámil, že získal od Volkswagenu na příštích deset let zakázku za více než 14 miliard USD (přes 303 miliard Kč). Northvolt poznamenal, že prodá Volkswagenu podíl v jejich společném podniku Northvolt Zwei, zatímco Volkswagen zvýší svůj podíl v Northvoltu. Cílem Northvoltu je do roku 2030 mít na evropském trhu s bateriemi pro elektrická auta 25procentní podíl.
- Automobilová skupina Stellantis nyní staví dva velké závody na výrobu baterií ve Francii a v Německu a měla by také hrát klíčovou roli v projektu, který počítá s vybudováním továrny v Itálii, kde má do roku 2030 dosáhnout roční výroby akumulátorů s úhrnnou kapacitou 37 gigawatthodin.
- Mílovými kroky kupředu jde i samotný vývoj baterií. Budoucnost by mohly představovat takzvané solid-state baterie, tedy baterie s pevným elektrolytem. Jejich energetická hustota dosahuje až 900 Wh/kilogram, což by prodloužilo dojezd elektromobilů až na 800 kilometrů. Zároveň jsou tyto typy baterií, které vyvíjí například Samsung, zhruba o polovinu lehčí než běžné lithium-iontové baterie. K nevýhodám těchto baterií patří kratší životní cyklus. Americká firma Sion Power zase vyvíjí nové Li-Metal (lithium-kovové) baterie, které by měly mít energickou hustotu přesahující 400 Wh/kilogram a hmotnost okolo 200 kilogramů.*
-čtk-