01.04.2015 | 11:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Převážet baterie na letech s cestujícími je složitější

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) od letoška zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií. Nově není možné akumulátory běžně převážet na pasažérských letech. Nové podmínky omezují zejména množství převážených baterií v jednom balení. Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu. V letošním roce proto plánují využívat ve větší míře lodní dopravu, která je pětkrát levnější než ta letecká.

Podmínky pro přepravu lithiových baterií se ocitly v hledáčku regulátorů letecké dopravy již před dvěma lety. Podle IATA totiž baterie nemohou být přepravovány jako běžné zásilky, tedy general cargo, ale spadají do kategorie nebezpečného zboží. Kvůli změně zařazení a stále přísnějším pravidlům se však domácí prodejci baterií a elektroniky potýkají s růstem nákladů. Cena letecké přepravy baterií totiž v roce 2013 vzrostla až o 45 %.

 

 „Kvůli stále vyšším nárokům ze strany IATA rostou náklady na leteckou dopravu baterií, a to dokonce o desítky procent. Akumulátory totiž musejí být kvůli bezpečnosti speciálně baleny. Tyto obaly jsou finančně náročné samy o sobě, navíc vyšší objem zásilek zdražuje cenu přepravy. Výdaje na dopravu baterií tak tvoří pětinu z konečné ceny produktu,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „Přehodnocujeme tedy naši logistickou strategii a ve vyšší míře využíváme lodní dopravu. Doručení trvá sice o několik týdnů déle, ale při vyhodnocení prvních letošních zásilek se ukázalo, že cena je pětkrát nižší, než je tomu v případě letecké přepravy,“ doplnil Radim Tlapák.

Zvýšené nároky na dovozce odstartovalo právě zařazení baterií a dalších bateriových zařízení do kategorie nebezpečného zboží. Důvodem je zvýšené riziko elektrického zkratu. Ke zkratu může dojít při kontaktu přístroje s jinými bateriemi, případně kovovými předměty. Při letecké přepravě baterií hrozí také riziko samovznícení, tudíž je tato komodita z pohledu leteckých společností potenciálně nebezpečná a musí být přepravována v režimu DGR, tedy dangerous goods. *

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down