Přechodná období budou nutná PODTITULEK: Vyjednávání s Evropskou unií Plán, který předal ministr Miloš Kužvart koncem loňského roku v Bruselu, stanoví, jak se bude v ČR zavádět evropská legislativa pro životní prostředí a zároveň popisuje kroky, jimiž chce republika dosáhnout podobné úrovně ochrany...
Přechodná období budou nutná
PODTITULEK: Vyjednávání s Evropskou unií
Plán, který předal ministr Miloš Kužvart koncem loňského roku v Bruselu, stanoví, jak se bude v ČR zavádět evropská legislativa pro životní prostředí a zároveň popisuje kroky, jimiž chce republika dosáhnout podobné úrovně ochrany životního prostředí jako v Unii.
Česká republika odevzdala tento ekologický dokument, kterému předcházelo několik let pečlivé a vytrvalé práce, jako první ze šesti předních kandidátských zemí na členství v EU.
Do ekologických projektů pro přípravu na vstup do EU přislíbila republika vydat kolem 250 miliard korun. Pro některé úkoly by měla být dohodnuta přechodná období. Čeští odborníci je navrhují z toho důvodu, že směrnice EU v oblasti životního prostředí jsou v mnoha ohledech přísnější než stávající legislativa České republiky.
Poziční dokument
Už v říjnu 1998 vznikla na Ministerstvu životního prostředí sekce zahraničních vazeb, do jejíž pracovní náplně spadá řízení a koordinace mezinárodních mnohostranných aktivit resortu. V rámci sekce zahraničních vazeb působí mimo jiné i odbor evropské integrace odpovědný za koordinaci, organizaci a vedení jednání s Evropskou unií, jehož ředitelem je zmocněnec ministra prof. Bedřich Moldan.
Během roku 1999 došlo v přípravách na vstup do EU v oblasti životního prostředí k výraznému pokroku a od června 1999 má už ČR jasný časový plán, jak transpozici veškeré legislativy životního prostředí do konce roku 2002 zajistit.
V lednu a únoru 1999 proběhl v Bruselu tzv. screening, porovnání shody českého práva s právem ES. Výstupem screeningu byl poziční dokument pro kapitolu 22 - Životní prostředí, v němž byly poprvé podrobně popsány problémové oblasti, ve kterých hodlá ČR jednat s EU o přechodných obdobích. Unie s nimi počítá, zejména díky vysoké investiční náročnosti některých směrnic ES (např. u IPPC - integrovaná prevence a omezování znečištění, čištění městských odpadních vod, znečištění vod nebezpečnými látkami a další).
Aproximační strategie
Jako argument pro žádosti o přechodná období posloužila tzv. aproximační strategie pro oblast životního prostředí. Ta přináší v tabulkové formě detailní plán aproximace pro každou směrnici, nařízení a rozhodnutí ES, včetně termínů jejich postupného zavádění do legislativy a praxe. Na základě aproximační strategie uložila vláda ministrům životního prostředí a financí zpracovat investiční strategii, která má zajistit potřebné finance.
Z některých právních, institucionálních a ekonomických studií provedených v rámci aproximační strategie vyplývá, že současný právní stav České republiky není u některých oblastí v požadovaném souladu s právními předpisy ES. Toto stanovisko vychází z předpokladu, že ČR bude připravena ke vstupu do EU k 1. lednu roku 2003. I když většina závazků bude k referenčnímu datu vstupu do EU naplněna, nadále přetrvávají problémy v oblasti nakládání s odpady, kvality vod, ochrany přírody a kontroly průmyslového znečištění.
[*] Nakládání s odpady
V souvislostí se směrnicí 94/62/ES o obalech a obalových odpadech se uvažuje o přechodném období na 3 roky (do 31. 12. 2005) pro vybudování kapacit pro regeneraci a dosažení cílových hodnot u recyklace a opětovného využití obalů.
[*] Kvalita vody
Vzhledem ke směrnici 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod se uvažuje o přechodném období pro praktickou implementaci požadavku výstavby čističek odpadních vod u obcí kategorie 200 až 10 000 obyvatel v délce 5 let od roku 2005 (do 31. 12. 2010).
Předpokládalo se, že pro soulad se směrnicí 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů bude potřeba přechodné období do 31. 12. 2005. U směrnice 76/464/EHS a sedm dceřinných směrnic o znečištění způsobeném určitými nebezpečnými látkami vypuštěnými do vodního prostředí se uvažovalo o přechodném období pro dodržení emisních limitů pro některé znečišťující látky do 31. 12. 2008. O tyto dvě přechodná období nakonec ČR žádat nebude.
U směrnice 98/83/ES o pitné vodě musí být přechodné období pro zavedení některých parametrů do 31. 12. 2006.
[*] Průmyslové znečištění a management rizik
Směrnice 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečišťování - uvažuje se o přechodném období pro implementaci směrnice u existujících zařízení v délce 5 let od roku 2007 (do roku 2012). U nových zařízení, uvedených do provozu mezi 30. 10. 1999 a 31. 12. 2002, o přechodném období do 30. 10. 2004.
[*] Ochrana přírody
Pro soulad se směrnicí 79/61/EHS o ochraně volně žijícího ptactva a 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijící fauny a planě rostoucí flóry ČR požadovala přechodné období pro vytvoření seznamu významných ptačích území a zvláště chráněných oblastí zařazených do sítě NATURA 2000 v délce do 31. 12. 2005. U této směrnice však došlo ke změně a od žádosti bylo upuštěno.
(Zdroj: EU)