01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pokles cen se zákazníkům těžko vysvětluje

Dopad finanční krize na reálnou ekonomiku, a tedy také na naše podnikání, již pociťujeme delší dobu. Předpovídat, kde a jak krize skončí, je velmi obtížné. Opatření, která zavádíme, jsou často pro některé nečekaně silná, pro nás však nutná v očekávání ještě horších časů.

Krize se projevuje zejména v obchodu s druhotnými surovinami. Silný pokles cen se těžko vysvětluje zákazníkům. Někteří neakceptují navýšení cen za svozy druhotných surovin, jinde to neumožňuje smlouva. V minulosti se totiž často uzavíraly smlouvy, u nichž změna ceny za svoz druhotných surovin není možná. I v těchto případech však smlouvy měnit musíme, a to i za cenu výpovědi.

Jelikož papírny přestaly odebírat některé druhy lisovaného papíru, zajišťujeme možnosti skladování druhotných surovin přes vánoční období. Dočasně jsme zastavili recyklaci PET lahví kvůli snížené poptávce po drceném PET (flakes). V této oblasti jsme již překonali problémy související s drahou korunou vůči euru. Teď však někteří odběratelé přestali odebírat surovinu úplně. Doufáme v oživení tohoto segmentu v lednu, ale ruku do lisu bych za to nedal.

DOPAD NA SYSTÉMY OBCÍ

Jak se tyto změny budou projevovat v separovaném sběru druhotných surovin, není ještě jasné. Nelze vyloučit, že se tento segment odpadového hospodářství zadrhne. Na jakou výkupní cenu nebo negativní výkupní cenu musí vytříděný papír, sklo nebo plasty klesnout, aby většina technických služeb již nebyla schopna zajišťovat svoz bez obrovských ztrát? Mám obavy, že tento odhad mnozí ještě neudělali, nebo mají obavy o něm mluvit.

Dalším důsledkem krize je samozřejmě omezení produkce u našich zákazníků a potažmo omezení produkce odpadů. Mnohé podniky zastavily výrobu před půlkou prosince a vracejí se ke strojům v druhé polovině ledna. Často však nemají potvrzené lednové objednávky. Krize se netýká pouze automobilového průmyslu a jejich dodavatelů. Sklářský průmysl již byl zasažen dříve. Další na řadě jsou textilky, chemie, ocelářství. Logistika se zadrhla, dopravní firmy propouštějí řidiče.

CO S TÍM DĚLÁME

Opatření v naší firmě jsou například provozní. Vyhledáváme další synergie mezi pobočkami, snažíme se více využívat nočních dálkových převozů, lépe využít techniky. Zákazníci jsou pod tlakem krize ochotnější přistoupit například na večerní nebo i noční odvozy odpadů.

Další opatření jsou v maximálním omezení vánočních odměn, omezení stavu zaměstnanců, zrušení smluv pro agenturní zaměstnance, zrušení objednávek techniky na některé projekty. Začátkem ledna budeme zvažovat, jak se postavíme k navyšování mezd. Situace může být taková, že budeme mít spíše starost o zaměstnanost našich lidí, než navýšení mezd.

Náš průmysl je silný a odolný. Krize nicméně mění hodnoty podnikání v takové míře, že i zdravé firmy se mohou dostat do potíží. Velké existenční problémy očekávám v příštím roce hlavně u firem zaměřených pouze na některé komodity druhotných surovin, jako papír, kovy atd. Ukazuje se, že odpadářské firmy, které se také zabývají komunálním odpadem, jsou krizi odolnější.

Pavel Iványi
předseda představenstva
Van Gansewinkel, a. s.

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down