01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pohled zvenčí

Zajímavý projekt ukládání uhlíku v Amazonii dokázal za deset let uložit přes padesát tisíc tun CO2. Je to hodně, nebo málo? V závodě TPCA nedaleko Kolína se vyrobí letos kolem 300 tisíc automobilů, z toho jednu třetinu představují vozy Peugeot. Podle údajů automobilky emise do ovzduší při výrobě...

Zajímavý projekt ukládání uhlíku v Amazonii dokázal za deset let uložit přes padesát tisíc tun CO2. Je to hodně, nebo málo?

V závodě TPCA nedaleko Kolína se vyrobí letos kolem 300 tisíc automobilů, z toho jednu třetinu představují vozy Peugeot. Podle údajů automobilky emise do ovzduší při výrobě průměrného auta představují 201,9 kilogramy CO2. Do této hodnoty je započítána spotřeba zemního plynu, spotřeba elektrické energie, spotřeba benzinu a nafty u služebních vozidel, technologického plynu na svařovně, spotřeba benzinu a nafty v procesu výroby automobilů a spotřeba benzinu a nafty při testování vozidel.

Jestliže se v této automobilce vyrobí ročně kolem 100 tisíc vozů Peugeot, pak celkové emise z jejich výroby dosáhnou přibližně dvacet tisíc tun CO2. Projekt zalesňování dokázal za deset let navázat 51 tisíc tun CO2.

Podle analýzy životního cyklu vozu Volkswagen Golf A4, jejíž data uveřejnil časopis Ekolist, se celkové emise během života tohoto automobilu odhadují na 29 732 kg CO2. Velmi přibližně se dá odhadnout, že u moderních vozů mohou být tyto emise podobné. Při výrobě 100 tisíc vozů Peugeot na našem území by pak vyšlo, že během své výroby a zejména provozu vyprodukují téměř tři miliony tun tun CO2 (nezapomínejme, že jde o číslo spekulativní a velmi nepřesné, nicméně pro ilustraci je snad dostačující).

Z uvedených orientačních dat plyne několik závěrů:

Výroba automobilů má oproti jejich provozu zanedbatelný vliv na produkci skleníkových plynů.

Projekty zalesňování jsou velmi chvályhodné zejména z hlediska sociálního (práce pro místní komunitu) a z hlediska biodiverzity (podpora a výsadby místních druhů). Jako možnost vyrovnání produkce skleníkových plynů jsou však poněkud marginální.

Cestou k omezení vlivu automobilismu na životní prostředí je buď omezení počtu aut nebo razantní omezení jejich produkce skleníkových plynů.

Jarmila Šťastná

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down