Při jedné z obchodních cest za podzemními kontejnery jsme měli ve Finsku možnost vidět poněkud nezvyklý způsob sbírání odpadu do velkých podzemních lisovacích kontejnerů.
Propracovanost systému svědčí o tom, že Finové se s komunálními odpady doslova mazlí a neponechávají působit jen ekonomické nástroje tržního hospodářství na úkor životního prostředí. Aplikací podzemních lisovacích kontejnerů se jim daří skloubit požadavky na ekonomické odpadové hospodářství. Zároveň naplňují estetické představy městských architektů a projektantů a ve svém důsledku celé ekologicky přemýšlející společnosti.
JAKO KRABIČKA SIREK
Konstrukční řešení systému podzemních lisovacích kontejnerů je tvořeno základní nádrží. Do této základní nádoby je zaintegrován automaticky vyjíždějící podlaha a strop na hydraulický pohon, jež tvoří tzv. pochozí plošinu - tak trochu to připomíná otevírání krabičky sirek postavené na výšku. V prostoru mezi vyjíždějící podlahou a stropem (pochozí plošinou) se nachází mobilní lisovací kontejner. Odpad se do něj dostává prostřednictvím vhozové šachty zaintegrované v pochozí plošině. Objem lisovacího kontejneru je odvozen od typu odpadu a místa naistalování - obvykle se pohybuje od 10 do 20 m3.
Systém podzemních lisovacích kontejnerů umožňuje sbírat prakticky veškeré druhy komunálních odpadů a je velmi efektivní pro sběr tříděného odpadu, neboť například papír zhutňuje až stonásobně. Po naplnění lisovacího kontejneru systém nahlásí na dispečink obsluhy nutnost vývozu díky zabudovanému elektronickému přenosu dat . Řidič standardního nosiče lisovacích kontejnerů pak celkem jednoduše vymění prázdný kontejner za plný, přičemž nároky na volný prostor nutný k výměně a manipulaci s lisovacím kontejnerem se nevymykají obvyklým, srovnatelným technologiím.
Praktické aplikace tohoto systému lze kombinovat v zásadě třemi způsoby - jako samostatné či vícenásobné stání, jako podzemní překládací stanice, či jako komplexní systém sběru odpadu s potrubním transportem.
Mnoho světových velkoměst, jako Moskva, Dubai, Peking i Stockholm či Helsinky, již některou z kombinací využívají a dost často ji ještě doplňují místních podmínek.
Například v Moskvě -Lužnikách je ve velkém areálu rozmístěno na tisíce košů, které obsluhuje malý traktůrek. U velkých budov stojí klasické kontejnery, které obsluhuje klasické svozové auto. Všechny odpady se odvážejí do vhozové šachty s podzemním lisovacím kontejnerem. Z Lužnik pak vyjíždí zhutněný odpad netříděný i tříděný.
Helsinská aplikace
V Helsinkách je možno vidět všechny tři praktické aplikace od samostatných či vícenásobných stání umístěných v lokalitě průmyslové zóny, přes podzemní překládací stanice obsahující třeba až osm lisovacích kontejnerů. Ty se používají k překládání z menších svozových aut obsluhujících historické centrum a městské parky. Technicky nejzajímavější je aplikace komplexního sběru odpadu s jeho potrubním transportem. Je zasazena do podzemí obchodního centra, jež je provázáno s centrálním autobusovým nádražím,vícepodlažními bytovkami a kancelářemi.
Nasazení podzemních lisovacích kontejnerů má podle způsobu využití několik přednosti. Minimalizuje se jimi potřeba zastavěné plochy v centrech s hustou zástavbou a koncentrací vzniku komunálních odpadů. Zhutnění odpadu snižuje náklady na jeho transport. Odpad není vystaven např. v létě vyšším teplotám, takže se zpomaluje proces jeho rozkladu, což pomáhá naplnění hygienických požadavků. V neposlední řadě tato centra naplňují představy městských architektů, urbanistů a celé enviromentálně uvažující veřejnosti, jak by mělo vypadat moderní nakládání s odpady.
Systémy podzemních lisovacích kontejnerů jsou sice při pořízení nákladnější, ale v mnoha případech se jim dnes již nelze vyhnout. Těžko si představit jiný systém sběru odpadu business centru, kde se pohybují statisíce lidí denně.
Ing. Vilém Bajer
MEVA, a. s.
Vizualizace mobilních lisovacích kontejnerů vysunutých na povrch. Nahoře pochozí plošina s vhazovací šachtou.
Komplexní systém sběru odpadu s potrubním transportem.
Podzemní překládací stanice vybavená lisovacími kontejnery.