Podporuje zákon recyklaci? PODTITULEK: Je možný i jiný systém Připravovaný zákon o odpadech zavádí zvýšení poplatku za skládkování komunálního odpadu. Jeho tvůrci považují toto zvyšování za jeden z ekonomických nástrojů, které mohou pomoci omezit skládkování a podpořit recyklační technologie. V...
Podporuje zákon recyklaci?
PODTITULEK: Je možný i jiný systém
Připravovaný zákon o odpadech zavádí zvýšení poplatku za skládkování komunálního odpadu. Jeho tvůrci považují toto zvyšování za jeden z ekonomických nástrojů, které mohou pomoci omezit skládkování a podpořit recyklační technologie.
V současné době je základní poplatek (dále jen poplatek) za skládkování komunálních odpadů příjmem obce, na jejímž katastrálním území je skládka umístěna. Od obce, která má na svém katastru skládku a ukládá na ni svůj odpad, se základní poplatek nevybírá. V nové právní úpravě je základní poplatek za skládkování pro roky 2002-2004 stanoven na 200 Kč/t odpadu (nyní je to 50 Kč/t). Dále by měl vždy po dvou letech růst o 100 Kč až na částku 500 Kč/t.
Obcí, na jejichž katastru je skládka, je v naší republice několik set, celkový počet obcí je však přes šest tisíc. Pomohou peníze nashromážděné na účtech malého zlomku obcí k rozvoji využívání a recyklaci odpadů?
Modelové řešení
Pro podporu a rozvoj využívání odpadů u nás by bylo vhodné, aby byly finanční prostředky ze základního poplatku za skládkování komunálního odpadu alespoň částečně převáděny zpět do rozvoje odpadového hospodářství.
Zvolíme-li modelový region - kraj, kde žije zhruba 1 260 tis. obyvatel, je v něm 293 měst a obcí a průměrná produkce komunálního odpadu (KO) je kolem 280 kg/obyvatele a rok - pak tento kraj vyprodukuje za rok přibližně 355 tis. tun odpadů za rok. Při současné výšce poplatků (50 Kč/t) se v tomto regionu vybere přibližně 11,8 mil. Kč za rok. Tyto finanční prostředky jdou na účty dvanácti obcí, na jejichž katastru je skládka. Až začne platit nový zákon o odpadech, jejich příjem se výrazně zvýší. Na stejném území se vybere kolem 47,3 mil. Kč (tj. o 300 % více).
Tato skutečnost je samozřejmě pozitivně hodnocena všemi obcemi, které mají skládku. Ohrožení, a někdy i poškození životního prostředí, které skládku doprovází, bude tímto způsobem alespoň finančně kompenzováno. Na druhé straně tento přístup vlastně podporuje skládkování: pro obec se skládka komunálního odpadu, navíc provozovaná s minimem provozních nákladů, stává finančně velmi zajímavou.
Poplatky za skládkování ani v této nové výši rozhodně nedosahují částek, které za zneškodnění odpadů požaduje spalovna. Jsou také stále mnohem nižší než náklady na třídění a recyklaci. Zvýšená sazba poplatku na skládkování KO tedy nepodporuje rozvoj recyklačního průmyslu, ani nestimuluje zájem měst a obcí o jiné formy odstranění odpadů než skládkování, což je v rozporu s proklamacemi nového zákona o odpadech.
Podpora
Většina recyklačních projektů a zařízení přesahuje rámec jednoho města či obce. Jejich hlavním problémem je nedostatek finančních prostředků. Je možno jim pomoci jediným způsobem: zajištěním zdroje financování. Takový zdroj by mohl být nalezen v základním poplatku za uložení komunálních odpadů na skládku.
Část poplatku by zůstala příjmem obce jako kompenzace za provoz skládky na katastru obce a jeho výše by se nezměnila (tj. 50 Kč/t). Druhá, větší část by šla do jakéhosi "fondu pro podporu recyklace". Pak by bylo možno v modelovém kraji při sazbě poplatku 200 Kč/t získat 35,5 mil. Kč ročně. Tyto peníze "navíc" by bylo možné investovat v rámci kraje do vybudování kvalitní infrastruktury sběru, třídění a využívání odpadů.
Příjem z nejméně ekologického způsobu odstraňování odpadů by tak napomáhal rozvoji využití odpadů. Ostatně odpady ukládané na skládku nejsou nikdy jen záležitostí jedné obce, stejně jako vliv skládky na životní prostředí není nikdy omezen jen na katastr, na níž skládka leží. Pokud by takový "fond" fungoval v rámci kraje, mohl by podporovat a realizovat záměry v rámci vznikajících krajských koncepcí, případně na ně navazujících - a podle nového zákona závazných - krajských plánů odpadového hospodářství.
Realizace navrhovaného systému by však znamenala novelizovat sotva hotový zákon.
- Pb -
Jak může uvedená změna finančně přispět kraji na budování zařízení
pro odpadové hospodářství v průběhu následujících 10 let - model
Roky 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Výše
základního 200 200 200 300 300 400 400 500 500 500
poplatku Kč/t
Vybrané
poplatky 67,2 67,2 67,2 100,8 100,8 134,4 134,4 168 168 168
mil. Kč/rok
Příjem obcí,
na jejichž
katastru 16,8 16, 8 16,8 16,8 16,8 16,8 16,8 16,8 16,8 16,8
je skládka
mil. Kč/rok
Příjem
na "fond" kraje 35,5 35,5 35,5 59,1 59,1 82, 8 82,8 106,5 106,5 106,5
mil. Kč/rok