01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Podnikatelé sází při exportu na osobní kontakty

Téměř dvě třetiny podniků mají zájem o spolupráci při exportu s českými krajany, kteří žijí v zahraničí. Nejvíce firem (67,2 %) současně považuje nedostatek ekonomicky zajímavých styků v cizině za nejzásadnější překážku vývozu.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury IBRS, který se zabývá exportními bariérami tuzemských vývozců. "Z průzkumu plyne, že 78,9 % firem považuje osobní kontakty za nejpoužívanější nástroj na posílení exportu. Skoro všichni podnikatelé (90,2 %) hledají důležité informace pro podporu vývozu na internetu. Firmy pro tyto účely hojně používají také tisk (39,8 %), zájmová sdružení a asociace (38,5 %) nebo nejrůznější konference (30,5 %)," přibližuje výsledky průzkumu Jana Bábíková, ředitelka projektu Žijeme v zahraničí.cz.

Za nejčastější exportní bariéru při vstupu na zahraniční trhy považují podniky (67,2 %) nedostatek lokálních kontaktů v cizině, které jsou dobře obeznámeny se specifiky trhů v jednotlivých zemích. "Neznalost jazyka u netradičních destinací vnímá jako komplikaci 52,9 % firem. Téměř polovina dotázaných (48,2 %) společností přiznává, že nezná potenciál trhu v dané zemi, nedokážou plně prověřit exportní příležitosti a zodpovědět si otázku, zda by se jim vstup na trh dané země skutečně vyplatil," říká Jana Bábíková. Jak vypovídají výsledky průzkumu, nejvíce firem (68,4 %) má zájem o zjištění obchodního potenciálu trhu. Mezi další poptávané služby, patří provizní prodej produktů (61,3 %) a krajanská pomoc firmám při zakládání obchodního zastoupení v cizině (50,5 %). V zahraničí žije dlouhodobě zhruba 200 tisíc Čechů, kteří by mohli exportérům pomoci

Rozšíření exportních teritorií řeší také malé a střední firmy. Podnikatelé mají zvýšený zájem o nové, méně tradiční země, kam plánují svůj vývoz. Nejvíce pak o Ukrajinu (14,2 %), Rumunsko (10,5 %), Švédsko (10,5 %), Brazílii (10,1 %) a Bulharsko (8 %). K nejdůležitějším současným exportním teritoriím podniků pak patří Německo (55,6 %), Slovensko (55,6 %) a Polsko (32,7 %).

Průzkum agentury IBRS byl uskutečněn v září a říjnu 2012. V rámci on-line šetření odpovědělo 693 firem.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down