Sněmovna poslala (22. 6.) do třetího čtení návrh, který umožní přidat půldruhé miliardy korun do programu Zelená úsporám. Termín schvalování však zatím sněmovna neurčila.
V zateplovacím programu chybí zhruba 8 miliard korun a hrozí, že nebudou uspokojeny všechny podané žádosti. Díru v rozpočtu by měly zaplnit peníze vybrané na ekologických poplatcích při registraci staršího auta. Na konci letošního roku by na "autovrakovém" účtu, který spravuje Státní fond životního prostředí (SFŽP), měly být volné prostředky v objemu mezi 1,48 a 1,53 miliardy korun.
PLATBY ZA REGISTRACI
Ekologické poplatky při registraci staršího auta nebo při jeho první registraci u dovezeného vozu (podle ustanovení § 37e zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech) se v Česku platí od roku 2009. Vztahují se na auta, která neplní emisní normu Euro 3 a vyšší, a činí od 3000 do 10 000 korun. Podle dřívějších údajů Sdružení automobilového průmyslu se to dotýká více než poloviny všech osobních aut v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vybrané peníze jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a sloužit mají podle zákona "na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků", sněmovní výbor pro životní prostředí doporučil toto využití rozšířit i na skoncování s jednotlivými částmi automobilů, které dosloužily.
V roce 2009 fond vybral 670 milionů korun, loni 606 milionů. Z vybraných peněz SFŽP loni rozdal 200 milionů loni, podporu nabízí i v letos vypsaném programu.
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL SOUHLASÍ
Ministr Chalupa se snaží do programu Zelená úsporách sehnat peníze ze všech stran. Získal souhlas vlády k odejmutí podpory veřejným budovám, tím ušetřil čtyři miliardy. Kontrolou žádostí by měla vzniknout úspora ve výši miliardy korun. Dalších 600 milionů korun chce získat z prodeje emisních povolenek do Japonska a Německa a 250 milionů korun ze snížení technické asistence.
Zástupci automobilového průmyslu podepsali s ministrem Tomášem Chalupou memorandum, kterým tuto změnu podpořili. Ministr zdůraznil, že přes úpravy bude dost peněz i na sběr a likvidaci autovraků. Účastníci memoranda se také dohodli na tom, že vznikne pracovní skupina, která bude spolupracovat na zefektivnění systému nakládání s autovraky a podpory obnovy vozového parku.
Ministr Chalupa se zástupci automobilového průmyslu při podpisu memoranda.
Zdroj: ČTK