Letecká paliva z odpadů jsou nyní považována za zelená

Evropský parlament a Rada dohodli na zvýšení využívání udržitelných paliv, jako jsou pokročilá biopaliva nebo vodík, v odvětví letectví. Tato předběžná dohoda stanoví například minimální podíl udržitelných leteckých paliv, která mají být k dispozici na letištích EU, aby se tak unie více přiblížila uhlíkové neutralitě.

Poslanci dosáhli dohody, že od roku 2025 budou nejméně 2 % leteckých paliv ekologická, přičemž tento podíl se bude každých pět let zvyšovat: 6 % v roce 2030, 20 % v roce 2035, 34 % v roce 2040, 42 % v roce 2045 a 70 % v roce 2050. Kromě toho musí určitá část skladby paliv (1,2 % v roce 2030, 2 % v roce 2032, 5 % v roce 2035 a postupně dosahující 35 % v roce 2050) tvořit syntetická paliva, jako je elektronický petrolej.

Podle dohody bude pojem "udržitelná letecká paliva" zahrnovat syntetická paliva, některá biopaliva vyrobená ze zbytků ze zemědělství nebo lesnictví, řasy, biologický odpad, použitý kuchyňský olej nebo některé živočišné tuky a recyklovaná paliva pro tryskové motory vyráběná z odpadních plynů a odpadních plastů.

Naopak paliva vyrobená z krmiv, využitelných plodin, z palmových a sójových materiálů nebudou považována za zelená, protože nejsou v souladu s kritérii udržitelnosti.

S cílem dále podpořit dekarbonizaci leteckého odvětví a informovat veřejnost poslanci zajistili, že od roku 2025 bude existovat značka EU pro environmentální výkonnost letů. Letecké společnosti budou moci uvádět na trh své lety s označením uvádějícím očekávanou uhlíkovou stopu na cestujícího a očekávanou účinnost CO2 na kilometr. Umožní cestujícím porovnat environmentální výkonnost letů provozovaných různými společnostmi na stejné trase.

Poslancům také chtějí, aby členské státy EU veškeré příjmy z pokut za nedodržování předpisů od leteckých společností, letišť nebo dodavatelů paliv nasměrovaly na výzkum a inovace do překlenutí cenových rozdílů mezi udržitelnými a konvenčními palivy.

Civilní letectví je podle Evropského parlamentu odpovědné za 13,4 % celkových emisí CO2 z dopravy v EU. Iniciativa ReFuelEU Aviation je součástí balíčku "Fit for 55 in 2030", což je strategie EU pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 55 alespoň o 2030 % ve srovnání s úrovněmi v roce 1990, v souladu s evropským právním rámcem pro klima.*

-tz-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down