Nový způsob stanovení poplatků za odpady vyvolává mezi odbornou veřejností mnoho otázek i diskusí. Přetiskujeme text, který vyjadřuje postoj Ministerstva životního prostředí ČR, tak jak byl otištěn ve Zpravodaji ŽP.
Smyslem ekonomického nástroje, kterými jsou poplatky za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění a odstraňování komunálních odpadů pro nakládání s komunálním odpadem je dát obcím možnost získat finanční prostředky k plnění povinností, které jim, jako původcům komunálního odpadu, vyplývají ze zákona o odpadech. Tento ekonomický nástroj může nabývat různých forem.
PROBLÉMY S VYMÁHÁNÍM
Předcházející řešení založená na principu platby pouze za to množství odpadu, které občan (domácnost) vyprodukuje, vedla k tomu, že docházelo ke znečišťování životního prostředí a vzniku černých skládek. Navíc vznikaly problémy s vymáháním poplatků např. od občanů tvrdících, že žádný odpad neprodukují. Na druhou stranu právě taková řešení nejlépe ekonomicky stimulují občany k odevzdávání vytříděných odpadů z domácností k jejich dalšímu využití.
V reakci na již zveřejněné informace o tom, že např. zákon znevýhodňuje ty, kteří chtějí třídit odpad, anebo že povede ke stanovení příliš vysokého poplatku za odvoz popelnic, je třeba uvést:
Nový zákon o odpadech zavádí poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, který má formu místního poplatku a vychází z konstrukce, že na provoz tohoto systému by měl přispívat nejenom každý trvale bydlící občan, ale i ten, kdo má v obci rekreační stavbu. Sazba poplatku je dvousložková. Tvoří ji:
a) částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, a
b) částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu -až 250 Kč za osobu a kalendářní rok. Přitom se stanoví obci povinnost rozúčtovat náklady na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu v obecně závazné vyhlášce.
Zákon dále stanovil způsob stanovení poplatků v případě přestěhování nebo změny ve vlastnictví objektů. Konstrukce zákona vychází z priority zabezpečení čistoty v obci a potlačení důvodů pro vznik černých skládek. Skutečnost, že se jedná o místní poplatek, umožňuje účinnější vymáhání poplatku od občanů.
Obavy pražských zastupitelů z významných dopadů nového způsobu stanovování poplatků za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů z důvodů, které byly prezentovány v denících 4. 10. 2001, vycházejí z předpokladu, že město stanoví poplatek na hranici maximální zákonem umožněné výše. Poplatek se ovšem skládá ze dvou částí, a je stanovena pouze jejich horní hranice. Obec může navíc rozúčtovat náklady na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu v obecně závazné vyhlášce způsobem, který zohlední třídění odpadů.
Na náklady třídění odpadu za účelem jeho dalšího využívání budou finančně přispívat ti, kteří uvádějí do oběhu obaly a některé další výrobky na základě zákonem o odpadech a zákonem o obalech stanovené povinnosti zpětného odběru těchto výrobků či obalů. Tato spoluúčast na financování může významně snížit náklady na sběr, třídění a využívání komunálních odpadů u těch obcí, které se do připravovaných systémových opatření aktivně zapojí.
(Zdroj: Zpravodaj MŽP)
Obec může navíc rozúčtovat náklady na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu v obecně závazné vyhlášce způsobem, který zohlední třídění odpadů.