Vědci z Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně (VUT) zahájili praktické pokusy s využitím drtě z pneumatik pro budování silnic. Směs má podle nich dlouhou trvanlivost, dobře odolává účinkům mrazu i vody a snižuje hlučnost silničního provozu. Přimíchávání gumové drtě do směsí určených...
Vědci z Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně (VUT) zahájili praktické pokusy s využitím drtě z pneumatik pro budování silnic. Směs má podle nich dlouhou trvanlivost, dobře odolává účinkům mrazu i vody a snižuje hlučnost silničního provozu. Přimíchávání gumové drtě do směsí určených pro budování vozovek představuje také ekologické využití pneumatik. Směs, tzv. gumoasfalt, se již využívá v zahraničí, zejména v USA. Podle laboratorních testů, prováděných na VUT, se ukazuje, že povrchy s příměsí gumy jsou odolnější vůči deformacím, trhlinám a stárnutí obecně. Nevýhodou naopak je větší pracnost a energetická náročnost výroby. Z ojetých pneumatik je nejprve nutné získat gumový granulát, a to několikanásobným mechanickým mletím, popřípadě drcením zmrazených pneumatik kapalným dusíkem. Granulát se pak přidává do asfaltu ve speciálním míchacím zařízení při teplotě až 200 stupňů Celsia. Kvůli reakci gumy s asfaltem a jejímu bobtnání se vlastnost hmoty mění - zvyšuje se vazkost, navíc je materiál hutnější a pevnější i při vyšších teplotách.
Gumoasfaltové vozovky mohou mít při stejné životnosti menší tloušťku, nevyžadují tolik údržby, mají menší hlučnost a za deště u nich mnohem méně hrozí aquaplanning. V současnosti se u nás většina ojetých pneumatik používá jako palivo v cementárnách či spalovnách.