01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Od nápravy k prevenci

Národní program Vláda ČR vyjádřila v souladu se "Strategií rozvoje ČR", s "Národním rozvojovým plánem ČR na léta 2000-2006" a se "Státní politikou životního prostředí ČR", svými mezinárodními závazky i úkoly v ekonomické a sociální oblasti zájem přispět k zlepšování kvality životního prostředí...

Národní program

Vláda ČR vyjádřila v souladu se "Strategií rozvoje ČR", s "Národním rozvojovým plánem ČR na léta 2000-2006" a se "Státní politikou životního prostředí ČR", svými mezinárodními závazky i úkoly v ekonomické a sociální oblasti zájem přispět k zlepšování kvality životního prostředí především uplatňováním ekonomicky výhodných preventivních postupů.

Plně v souladu s těmito cíli je Národní program čistší produkce (NPCP), který ministr životního prostředí Miloš Kužvart vyhlásil v květnu 2000. Národní program je obsahem vládního usnesení č. 165 z 9. 2. 2000.

Základními východisky NPCP jsou:

[*] dosažení trvale udržitelného rozvoje,

[*] snížení ekonomické náročnosti a změna průmyslové strategie. Podniky se zatím soustřeďují na zacházení s již vzniklým znečištěním, což představuje nenávratné a stále rostoucí investice. Lepší možností je integrovat ekonomicky efektivní preventivní opatření do procesů samotných a předcházet vzniku znečištění.

Tyto úkoly vyžadují především postupné přesměrování potřebných kapacit do podpory preventivních opatření a integraci environmentálních, sociálních a ekonomických hledisek. Systémové podmínky pro ně budou vytvářet jednotlivé resorty a samosprávné orgány regionů a jejich organizací s cílem širší uplatňování rozvoje na principech udržitelného rozvoje, tzn. i pomocí postupů čistší produkce.

Naše státní politika zdůrazňuje potřebu přechodu od:

[*] nápravných opatření k prevenci, neboť předcházení znečišťování zajišťuje šetření zdroji i ochranu kvality životního prostředí. Pro výrobní sféru znamená snížení výrobních a provozních nákladů a zvyšuje konkurenceschopnost. V nevýrobní sféře snižuje výdaje na sociálnězdravotní opatření;

[*] normativních nástrojů k nástrojům ekonomickým, které stimulují efektivnější využívání zdrojů, a vytvářejí tak podmínky pro přechod orientace na nežádoucí výstupy výroby na politiku orientovanou také na vstupy do výroby;

[*] složkového přístupu k sektorovému, neboť nástroje a postupy orientované na některou ze složek životního prostředí (ovzduší, vodu, půdu) často znamenají pouze přenos znečištění z jedné složky do druhé.

ÚLOHA STÁTNÍCH ORGÁNŮ

Realizaci NPCP usnadní informační systémy - od zveřejňování informací o materiálových, energetických a finančních tocích v procesech až po Registr vypouštění a přenosu znečištění (PRTR) a jeho obdoby nebo podnikové zprávy vydávané v rámci zavedeného systému environmentálního managementu. Předpokladem úspěšnosti programu bude také vybudování dostatečných odborných kapacit na všech úrovních.

Národní program je návodem pro používání preventivní strategie ochrany životního prostředí v jednotlivých resortech, které stát ovlivňuje. O ekonomické a environmentální efektivnosti jednotlivých činností v resortech rozhoduje především sektorová politika jednotlivých resortů. Odborným garantem NPCP je Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Má především úlohu poradní a monitorovací. Úkoly jednotlivých resortů budou specifikovány v sektorových programech.

Hlavní úloha státu při realizaci programu bude ve vytváření podmínek, za kterých bude pro podnikovou i veřejnou sféru možné a výhodné používat postupy čistší produkce.

ÚLOHA PODNIKŮ

V první fázi může podnik realizovat vstupní zhodnocení potenciálu čistší produkce anebo demonstrační projekt čistší produkce. Tento projekt může být spojen například se zaváděním systému environmentálního managementu anebo se zaváděním nejlepších dostupných technik v souladu se směrnicí Rady ES 96/61 o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC). Na základě zkušeností z tohoto projektu se podnik rozhodne pro stálou aplikaci strategie čistší produkce formou programu čistší produkce v podniku.

Pro tento program se rozhoduje v okamžiku, kdy je pro něj přínosem, tj. když je schopen formulovat přínos pro ochranu životního prostředí i ekonomické a další efekty, a kdy tyto přínosy převažují nad očekávanými náklady. Podpora státu formou grantů a půjček se zaměří především na malé a střední podniky, nesmí však narušit tržní prostředí. Podnik realizuje výše uvedené aktivity dobrovolně.

ÚLOHA SAMOSPRÁV

Pro aktivity samospráv platí shodné úkoly jako pro podniky soukromých subjektů. Úloha samospráv spočívá dále v zapracování výsledků NPCP a koncepcí udržitelného rozvoje do územně plánovacích podkladů obce či regionu a v řídící úloze zpracování a realizace Místní agendy 21.

Aktivní spoluprací v rámci regionálních programů čistší produkce budou samosprávy zlepšovat vztahy mezi znečišťovateli, veřejností a organizacemi v regionu. V rámci přenosu informací o NPCP je nezbytná úzká spolupráce samosprávných orgánů s příslušným Regionálním centrem udržitelného rozvoje (RCUR), jehož založení NPCP navrhuje.

Dostatečně informovaná, a tím i motivovaná veřejnost má pozitivní vliv na vyšší stupeň ochrany životního prostředí, sociální a ekonomické prosperitu. Nedostatek informací naopak působí v dlouhodobém výhledu kontraproduktivně.

FINANCOVÁNÍ

Strategie NPCP je zaměřena mj. na ekonomické úspory v jednotlivých resortech a regionech. Mělo by k nim dojít uplatněním dvojího efektu projektu čistší produkce (tzv. ekoefektivity), která spočívá v preventivní integrované ochraně životního prostředí. To povede k ekonomicky i environmentálně efektivní restrukturalizaci procesů, výrobků a služeb v daném resortu či regionu.

Realizace národního programu bude vyžadovat postupné přesměrování některých současných výdajů ve prospěch podpory preventivní strategie. Zkušenosti z jiných zemí ukazují, že podpora dobrovolné aktivity (jako je NPCP) ze strany státu, usnadní získání podpory ze zdrojů mimo státní rozpočet.

Konkrétním cílem resortních programů je plánovaná minimální úspora v korunách dosažená investováním 1 Kč do programu.

[*] Zavedení NPCP přinese i významné ekonomické úspory v jednotlivých resortech a přispěje k efektivní restrukturalizaci průmyslu.

[*] NPCP podporuje široké zavádění preventivních opatření v ochraně životního prostředí ve veřejném i soukromém sektoru, a to v souladu se Státní politikou životního prostředí a s politikou udržitelného rozvoje ČR a jejich regionů dle Národního rozvojového plánu ČR na léta 2000-2006 a dle Strategie regionálního rozvoje ČR.

[*] NPCP podporuje zavádění preventivních opatření vyžadovaných směrnicemi a nařízeními EU, zvláště pak směrnicí 96/61/EEC (IPPC). Realizace NPCP bude naplňováním některých významných mezinárodních závazků.

[*] Program čistší produkce přispívá k nacházení inovačního potenciálu výrobků a tím k posilování jejich konkurenceschopnosti.

[*] NPCP sdružuje zájmy jednotlivých aktérů a přispěje tak k pozitivním změnám vztahů, k vzájemné komunikaci a informovanosti mezi státními orgány, samosprávou, podnikovou sférou a veřejností a ke společnému hledání optimálního řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí.

[*] Ve střednědobém a dlouhodobém výhledu realizace NPCP významně přispěje k dosažení vize udržitelného rozvoje.

Libor Novák, Pavel Činčera,

České centrum čistší produkce

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down