Britské ministerstvo životního prostředí předložilo k veřejné diskusi návrh na systém obchodovatelných povolení pro skládkování biodegradabilních komunálních odpadů. Pokud tento návrh, který je prvním svého druhu v Evropě, bude schválen, měla by právní norma...
Britské ministerstvo životního prostředí předložilo k veřejné diskusi návrh na systém obchodovatelných povolení pro skládkování biodegradabilních komunálních odpadů. Pokud tento návrh, který je prvním svého druhu v Evropě, bude schválen, měla by právní norma platit od roku 2004. Cílem je zajistit, aby Velká Británie vyhověla limitům směrnice EU pro snižování ukládání biodegradabilních odpadů na skládku.
Návrh počítá s aktivitou místních úřadů, které jsou zodpovědné na odstraňování komunálních odpadů na svém území. Každý takový úřad dostane povolení k uložení určitého množství biodegradabilního komunálního odpadu na skládky v jeho regionu. Povolení bude stanovováno vždy na rok a bude se do roku 2020 progresivně snižovat.
Systém je připraven tak, aby dal místním úřadům, co nejvíc flexibility. Úřady budou moci s povoleními mezi sebou obchodovat. Například když úřad s povolením na skládkování 100 tun potřebuje skládkovat jen 50 tun, může část svého povolení ke skládkování prodat za tržní cenu jinému úřadu, který potřebuje skládkovat více, než dovoluje jeho povolení.
Obchodování pomůže najít nejefektivnější cestu, jak dostat biodegradabilní odpady ze skládek s přihlédnutím k místním podmínkám. Místní úřady, které docílí nízkých nákladů na "landfill diversion" (náklady na spalování, recyklaci nebo kompostování odpadů, které by jinak skončily na skládce) budou mít pobídku k odstranění co nejvíce BRKO ze skládek a prodej přebytku svých povolení. Bude rovněž možné uschovat nevyužitá povolení (banka) nebo přenést část budoucích povolení do současnosti (tj. půjčit si je z budoucnosti). Všechny tyto možnosti dají místním úřadů možnost plánovat co nejefektivnější cestu k redukci skládkování.
V rámci probíhajícího projednávání se dále upřesňuje administrativa systému, včetně data rozjezdu, způsob výpočtu a umisťování povolení, stanovení pokut a monitoringu.
Systém by se měl nejdříve rozběhnout v Anglii, poté budou následovat také Skotsko, Wales a severní Irsko.