01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obce dávají přednost rekonstrukci svých starších stříkaček

Ve výrobě požárních nástaveb na automobilové podvozky podle názoru Ing. Stanislava Červeného, ředitele a jednatele poličské firmy THT, s. r. o., dosud převládají celokovová řešení. Stále častěji se však začínají objevovat i nástavby hliníkové či celoplastové vyztužené skelnými vlákny. Kovová...

Ve výrobě požárních nástaveb na automobilové podvozky podle názoru Ing. Stanislava Červeného, ředitele a jednatele poličské firmy THT, s. r. o., dosud převládají celokovová řešení. Stále častěji se však začínají objevovat i nástavby hliníkové či celoplastové vyztužené skelnými vlákny.

Kovová nástavba představuje nejlevnější variantu, avšak nese s sebou vyšší hmotnost a vyžaduje rovněž kvalitní povrchovou úpravu. Hliníková nástavba je lehčí než kovová, nekoroduje, ale zase je dražší. Vůbec nejvíce je třeba zaplatit za plastovou nástavbu, která má zhruba stejnou hmotnost jako hliníková a hlavně se vyznačuje prakticky neomezenou životností a snadnými opravami.

CO JE KRITÉRIEM PRO VÝBĚR

Firma THT své požární nástavby montuje na automobilové podvozky předních evropských výrobců, v posledních letech zejména na podvozky Tatra, Scania, Mercedes-Benz či Renault. Ředitel Červený ovšem připomíná, že kritériem pro výběr požární nástavby na příslušném podvozku nejsou ani tak velikost nebo finanční možnosti obce, jejímž hasičům by nástavba sloužila, jako to, v jaké kategorii je jednotka příslušného hasičského sboru zařazena do Integrovaného záchranného systému (JPO 2, JPO 3), a rovněž specifické potřeby každého sboru. "Snahou výrobců i uživatelů pochopitelně je, aby každé takové vozidlo bylo v maximální možné míře univerzální a zároveň splňovalo specifické požadavky daného sboru," říká ředitel.

KDYŽ CHYBĚJÍ PENÍZE...

Zejména menším městům a obcím v tolik potřebné obnově techniky pro jejich hasiče však brání nedostatek peněz. Například poličská firma proto zákazníkům nabízí možnost individuálně dohodnutého splátkového kalendáře stanoveného na dva a více roků tak, aby rozložení splátek bylo rozvrženo do několika ročních rozpočtů za minimálních finančních vícenákladů.

"Samozřejmě můžeme nabídnout i prodej prostřednictvím leasingové společnosti," dodává Ing. Stanislav Červený a poukazuje na to, že určité možnosti se municipalitám otevírají i v možných dotacích z fondů Evropské unie, krajských úřadů a v neposlední řadě získávané také prostřednictvím Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

DVACET LET STÁŘÍ VOZIDLA NEJZAZŠÍ HRANICÍ

Ředitel společnosti THT nezapře svoji pozici představitele jednoho z výrobců, když sice připouští, že pro menší obce a jejich hasičské sbory by bylo vcelku výhodné kupovat (nepříliš) ojeté automobilové stříkačky a další vozidla, ale zároveň připomíná, že taková technika zpravidla na tuzemském trhu není k dispozici.

Dobrým řešením však podle něho může být komplexní rekonstrukce požárního vozidla. Ze zkušeností firmy THT vyplývá, že nepřesahuje-li stáří původního vozidla zhruba dvacet let, pak po odpovídající rekonstrukci může sloužit prakticky stejně dlouho a stejně dobře jako vozidlo nové.

Jak ředitel Červený ovšem konstatuje, požárních vozidel, jejichž rekonstrukce by připadala v úvahu, je v obcích a jejich hasičských sborech poměrně málo.

Na otázku, zda obce respektive jejich hasičské sbory do Poličky předávají k rekonstrukci častěji pouze podvozky, na něž tam pak montují vlastní moderní požární nástavby, nebo zda tam většinou rekonstruují kompletní stará vozidla, ředitel Červený odpovídá, že obvykle jde o druhý případ. Jinou variantou může být, že firma obci nabídne k rekonstrukci kompletní vozidlo, které získala odkoupením či na protiúčet od jiného hasičského sboru.

"Cena je sice asi nejdůležitějším parametrem při rozhodování, jakou techniku si pořídit a jakým způsobem. Ale zcela určitě by si každý zákazník, tedy i obce a města, měl řádně prověřit, jaký servis příslušný dodavatel zajišťuje - a to jak záruční, tak pozáruční, i jakými referencemi se tento dodavatel může vykázat. Neméně důležité je znát také výši provozních nákladů vozidla, o jehož pořízení uvažujeme," uzavřel Ing. Stanislav Červený, ředitel THT, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down