01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

NUTNOST ZVÝŠIT POPLATKY

SKLÁDKOVÁNÍ V BRITÁNII Výbor britského parlamentu sledoval účinnost daně za skládkování, zavedené roce 1996. Zpráva výboru konstatuje, že nedošlo k významné změně v oblasti "aktivního odpadu" (tj. odpadu, který není definován jako inertní). Došlo ale ke značnému snížení (o 20 - 30 mil. t/rok)...

SKLÁDKOVÁNÍ V BRITÁNII

Výbor britského parlamentu sledoval účinnost daně za skládkování, zavedené roce 1996. Zpráva výboru konstatuje, že nedošlo k významné změně v oblasti "aktivního odpadu" (tj. odpadu, který není definován jako inertní). Došlo ale ke značnému snížení (o 20 - 30 mil. t/rok) množství inertního odpadu, vyváženého na skládky.

Daň, která dnes činí 10 GBP/t u biodegradabilního odpadu a 2 GBP/t u inertního odpadu, vynesla v letech 1997/1998 celkem 361 mil. GBP. V roce 1999 se výnosy měly zvýšit o dalších 100 mil. GBP. Z tohoto množství je 20 % určeno pro financování projektů životního prostředí. Operátoři na skládkách mohou požadovat skládkové dobropisy a příspěvky od třetích stran, čímž pokrývají své náklady na projekty pro životní prostředí

Zvláštní vládní výbor pro životní prostředí, dopravu a regionální otázky (Select Committee on Environment, Transport and Regional Affairs) provedl průzkum o působení daně, její účinnosti při změnách postupů v odpadového hospodářství, dopadu daně na odpadovou strategii, ochranu životního prostředí, využití úroků a možného nežádoucího působení daně.

Výsledkem analýzy je návrh, aby byla daň zvýšena na úroveň 20 GBP za tunu odpadu v průběhu příštích pěti let a později i více. Tento požadavek je založen na názoru, že postupy hospodaření s odpady, které méně poškozují životní prostředí (recyklace, kompostování a využití energie) by již neměly být dražší než ukládání na skládkách.

Zpráva rovněž popisuje nežádoucí důsledky zavedení daně za skládkování. Problémových oblastí je několik:

[*] "Fly tipping" (černé skládky). Průmysl, zákonodárci, místní orgány a ministerstvo životního prostředí se shodují, že se po zavedení daně zvýšil počet černých skládek. Ozývá se dokonce volání po zvýšení trestů za zločiny týkající se životního prostředí.

[*] Zvýšené výdaje místních orgánů. Místní orgány odpovědné za hospodaření s odpady nesou břemeno daně za skládkování ve výši 181 mil. liber/rok a rovněž náklady na dodatečná opatření proti černým skládkám. Musejí řešit většinu problémů týkajících se změn v postupech nakládání s odpady a ovlivňování chování producentů i zpracovatelů. Průměrná domácnost vyprodukuje kolem 1 tuny odpadů ročně, čemuž odpovídá daň 10 liber. Zvýšení nákladů by mohlo být podnětem, který by domácnosti vedl k recyklaci, kompostování a "zelenému nakupování".

[*] Vyvážení inertních odpadů na nepovolená místa. I když se množství uloženého inertního odpadu značně snížilo (což je podle názoru vlády důkazem účinnosti daně), průmysl obalů je přesvědčen, že se vyváželo na neregulérní místa (např. golfová hřiště), která jsou vyjmuta z požadavků na licencované odpadové hospodářství.

Při analýze využití prostředků z daně za skládkování bylo zjištěno, že některé objekty dostaly neúměrná množství peněz a to přesto, že ministerstvo životního prostředí vydává ročně směrnice o přidělování prostředků.

V průběhu analýzy se objevila řada problémů, které negativně působily při rozdělování financí. Firmy nakládající s odpady ovlivňovaly, které ekologické neziskové organizace dostávají podporu na projekty na ochranu životního prostředí. Užití finanční prostředků bylo často podmiňováno pozitivním dopadem na public relations. Byl zaznamenán nadměrný vliv třetích stran, zvláště místních orgánů.

Všechny tyto problémy by měly být vyřešeny změnou systému tak, aby nedocházelo k jeho zneužití. Zvláště by měla být přehodnocena struktura, působení a účetnictví ENTRUSTu (organizace, která rozděluje finanční prostředky), která zatím postrádá průhlednost a otevřenost

V souvislosti s uvedenou zprávou potvrdila společnost pro nakládání s odpady Cory Environmental, že komunální a další odpad se stále ukládá na skládky v přibližně stejném rozsahu jako před zavedením daně za skládkování. Podle Cory poměrně vysoký (a rostoucí) stupeň recyklace v Londýně nevedl k poklesu skládkování odpadu, neboť celkové množství odpadu stoupá tak rychle, že s ním recyklace nedrží krok.

Společnost podporuje názor, že jen zvýšení daně ze skládek může mít u běžného občana vliv na změnu chování při zneškodňování komunálního odpadu.

(Zpracováno na základě zahraničních materiálů)

- stř -

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down