Potřeba vody pro obyvatelstvo, průmysl a zemědělství byla v minulosti (do roku 1990) charakterizována plynulým nárůstem. Po roce 1990 došlo k poklesu spotřeby vody vlivem obnovení hodnotových vztahů, zvýšení ceny vody a poklesu průmyslové a zemědělské výroby.
Nejvýznamnějším uživatelským systémem je z tohoto pohledu zásobování pitnou vodou veřejnými vodovody s následným odváděním odpadních vod a čištěním městských odpadních vod veřejnými kanalizacemi.
Podle dostupných údajů (konec roku 2000) publikovaných Ministerstvem zemědělství, je v České republice zásobováno z veřejných vodovodů přes 87 % z celkového počtu obyvatel. Podíl zásobovaných obyvatel se pohybuje v jednotlivých regionech v rozmezí od 70 % do 100 %. Nejmenší hodnoty přitom vykazují okresy a obce v blízkosti velkých měst (Praha, Plzeň, Brno). V domech napojených na veřejnou kanalizaci bydlí v České republice asi 75 % obyvatel.
Mezi jednotlivými regiony jsou rovněž značné rozdíly. I zde se podíl obyvatel využívajících veřejnou kanalizaci pohybuje v jednotlivých regionech v rozmezí od 50 % do 95 %. Zlepšení nevyhovující situace či i prostá reprodukce a zachování stavu odpovídajícího příslušným předpisům vyžaduje značné každoroční investice.
K podpoře těchto investic jsou vyhlášeny a postupně realizovány programy "výstavby a technické obnovy vodovodů a úpraven vod" a "výstavby a technické obnovy čistíren odpadních vod a kanalizací". Uvedené programy mají v rámci státní vodohospodářské politiky za cíl především zajistit:
* plnění závazků z Evropské dohody zakládající přidružení mezi ČR na jedné straně a Evropským společenstvím a jejich členskými státy na straně druhé,
* implementaci Směrnice Rady 98/83/ES, o jakosti vody určené pro lidskou potřebu a 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod a dalších souvisejících směrnic,
* naplňování mezinárodní smlouvy o úvěru s Evropskou investiční bankou (EIB) schválenou a podepsanou 7/6/2000 v Lucemburku,
* dostupnost kvalitní pitné vody a zvýšit procento napojených obyvatel na veřejné vodovody ze současných 87 % o přibližně 2 % do konce roku 2005,
* obnovu funkčně nevyhovujících a zastaralých systémů zásobování pitnou vodou a její úpravy, zejména technologických procesů úpravy vod,
* zlepšení současného stavu, kdy v obcích s více než 2000 obyvateli je na kanalizaci s ČOV připojeno méně než 50 % obyvatel ve 117 obcích a pouze 50-80 % připojených obyvatel v dalších 201 obcích, přitom v 81 není zajištěno žádné čištění a 17 obcí je bez jakékoliv kanalizace,
* obnovu funkčně nevyhovujících a fyzicky zastaralých čistíren odpadních vod,
* s přihlédnutím k vysoké finanční náročnosti výše uvedených investičních procesů zabezpečení potřebných opatření.
Činnost záruční banky související se správou prostředků Evropské investiční banky určených na financování výše uvedených infrastrukturálních projektů se koncentruje na plnění funkce správy těchto prostředků.
V druhé polovině minulého roku však u významné části těchto prostředků došlo ke změně. Na základě dohody s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem financí započala ČMZRB s novým mechanismem využívání těchto zdrojů. S jejich využitím bude ČMZRB poskytovat zvýhodněné úvěry na spolufinancování vybraných vodohospodářských investic a naplňovat tak ještě účinněji svoji rozvojovou funkci v ekonomice. Tyto úvěry doplní vlastní zdroje investorů, dotace a návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu a mohou činit 50 % nákladů projektů.
V druhé polovině minulého roku zahájila ČMZRB vyhodnocování úvěrovatelnosti projektů splňujících podmínky citovaných programů podpory vodohospodářských investic v ČR. Naplnění cílů těchto programů má svoje konkrétní termíny a je zřejmé, že vlastní zdroje investorů ani dotační či jiné podpory ze státního rozpočtu nemohou v požadovaných termínech zajistit potřebný rozsah investic.
Českomoravská záruční a úvěrová banka nabízí možnost zapojení prostředků EIB, při nichž ponese v plném rozsah úvěrové riziko. To představuje způsob, jak řešit napjatost věcných potřeb a možnosti jejich profinancování v konkrétním časovém úseku. Účast prostředků státního rozpočtu umožní bezúročný charakter úvěrů poskytovaných městům, obcím popř. vodohospodářským společnostem.
Koncem roku 2001 se činnost banky soustředila na vyhodnocení možnosti dalšího financování projektů nacházejících se velmi často v již poměrně vysokém stadiu realizace.
Celkem banka do konce ledna 2002 přijala 21 projektů. Kladně rozhodnuto zatím bylo o poskytnutí úvěru pro 14 projektů s celkovou výší úvěrů 456,6 mil. Kč. Celkové náklady podpořených projektů činí 1284 mil. Kč. Příjemci úvěrů jsou v šesti případech obce (respektive svazky obcí) a v osmi případech podnikatelské subjekty spravující vodovodní a kanalizační síť. Podpořené projekty byly v pěti případech zaměřené na vodovodní sítě a úpravny vod a v devíti případech se jednalo o čistírny odpadních vod a kanalizace. V letošním roce bude realizace programu ve výrazně vyšších finančních objemech, než tomu bylo v roce 2001, dále pokračovat.
Lubomír Rajdl
|