Nový místní poplatek PODTITULEK: Dochází ke změně zákonů Dne 1. ledna 2002 vstoupí v účinnost zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, kterým dochází ve třinácté části ke změně zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Zákonem o...
Nový místní poplatek
PODTITULEK: Dochází ke změně zákonů
Dne 1. ledna 2002 vstoupí v účinnost zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, kterým dochází ve třinácté části ke změně zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákonem o odpadech se do ustanovení § 1 zákona o místních poplatcích pod písmeno h) zařazuje nový poplatek za provoz systému, shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, a tím dochází k rozšíření taxativního výčtu místních poplatků, které jsou obce oprávněny ve svém územním obvodu zavést a vybírat. Současně je do zákona zařazeno ustanovení § 10 b, jehož obsahem je vymezení nového místního poplatku.
Poplatek za provoz systému, shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů má, obdobně jako ostatní druhy místních poplatků, ve smyslu zákona o místních poplatcích pouze fakultativní povahu. Každá obec má tedy právo zvážit, zda uvedený poplatek ve svém územním obvodu zavede, a tím získá určité finanční prostředky do svého rozpočtu.
Je poplatek vhodný?
Pokud obec uzná za vhodné poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vybírat, zavede jej obecně závaznou vyhláškou, tj. právním předpisem obce, kterým může ve smyslu ustanovení § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení) stanovit povinnosti v samostatné působnosti obce, a to (mimo jiné) ve věcech stanovených zvláštním zákonem.
Uvedená právní úprava považuje za žádoucí respektovat zvláštní podmínky v obcích. Specifickým (zvláštním) zákonem je zavedení místního poplatku zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon v ustanovení § 15 obsahuje nejen zmocnění pro obec zavést místní poplatky obecně závaznou vyhláškou, ale současně upravit v ní i podrobnosti jejich vybírání, zejména stanovit konkrétní sazbu poplatku, ohlašovací povinnost ke vzniku poplatkové povinnosti, splatnost, osvobození od poplatku a případné úlevy. V této souvislosti je ovšem žádoucí upozornit, že vyhláška o místním poplatku nemůže stanovit poplatkovému subjektu žádné povinnosti, které jsou nad rámec zákona o místních poplatcích a právní normy procesního charakteru, kterým je zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
Ve smyslu ustanovení § 84 odst. 2 písm. i) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), je pravomoc vydávat obecně závaznou vyhlášku vyhrazena zastupitelstvu obce. Při jejím vydání je zastupitelstvo povinno zajistit nejen soulad se všemi zákony, ale i postup, který při vydání vyhlášky musí být dodržen. Ten je obsahem ustanovení § 12 zákona o obcích. Na základě tohoto ustanovení musí být vyhláška způsobem stanoveným v zákoně vyhlášena.
Oznámení občanům
Obecně závazná vyhláška se vyhlásí vyvěšením na úřední desce obecního úřadu na dobu 15 dnů. První den vyvěšení je považován za den jejího vyhlášení. Podmínkou platnosti obecně závazné vyhlášky je dodržení této 15denní lhůty. Pokud by byla vyhláška sejmuta z úřední desky dříve, nenabyla by platnosti. Z této skutečnosti vyplývá, že by nemohla být účinná. Kromě vyhlášení může být vyhláška uveřejněna i jiným způsobem v místě obvyklým, například: na vývěsní tabuli na veřejně přístupných místech, prostřednictvím místního tisku nebo místního rozhlasu.
Další podmínkou závaznosti obecně závazné vyhlášky je její účinnost. Pokud není ve vyhlášce stanoven pozdější počátek účinnosti, nabývá vyhláška účinnosti vždy 15. den, který následuje po dni vyhlášení. Pro úplnost je třeba uvést, že zákon o obcích stanoví obecnímu úřadu povinnost zaslat neprodleně obecně závaznou vyhlášku okresnímu úřadu. Důvodem je skutečnost, že okresní úřad má oprávnění jednat při nápravě nesprávných opatření obce vydaných v samostatné působnosti. Pokud odporuje obecně závazná vyhláška zákonu, pozastaví okresní úřad její výkon. Pozastavení je vyhrazeno přednostovi okresního úřadu, neprovádí se správním rozhodnutím.
Oznámení o pozastavení vyhlášky musí mít písemnou formu a nabývá účinnosti dnem doručení obecnímu úřadu. Obec je povinna vyvěsit na úřední desce obecního úřadu opatření okresního úřadu, které pozastavuje výkon vyhlášky. Důsledkem pozastavení výkonu je skutečnost, že vyhláška sice není zrušena, ale nelze ji aplikovat na konkrétní případy a obec nemůže místní poplatky vybírat, ani vyměřovat. Nezjedná-li zastupitelstvo obce nápravu do tří měsíců od pozastavení výkonu obecně závazné vyhlášky, podá přednosta okresního úřadu návrh na její zrušení ústavnímu soudu. Je-li obecně závazná vyhláška ústavním soudem zrušena, je obec povinna zveřejnit na úřední desce i nález tohoto soudu.
Vydáním obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů nebo zapracováním tohoto poplatku do již platné vyhlášky obce o místních poplatcích, bude stanovena povinnost platit obci uvedený poplatek.
Zákon stanoví poplatkovou povinnost pro dva okruhy poplatníků. Jednak je stanovena pro každou fyzickou osobu, která má v obci trvalý pobyt. Zákon připouští možnost, aby za domácnost poplatek odvedl společný zástupce a za rodinný nebo bytový dům jeho vlastník nebo správce. Pokud bude poplatek odváděn prostřednictvím těchto osob, budou tyto osoby povinny oznámit správci poplatku jména a data narození fyzických osob, za které poplatek odvádí.
Zákon tedy nevyžaduje plnění poplatkové povinnosti prostřednictvím plátce poplatku, v jehož postavení by se nacházeli vlastníci nebo správci obytných domů, kteří by místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od poplatníků vybírali a pod svou majetkovou odpovědností odváděli správci poplatku. V případě, že by poplatek od fyzických osob vybírali, učiní tak pouze dobrovolně na základě dohody s těmito osobami.
Platit nebo neplatit?
Povinnost platit místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů je dále zákonem určena pro fyzickou osobu, která má ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci, a to za podmínky, že v této stavbě není hlášena k trvalému pobytu žádná fyzická osoba. Pokud bude tato stavba ve spoluvlastnictví více osob, budou pak tyto osoby povinny platit poplatek společně a nerozdílně, a to ve výši poplatku, která odpovídá poplatku za jednu fyzickou osobu.
Místně příslušná obec k vybírání poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů je obec, která ve svém územním obvodu zavedla poplatek obecně závaznou vyhláškou a na jejímž území má fyzická osoba trvalý pobyt, nebo se na jejím území nachází stavba určená nebo sloužící k rekreaci. V případě změny místa trvalého pobytu nebo změny vlastnictví, které je určeno nebo slouží k individuální rekreaci v průběhu kalendářního roku (tedy poplatkového období), uhradí se poplatek v poměrné výši, která odpovídá počtu kalendářních měsíců pobytu nebo vlastnictví stavby v příslušném kalendářním roce.
Vzhledem k tomu, že zákon o místních poplatcích u poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, obdobně jako u ostatních poplatků, vymezuje sazbu poplatku pouze určením nejvyšší finanční částky, nestanoví termín splatnosti, osvobození apod., je obec zmocněna v ustanovení § 15 zákona o místních poplatcích upravit v obecně závazné vyhlášce právní instituty, které směřují k řádnému vybrání tohoto poplatku a ke snadnější kontrole plnění poplatkových povinností poplatníků. Obec může v jednotlivých případech využít i další právní institut uvedený v ustanovení § 16 zákona o místních poplatcích, kterým je snížení nebo prominutí poplatku z důvodu zmírnění nebo odstranění tvrdosti.
Sazba poplatku
Sazbu poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů tvoří v zákonu dvě částky. Obě tyto částky jsou zákonem limitovány horní hranicí 250 Kč. První částka je stanovena pro každou fyzickou osobu a kalendářní rok a částka druhá bude odvozena od skutečných nákladů obce na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu za předchozí rok a její horní hranice nesmí překročit částku stanovenou zákonem za osobu a kalendářní rok. V obecně závazné vyhlášce stanoví obec rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na fyzickou osobu. Tato fyzická osoba tedy uhradí maximálně 500 Kč za rok v místě trvalého bydliště a dále 500 Kč v obci, ve které se nachází stavba určená nebo sloužící k individuální rekreaci, pokud je vlastníkem stavby.
Podstatnou náležitostí obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, vy-užívání a odstraňování komunálních odpadů bude nepochybně stanovení lhůty splatnosti, tj. termínu, do kterého jsou poplatníci povinni poplatek zaplatit. Splatnost obec stanoví podle svých potřeb s přihlédnutím k administrativní náročnosti správy tohoto poplatku. Poplatek může být splatný v plné výši jednou za poplatkové období, kterým je kalendářní rok, nebo ve splátkách a v několika termínech splatnosti během kalendářního roku.
Bez určení splatnosti by poplatník neznal termín zaplacení poplatku, a ani správce poplatku by nemohl vydat platební výměr ve smyslu ustanovení § 11 zákona o místních poplatcích, tj. v případě, že poplatník nezaplatil včas nebo ve správné výši. Správce poplatku by v tomto případě musel zjednat nápravu a vydat rozhodnutí ve smyslu ustanovení § 14 zákona o správě daní a poplatků. V případě stanovení lhůty rozhodnutím správce poplatku musí poplatník zaplatit ve lhůtě stanovené tímto rozhodnutím. Správce poplatku v takovém případě musí osobu zúčastněnou na řízení poučit o důsledcích jejího nedodržení. Lhůta k zaplacení musí být přiměřená. Pojem přiměřenosti je třeba posuzovat ve vztahu k reálným možnostem poplatníka a s ohledem na administrativní náročnost tohoto peněžitého plnění.
Zařazení poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů do systému místních poplatků má za následek skutečnost, že na správu tohoto poplatku se vztahují procesní ustanovení zákona o místních poplatcích a zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Za nesplnění poplatkové povinnosti, tj. nezaplacení poplatku v termínu splatnosti, může obec uložit poplatníkovi sankci, která spočívá v navýšení poplatku až o 50 %. Pokud poplatník nesplní povinnosti nepeněžité povahy vyplývající z obecně závazné vyhlášky, například oznamovací povinnost, která spočívá mimo jiné ve sdělení určitých skutečností rozhodných pro výši jeho poplatkové povinnosti, je obec oprávněna uložit mu pokutu ve smyslu ustanovení § 37 zákona o správě daní a poplatků.
Na závěr je nutné upozornit, že s účinností od 1. ledna 2002 nebudou moci obce vybírat poplatek za komunální odpad, který zaváděly a vybíraly ve smyslu ustanovení § 10 zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 185/2001 Sb.,o odpadech a o změně některý dalších zákonů, zcela ruší a nahrazuje původní právní normu.
Přechodná ustanovení
Nový zákon o odpadech ovšem počítá s tím, že mohou nastat případy, kdy byl poplatek za komunální odpad zaplacen i na období po účinnosti zákona. Na tyto záležitosti se bude vztahovat přechodné ustanovení § 83 odst. 12 citovaného zákona. Finanční částka, kterou poplatník zaplatil na období po termínu 31. prosince 2001, bude považována za zálohu na dosud nesplatnou poplatkovou povinnost na poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů.
Pokud tento postup nebude možný, například z důvodu změny trvalého pobytu, změny vlastnictví k rekreačnímu objektu, bude zaplacená část poplatku považována za přeplatek ve smyslu zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Přechodné ustanovení řeší i situace, kdy poplatková povinnost k poplatku za komunální odpad vznikla před účinností nového zákona o odpadech, ale termín k zaplacení poplatku byl stanoven až na dobu po 31. prosinci 2001. V takovém případě poplatník zaplatí poplatek za komunální odpad pouze ve výši finanční částky připadající na období do 31. prosince 2001. Obdobně bude postupovat i správce poplatku, který je oprávněn poplatníkovi vyměřit poplatek za komunální odpad za stejné období.
Zdeňka Jirásková,
právnička