Po přečtení článku v časopisu Odpady č. 10/2002 "Problémy evidence zařízení s obsahem PCB", chci jako vedoucí Mezirezortního odborného pracovního a konzultačního týmu pro řešení problémů nakládání s PCB ustavenému při Českém svazu zaměstnavatelů v energetice (ČSZE) sdělit názor pracovní skupiny.
Při zavádění nové legislativy v oblasti nakládání s PCB do praxe vznikly jednotlivým členským subjektům značné problémy. Zjednodušeně řečeno, distribuční energetické společnosti -REAS, u kterých se nachází kolem 100 tisíc kusů zařízení, která mohou (ale nemusejí) obsahovat látky PCB, měly za tři měsíce u těchto zařízení zajistit ovzorkování, analýzy vzorků a evidenci zařízení. Vedle obrovské administrativní náročnosti by tato akce stála zhruba 200 milionů korun.
ČSZE se ujal organizace a řízení kolektivu odborníků z REAS a stal garantem jednání s Ministerstvem životního prostředí ČR (MŽP), Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR (MPO) a Svazem průmyslu a dopravy ČR, s cílem zjednodušení a zlevnění celého procesu, případně novelizace platné legislativy. Tato jednání podpořili ministři Kužvart a Grégr. Byla také ustanovena mezirezortní odborná pracovní skupina ze zástupců energetiky, hornictví, dopravy, armády a ČSZE.
Odborná pracovní skupina pak interně začala pracovat ve spolupráci s MŽP na jednotném výkladu platné legislativy a na narovnání (novelizaci) některých paragrafů. Proces byl pozdržen personální změnou na postu ministra a následnými povodněmi, nicméně podklady pro novelizaci platné legislativy v oblasti nakládání s PCB, které vycházely s dosavadních zkušeností a názorů oslovených vlastníků dotčených zařízení, byly dokončeny.
Nový ministr životního prostředí RNDr. Libor Ambrozek potvrdil, že ustanovenou meziresortní pracovní skupinu ČSZE považuje za partnera při přípravě novelizace zákona č.185/2001 Sb. o nakládání s odpady a vyhlášek souvisejících.
V článku autor shrnuje požadavky a náměty spolupráce v pracovních skupinách, například posunutí termínu pro splnění evidenční povinnosti k 1. 1. 2003. Z důvodu nereálnosti naplnění tohoto termínu o něm meziresortní pracovní skupina v návrhu novelizace neuvažovala. Z příslušné kapitoly bohužel nevyplývá, čí názory autor prezentuje a mezi členy meziresortní pracovní skupiny nepatří.
Protože jednání ohledně novelizace platné legislativy stále probíhá, nastíním zde okruhy, které by naše skupina ráda projednala:
Legislativní povinnosti jsou uloženy jednoznačně vlastníkovi dotčeného zařízení, provozovatel plní pouze smluvní povinnosti.
Korekce slova mohou v definici zařízení obsahující PCB a podléhající evidenci.
Vyjmutí zařízení s původní provozní kapalinou (za daných podmínek) z evidence.
Zrušit povinnost označovat zařízení, u kterých nebyla prokázána neexistence PCB, jako zařízení obsahující PCB.
Pro dekontaminovaná zařízení a zařízení obsahující PCB používat zjednodušenou verzi tabulky.
Oznamovací povinnost jednoznačně definovat pro zařízení, která obsahují PCB.
Redukovat obsah přílohy č. 2 vyhlášky č. 384/2001 Sb. - Evidenční list.
Snahou pracovní skupiny je smysluplná novelizace příslušné legislativy, která bude vycházet jak z požadavků Směrnice rady Evropské unie 96/59/ES ze 16. 9. 1996, tak i z reálných možností vlastníků zařízení zabrání zbytečnému vynakládání finančních prostředků.
Benčová Janette,
Mezirezortní odborný pracovní a konzultační
tým pro řešení problémů nakládání s PCB ustavený při ČSZE
|