01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Novela zákona o odpadech by měla výrazně změnit poplatky

Ekonomické nástroje jsou v oblasti nakládání s odpady jedním z nejúčinnějších nástrojů. Ministerstvo životního prostředí připravuje v současnosti novelu zákona o odpadech, která by měla změny v poplatcích za odstraňování odpadů a jeho energetické využívání. Navrhována je rovněž změna zákona o místních poplatcích.

Podle navrhované novely zákona (jejíž znění se ještě může značně pozměnit) by již neměly být placeny poplatky pouze za ukládání na skládky, ale obecněji za postupy, které nejsou ekologicky příznivé. Mezi tyto postupy řadí ministerstvo odstraňování odpadů na skládkách a energetické využívání komunálního odpadu. Razantní zvyšování poplatků za tyto dva způsoby nakládání s odpady má motivovat k dodržování odpovídající hierarchie nakládání s odpady, která preferuje materiálové využívání odpadů (tab. 1).

Ukládání odpadů na skládky je u nás stále zdaleka nejlevnějším způsobem nakládání s odpady. Má-li dojít ke změně, musí být ekonomicky posílena každá jiná možnost, než je odstraňování odpadů. Postupným zvyšováním sazby za ukládání na skládku by mělo dojít také k vyrovnání nákladů na různé způsoby nakládání.

Výnosy z poplatků za ukládání komunálního a ostatního odpadu do životního prostředí bude podle návrhu novely obec a kraj, na jejichž území je zařízení umístěno. Výnosy by měly být rozdělovány v poměru 20:80, tedy dvacet procent výnosů získává obec, zbytek kraj. Jde o závažnou změnu, po které kraje volají již několik let. V současnosti je výnos ze základní složky poplatku příjmem obce, na jejímž katastru skládka leží. Okolní obce, i širší region, rovněž často dotčené provozem skládky, však na výnosech dosud neměly možnost participovat. Nové uspořádání by mělo krajům umožnit více investovat do ochrany životního prostředí.

VÝNOSY

Předpokládaný výnos pro všechny kraje (s ohledem na navrhovanou výši poplatků a platnost novely) se předpokládá ve výši dvě až tři miliardy korun, což by odpovídalo výnosu 140-200 milionů korun pro každý kraj. Podle zdůvodnění v návrhu novely by tyto prostředky měly být využity pro realizaci POH kraje, finanční spoluúčast na projektech s krajským významem a další opatření v oblasti nakládání s odpady (v letech 2007-2013 se předpokládá zejména spolufinancování Operačního programu ŽP), včetně financování činností souvisejících se správou poplatků. Kraj by měl mít rovněž možnost z těchto prostředků řešit i kompenzace související s provozem skládky obcím, které na ně nemají nárok ze zákona.

Poplatky za uložení nebezpečného odpadu do životního prostředí, za ostatní způsoby odstraňování odpadů a energetické využívání odpadů budou v plné výši příjmem Státního fondu životního prostředí ČR. Roční výnos (od roku 2009) se odhaduje na 500-800 mil. Kč a měl by být použit zejména na spolufinancování Operačního programu ŽP 2007-2013.

VÝJIMKY

Oproti stávajícímu zákonu o odpadech je navrhována závažná změna: zrušení výjimky, podle níž nebylo nezpoplatňováno ukládání materiálu pro technické zabezpečení skládky (§ 45, odst. 3) současného zákona). V průběhu několika posledních let se totiž ukázalo, že provozovatelé skládek této výjimky zneužívají: dochází ke spekulativnímu překvalifikování odpadů na technologické materiály s cílem vyhnout se placení poplatků. Jelikož pod tuto výjimku se postupně dostala až pětina nezpoplatněných odpadů, mělo to značný vliv na výnosy poplatků. Proto novela navrhuje zpoplatnit všechny odpady ukládané na skládky, včetně odpadů, které jsou dosud používány jako technologický materiál na zajištění skládky.

Bez poplatků by mělo být skládkování komunálního odpadu z obcí, na jejichž katastrálním území je skládka umístěna, což odpovídá stávající úpravě. Výjimku z placení poplatků má rovněž spalování nebezpečných odpadů (D10). Odpady ze spalování, které jsou jako nebezpečné odpady ukládány na skládky, budou zpoplatněny jako NO.

Mezi předměty zpoplatnění nebyla v návrhu vůbec zařazena úprava odpadů před jejich odstraněním (D8, D9, D13, D14) a skladování odpadů před jejich odstraněním (D15) (zabránění dvojímu zpoplatnění). Způsob D6 - vypouštění do vodních těles - je řešeno v rámci vodního zákona.

Návrh uvádí, že v souvislosti s poplatkem za spalování odpadu bude nutné posoudit případnou výjimku pro případy spalování obnovitelných zdrojů energie a komunálních odpadů jako druhotného zdroje energie. V těchto případech je poskytována podpora podle zákona č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a zákona č. 458/2000 Sb. (energetický zákon).

NÁVRH ZMĚNY ZÁKONA O MÍSTNÍCH POPLATCÍCH

Horní hranice místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, stanovená zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, na maximální výši 500 korun, je již dlouho cílem kritiky měst a obcí. V novele je navrhována úprava horní hranice poplatku, neboť současný stav už neodpovídá současným nákladům (podle šetření za rok 2006 se tyto náklady pohybují v průměru na úrovni cca 750 Kč na jednoho obyvatele). Do poplatku je nutno promítnout navrhované zvýšení poplatků za odstraňování odpadů a energetické využití odpadů, stejně jako předpokládaný nárůst nákladů na provoz systému. V současnosti je poplatek tvořen dvěma složkami 2 x 250 Kč, přičemž jedna část je stanovena na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu.

Novela navrhuje zvýšení horní hranice této částky na 650 Kč. Jelikož první část místního poplatku zůstává stejná (250 Kč), mohla by po přijetí novely dosáhnout horní hranice místního poplatku až 900 Kč (250 + 650 Kč). Toto zvýšení by mělo být dostačující zhruba do roku 2010 - jde rovněž o snahu nemuset kvůli výši poplatku neustále novelizovat zákon.

Navrhované úpravy zákona o odpadech i zákona o místních poplatcích musejí projít ještě dalším legislativním procesem, během něhož mohou být ještě do značné míry pozměněny. Uvedené informace je proto nutno brát pouze jako orientační a předběžné. Ministerstvo předpokládá, že by nové (zvýšené) sazby poplatků a další úpravy mohly platit od 1. 1. 2009.

Zdroj: MŽP

Materiál byl redakčně krácen a upraven.

Tab. 1 Navrhované sazby poplatků

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down