Na okolnosti schvalování novely zákona o odpadech jsme se zeptali poslankyně Ing. Ivy Šedivé (ČSSD), která byla zpravodajem tohoto sněmovního tisku.
Novela měla být hotova už před několika měsíci. Proč trvala její příprava tak dlouho?
Materiál, který jsme dostali do parlamentu, nebyl přijatelný pro praktickou veřejnost. Proto se legislativní postup zastavil a následovala jednání se zástupci dovozců, automobilovým průmyslem a ministerstvem, až došlo k jakémusi konsensu. Hlavní problém byl v autovracích. Na ostatních věcech v novele, které se týkají skládek, PCB, azbestu, TiO2, krajských plánů odpadového hospodářství, se zúčastněné strany shodly. Zejména u krajských POH jsem vnímala potřebu udělat několik změn: bylo třeba sjednotit kritéria, na které je POH nastaven, verifikaci dat i práci s nimi. Novela by měla působit pozitivně, zpozdila se však skoro o půl roku. Přípravy POH v krajích už pokročily, ale snad se je ještě podaří s novelou skloubit.
V čem vidíte hlavní klad novely?
Obecně je to implementace směrnice o autovracích. Myslím, že pozitivní posun je hlavně v tom, že sněmovna souhlasila se zpoplatněním dovozu vybraných ojetých vozidel, která nesplní příslušné technické normy. Poplatek je kolem 5000 Kč a kdyby šlo všechno dobře, mohly by se vracet do systému stovky milionů. I když člověk musí být zdravě skeptický. Čas letí a rok 2007, kdy povinnost přejde na jednotlivé dovozce a výrobce, je blízko. Pořád však bude přetrvávat problém s auty, které nebudou mít svého existujícího dovozce, a na ty bude třeba vynaložit shromážděné prostředky.
V novele jsou stanoveny recyklační kvóty pro autovraky 80, resp. 95 %. Byly stanoveny reálně?
To je právě ten problém. U starých vozů je materiálové složení naprosto odlišné od moderních vozů, a není možné u nich těchto recyklačních kvót dosáhnout. Proto je nutné je zlikvidovat co nejdřív, než najede směrnice v plné míře. Nové vozy už tyto kvóty mohou splnit. Slyšela jsem názor, že možná bylo dobré i v této oblasti vyjednat přechodné období, ale asi nebylo reálné toho dosáhnout.
Jak to bude s evidencí autovraků?
Snažili jsme se pro subjekty, které se budou na procesu podílet, připravit konkrétní parametry. Nyní se budou v prováděcích předpisech nastavovat propojení databází registračních čísel, deregistrace a evidence materiálového využití. Tyto záležitosti však spadají do kompetencí několika ministerstev, takže jednání nebudou jednoduchá.
Chybí vám něco v této novele?
Pokud jsem dostali podněty, že v novele něco chybí, či je třeba upravit, snažili jsme se jim vyjít vstříc. Uvidíme jak se to bude dále vyvíjet. Také se tam objevila kapitola týkající se dovozu a vývozu odpadů, která reflektuje změny na hranicích v souvislosti se vstupem do EU. Je v podobě a formě, která odpovídá určitému nějakému časovému vývoji, ale budou na ni mít dále vliv v současnosti projednávané zákony kolem celních úřadů a správy v této oblasti. Myslím, že kvůli tomu budeme do novely muset vstoupit ještě jednou v dalším kole, což je nepříjemné, ale nedá se nic dělat.
Do novely se nedostal návrh na povolení dovozu odpadů za účelem odstranění zejména ve spalovnách.
Myslím, že a priori odmítat spalovny je nesmysl, nějaké množství odpadů musí spalovnami vždycky projít. Ale každý stát by si měl své odpady řešit sám, tím pádem by i kapacita spaloven ve státě měla odpovídat množství odpadů, které jsou k dispozici. Některé POH krajů se tuto záležitost snaží řešit, ale je zbytečné stavět spalovny, které nebudou mít využitou kapacitu, a zpětně by mohly akcelerovat tlak na dovoz odpadů.