Omezení výroby baterií v Číně by mohlo ohrozit letošní produkci elektromobilů v evropských automobilkách. To může zkomplikovat plnění emisních limitů. Limity platí od letošního roku a výrobcům za jejich nesplnění hrozí vysoké sankce, řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
"Rizikem pro české dodavatele jsou však hrozící výpadky produkce u zahraničních odběratelů, zejména v Německu. Výpadky především u dodávek baterií pak mohou napříč Evropou zkomplikovat produkci elektromobilů. Pokud se tento výpadek nepodaří v průběhu roku dohnat, může to následně zkomplikovat naplnění přísných limitů, které letos vstoupily v platnost," uvedl Petzl.
Plnění emisních cílů se počítá podle průměru emisí za celou flotilu vozů vyráběných výrobcem. Průměr se automobilky snaží snížit vozy s úspornějšími spalovacími motory, ale i zařazením hybridů a elektromobilů do nabídky. Aby Česko plnilo emisní cíle, muselo by se v ČR v roce 2025 prodávat 21 % aut na elektřinu.
Průměrné emise CO2 v Evropě se v roce 2018 pohybovaly kolem 120,4 gramu na kilometr. O deset let dříve to bylo okolo 160 gramů. Emisní limity zatím žádná země neplní. Nejnižší má podle údajů z roku 2018 Nizozemsko se 105,5 gramu, Česko má průměr kolem 125,6 gramu.
České výrobce autodílů opatření kvůli koronaviru většinou přímo neohrožují. Dovoz součástek z Číny u nich podle analytiků České spořitelny tvoří jen zhruba dvě procenta. V Německu je to ale 18 %.
V souvislosti s omezením výroby v Číně se zastavila kontejnerová doprava, což podle dopravců znamená omezení výroby v řadě továren a výpadek zakázek pro dopravu. "Některé provozy mají zásoby pouze na pár dní a jsou na dodávkách z Číny závislé, svou výrobu tedy budou muset omezit," uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.*
(ČTK, red)
There's so much to learn on your website and we thank you for sharing these kind of information.
Regina Carpet Cleaning