Ministerstvo životního prostředí v rekordně krátké době připravilo, a zase zrušilo vyhlášku, která zpřísňuje režim pro legální dovoz odpadů k využití. Vyhláška vyšla ve Sbírce zákonů dne 20. března a týž den nabyla účinnosti. Během několika dní však prakticky zkolabovaly také vývozy druhotných surovin do zahraničí.
Původně to vypadalo, jako vhodná aktivita ministerstva, bránící nelegálním dovozům. Zcela jiný pohled na to však měly české firmy, vyvážející druhotné suroviny. "Od dvacátého března, co vyhláška začala platit, nám stojí všechny kamiony na hranicích a nechtějí je pustit ven, že potřebujeme povolení ministerstva. Tak na ministerstvo volám, píšu maily, ale nikdo to tam nebere a neodpovídá. Už je to tak tři dny a nevím, co budu dělat dál," říká spolumajitelka firm na vývoz sběrového papíru. "My máme dlouhodobé smlouvy s odběrateli v Německu. Odebírají od nás sběrový papír, pro který v Česku nebylo využití, a teď se najednou ze dne na den úplně změní pravidla pro vývozy. Ohrožuje to vážně naše podnikání - my jsme malá firma, a jestli se to rychle neupraví, tak asi zkrachujeme."
CO SE STALO?
Česká republika využila možnosti, kterou dává čl. 1, odst. 3, písm. d) nařízení rady EHS č. 259/1993, podle které může z důvodu ochrany životního prostředí podléhat přeprava některých odpadů větší kontrole. Ve výjimečných případech může být přeprava odpadů zařazených do takzvaného zeleného seznamu z důvodu ochrany životního prostředí kontrolována, jako by se jednalo o odpady zařazené do žlutého či červeného seznamu.
Při přeshraničním převozu odpadu ze zeleného seznamu je potřeba pouze doklad, že se jedná o dovoz do zařízení, které je k využívání odpadu určeno (tedy má příslušné povolení od krajského úřadu). Při dovozu odpadů k využití ze žlutého či červeného seznamu je třeba písemný souhlas státu, do něhož se odpad veze. Vyhláška č. 95/2006 Sb. (kterou se stanoví seznam odpadů, na které se vztahuje postup podle § 55 odst. 2 zákona č. 185/2001 Sb.) ze dne 10. března 2006 zavedla zpřísněný režim i pro odpady, které byly dříve na žlutém seznamu.
Například pro dovoz separovaného papíru pro využití v České republice byl podle nové vyhlášky potřeba písemný souhlas Ministerstva životního prostředí. Zpřísněný režim se týkal hlavně odpadu z plastů, odpadu z papíru nebo lepenky, obnošených oděvů a použitých textilních výrobků, odpadních podlahových krytin, dřevěného odpad a drtě (rovněž jako brikety, pelety) a autovraků bez kapalin. Jde o materiály, které se nejčastěji objevovaly na nelegálních skládkách. Do ČR se nadále smí vozit odpad k využití podle zeleného seznamu, dovoz odpadu k odstranění je samozřejmě zakázán.
KRIZOVÁ SITUACE
Je otázka, zda bylo toto legislativní řešení promyšlené. Seznamy totiž fungují zrcadlově - položka nemůže být současně na zeleném seznamu pro vývoz a na žlutém pro dovoz. Zakážou-li se dovozy, automaticky se zakazují také vývozy, a to do doby, než jsou pro ně vyřízena povolení podle žlutého seznamu.
To prakticky zablokovalo obchody s druhotnými surovinami, které byly do té doby předmětem naprosto legálního obchodu. Navíc tato změna přišla ze dne na den, bez nejmenšího přechodného období, či upozornění (jen pár dnů předtím, kdy měla vyhláška nabýt účinnosti, nebyl k dispozici její text. Firmy také nemohly sehnat formulář k povolení vývozu, a to ani v SEVTu).
Komplikace při vývozech druhotných surovin ohrozily recyklační systémy v celé České republice. Každý týden se od nás vyváží kolem 200 kamionů sběrového papíru, o množství vyvážených plastů ani nemluvě. Jedním škrtem se však z těchto komodit stal odpad, který ležel v kamionech na hranicích.
Funkčností našich recyklačních systémů se Česko rádo chlubí. Skutečně se nám za velmi krátkou dobu podařilo dosáhnout velkých úspěchů. Vyhláška však v podstatě nepřispěla k nápravě nežádoucího stavu (nelegální dovozy), zato však hrozila zrušit všechno dobré, co bylo uděláno.