01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

NENÍ ZÁSADNÍCH ROZDÍLŮ

RÁMCOVÁ SMĚRNICE EU Základními cíli směrnice Rady 75/442/EEC o odpadech, doplněné směrnicí 91/156/EEC, je stanovení priorit pro nakládání s odpady a určení požadavků, které má Evropská unie pro implementaci směrnice. Směrnice stanoví hierarchii v nakládání s odpady podle následujících priorit: [*]...

RÁMCOVÁ SMĚRNICE EU

Základními cíli směrnice Rady 75/442/EEC o odpadech, doplněné směrnicí 91/156/EEC, je stanovení priorit pro nakládání s odpady a určení požadavků, které má Evropská unie pro implementaci směrnice.

Směrnice stanoví hierarchii v nakládání s odpady podle následujících priorit:

[*] Předcházení nebo omezování vzniku odpadů a jejich nebezpečnosti

[*] Využívání odpadů zahrnující recyklaci a materiálové a energetické využití

Směrnice vyžaduje vybudování jednotné a přiměřené sítě zařízení ke zneškodnění odpadů a přípravu a implementaci plánů odpadového hospodářství.

ZÁKLADNÍ POŽADAVKY

[*] Určení příslušného orgánu, který bude odpovědný za implementaci směrnice (čl. 6).

[*] Určení nebo zřízení úřadu, odpovědného za implementaci směrnice.

[*] Vypracování plánů odpadového hospodářství (čl. 7). Odpovědný úřad je povinen co nejdříve vypracovat plány odpadového hospodářství. Tyto plány musejí zahrnovat zejména údaje o druhu, množství a původu využívaných nebo zneškodňovaných odpadů. Jejich nezbytnou součástí je popis opatření týkajících se specifických odpadů, dále odhady nákladů a další údaje.

[*] Přijetí opatření na podporu předcházení nebo omezování vzniku odpadů a jejich nebezpečnosti a na regeneraci odpadu recyklací, opětným použitím nebo využitím jako zdroje energie (čl. 3).

[*] Přijetí opatření ke zneškodňování nebo využívání odpadů bez ohrožení zdraví a životního prostředí (čl. 4).

[*] Nejvyšší prioritou je předcházení nebo omezování vzniku odpadů a jejich nebezpečnosti. Jako druhé v pořadí důležitosti následuje materiálové využití odpadů jako zdrojů druhotných surovin, poté energetické využití odpadů a konečně tepelné zneškodnění bez využití energie. Skládkování nebo jiné bezpečné zneškodnění se nachází až na samotném konci škály.

Směrnice ukládá přijmout vhodná opatření na podporu těchto priorit. Zejména vyžaduje přijmout nezbytná opatření, aby se odpady zneškodňovaly nebo recyklovaly bez ohrožení lidského zdraví a bez použití postupů či metod, které by mohly poškodit životní prostředí. Rovněž je třeba učinit opatření k zákazu nepovoleného ukládání a nekontrolovaného zneškodňování odpadů bez ohledu na standardy ochrany životního prostředí.

[*] Přijetí opatření k vybudování jednotné a přiměřené sítě zařízení ke zneškodňování odpadů (čl.5) s využitím nejlepší dostupné technologie, která nevyžaduje nadměrné náklady. Síť musí umožnit, aby odpady byly zneškodňovány v některém z vhodných zařízení, které je nejbližší místu vzniku odpadů, tak aby byly rovněž minimalizovány náklady na logistiku.

[*] Uplatnění zásady "znečišťovatel platí" tak, že náklady na zneškodňování odpadů hradí jejich držitel anebo vlastník výrobku, z něhož odpady pocházejí (čl. 14). V souladu se zásadou "znečišťovatel platí" musí náklady na zneškodňování odpadů hradit držitel odpadů, které jsou zneškodňovány, anebo předcházející držitelé nebo výrobce výrobku, z něhož odpady pocházejí.

[*] Zajištění, aby vlastník odpadu zneškodňoval odpady sám nebo prostřednictvím podniků provádějících činnosti podle přílohy II. A nebo B, které k nim mají povolení od příslušného úřadu (čl. 8, 9, 10).

[*] Zajištění pravidelné kontroly podniků provádějících uvedené činnosti (čl. 13).

[*] Zajištění registrace podniků a zařízení provádějících sběr, přepravu a recyklaci odpadů na komerčním základě, pokud k těm-to činnostem není vyžadováno povolení (čl. 11).

[*] Podniky a zařízení provádějící operace ke zneškodňování odpadů podle přílohy II. A nebo II. B měly k této činnosti povolení. Pokud podniky provádějící operace ke sběru anebo zprostředkovávají zneškodňování a nepodléhají schvalovací povinnosti, musí být registrovány. Uvedené podniky budou podrobovány pravidelným kontrolám.

[*] Stanovení povinnosti vést záznamy o množství, povaze a původu odpadů a jejich úpravě a poskytování těchto informací příslušným úřadům (čl. 14).

[*] Zařízení a podniky, které provádějí operace podle příloh II. A nebo II. B směrnice, jsou povinny vést záznamy o množství, povaze a původu odpadu a metodě úpravy. Informace jsou na požádání poskytovány příslušným úřadům.

SOUČASNÝ STAV V ČR

Současně platná právní úprava (zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, a navazující vyhlášky a nařízení vlády) naplňuje požadavky směrnice zhruba ze 65 - 70 %. Rozdíly mezi platnou legislativní úpravou a rámcovou směrnicí však nejsou zásadní.

K dílčím rozdílům dosud patří zejména ne zcela odpovídající definice některých základních pojmů. Priority, vyjmenované v evropské směrnici, nejsou v českém zákoně uvedeny explicitně. Není rovněž formulován požadavek na vybudování sítě zařízení na zneškodňování odpadů. Rovněž zatím chybí vypracovaný plán odpadového hospodářství, ani není v zákoně uveden obsah povolení k provozu zařízení.

Připravovaný nový zákon o odpadech, jehož věcný záměr vláda schválila, již směrnici plně respektuje. Paragrafové znění zákona je připraveno, s nabytím účinnosti zákona se počítá od ledna roku 2002. Odpovědným orgánem státní správy je Ministerstvo životního prostředí.

o o o

Implementace požadavků směrnice je z hlediska institucionálního a personálního zabezpečení značně náročná, a to především při kontrole a dozoru nad jejím prosazováním. Na institucionálním zabezpečení se budou podílet jak existující instituce, tak i nově navrhované pracoviště Ministerstva životního prostředí, kterou by měla agentura, zajišťující tuto agendu.

JAN MIKOLÁŠ,

Environmental Management Office, s. r. o.

Požadavky na personální posílení státních institucí v souvislosti s implementací rámcové směrnice

Název instituce Kompetence Personální zajištění

Současné Optimální

Počet osob Počet osob Termín

MŽP (vč. ÚO) Státní správa 24 50 06/2001

Okres.(mag.) Data, povolení 199 299 06/2001 úřady

ČIŽP Kontrola 56 84 06/2001

Odborné Inf. a met. 8 100 06/2001 pracoviště podpora

(Požadavky jsou uvedeny souhrnně za všechny zákonné předpisy v sektoru nakládání s odpady)

Implementace požadavků směrnice je z hlediska institucionálního a personálního zabezpečení značně náročná.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down