01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nenápadný vliv designérů

O tom, co a z jakého materiálu budeme používat v běžném životě, rozhodují - ač to průmysloví návrháři. Oni ovlivňují výrobu specifikováním a volbou různých materiálů a technik, které používají v navrhovaných výrobcích.

V posledních letech se stává módou důraz na "zelené" postupy, které nacházíme ve všech disciplínách a oborech od dopravy, módy a spotřebitelských výrobků, až po obalovou techniku, grafickou komunikaci a vnitřní vybavení obydlí a pracovišť.

Designéři tak přenášejí na výrobce tlaky od spotřebitelů, kteří mají větší zájem o životní prostředí. Proto také trh a služby v této oblasti stále rostou. Průzkumy veřejného mínění mezi spotřebiteli v Evropě ukazují, že lidé jsou při svých nákupech připraveni kupovat "zelené" výrobky a zaplatit za ně případně i vyšší ceny. Výchova k recyklaci komunálního odpadu zvyšuje zájem o to, jaké výrobky jsou jejím výsledkem. Anglický výrobce tužek proto vyrábí propisovací tužky z polystyrénových kelímků na kávu z automatů. Designér nezapomněl tuto skutečnost zdůraznit. Nápis na výrobku říká: jeden kelímek - jedna tužka.

Domácí separace také vytvořila trh pro zařízení, které ji mají ulehčit. Například recyklování v Evropě hodně používaných plechovek zabírá v domácnostech mnoho místa a používané domácí lisy nebo drtiče byly špatně ovladatelné, ale hlavně neestetické. Italský výrobce Rexite začal vyrábět lis na plechovky od nápojů, který dobře vypadá a je snadno ovladatelný. Lis dostal jméno Attila Beverage Can Crusher a je vyráběn z plastické hmoty ABS. Lisovací mechanismu se dvěma pákami pracuje symetricky a nevyžaduje ke slisování mnoho síly.

Pro domácí použití je určen také nástroj, označovaný jako pomůcka pro lisování PET lahví. Přes zajímavý, barevný a nápaditý design však není příliš jasné, jak má tento výrobek fungovat.

Volání veřejnosti omezování vzniku odpadů, zejména po snížení množství plastů vedlo provozovatele řetězců fast food ke změně materiálu obalů.

Průmysloví návrháři Pethick a Money vytvořili obal na bramborové chipsy z kombinace lepenky a papíru. Obal spotřebuje až o 40 % méně materiálu, než obal zastaralý. Podobný přístup můžeme pozorovat i u jiných řetězců, které dbají na svou pověst.

Zvláštní oblastí je design výrobků takovým způsobem, aby bylo možno ho na konci životnosti snadno rozložit na jednotlivé prvky, a ty jednodušeji recyklovat. Například v automobilovém průmyslu se designéři snaží zjednodušovat součásti vozidel a vymyslet způsob vyjmutí a demontáže, který by je nepoškodil. Mění se také využívané materiály: místo plastových kompozitů, které není možno recyklovat, se výrobci zaměřují na jednodruhové materiály. Kvóty, nastavené Unií pro materiálové využití a znovuvyužití v automobilovém průmyslu, výrobce k takovému přístupu přímo nutí.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down