Nepovolená přeprava odpadů přes hranice je poměrně novým fenoménem. První případy se objevily na konci roku 2005 na severu Čech. Odpady byly uskladněny vesměs v nepoužívaných zemědělských objektech. Charakteristické bylo, že majitel nebo nájemník objektů, kde byly odpady uskladněny, v nich nakládal...
Nepovolená přeprava odpadů přes hranice je poměrně novým fenoménem. První případy se objevily na konci roku 2005 na severu Čech. Odpady byly uskladněny vesměs v nepoužívaných zemědělských objektech.
Charakteristické bylo, že majitel nebo nájemník objektů, kde byly odpady uskladněny, v nich nakládal s odpady, aniž by požádal místně příslušný úřad stavebního dohledu o povolení ke změně užívání stavby. Dále ani jedna z uvedených "provozoven" nebyla provozována na základě rozhodnutí, kterým místně příslušný KÚ uděluje souhlas k provozu zařízení ke sběru a výkupu, využívání nebo zpracování odpadů podle §14/1 zákona o odpadech. Ředitel ČIŽP Ing. Hynek Beneš říká: "Při převozu odpadu přes hranice smí náklad na české straně přijmout jen osoba oprávněná, což většině případů nebylo splněno." Dovezeno bylo kolem 30 tis. tun odpadů. Z toho u nás skoro polovina zůstane, protože je české firmy uložily na skládkách jako běžný odpad - v rozporu se zákonem, který zakazuje dovoz za účelem odstranění. Ing. Petr Havelka, vedoucí oddělení odpadů inspekce, uvedl: "Před půl rokem bylo v ČR ještě šestnáct lokalit s uloženými odpady. Teď už zbyly jen čtyři, z ostatních je odpad odvezen. Tři z nich se postupně odvážejí, v Arnolticích majitel s ČIŽP spolupracoval, chtěl odpady (7 až 10 000 tun) využít jako zdroj pro dotřiďovací linku. Mezitím dostal souhlas k nakládání s odpady od krajského úřadu, takže nyní již provozuje linku v souladu s legislativou. Odpady jsou z lokalit většinou odváženy na náklady německé strany. Většinou již nejsou nijak využitelné a končí ve spalovně."
Česká inspekce životního prostředí spolu s celníky zaujala k dovozům poměrně nekompromisní stanovisko, takže v poslední době se tyto případy takřka neobjevují. Podobné problémy však má Slovensko, a zejména Maďarsko, kterému nyní pracovníci Inspekce předávají své zkušenosti.
V souvislosti s dovozy je vedeno správní řízení s 23 subjekty. Byly uloženy pokuty ve výši kolem 30 milionů korun. Otázkou je však jejich vymahatelnost. "Část subjektů skončila v konkurzu a zanikla, takže vymáhání pokut je problematické," říká Ing. Beneš. "Jejich účel je však hlavně odstrašující a preventivní."
Zatím také není jasné, jak budou postiženy německé firmy, které k nám odpady dodaly. "Pro ČIŽP je obtížné sankcionovat zahraniční subjekty," poznamenává Ing. Havelka. "Proto jsme oslovili německou stranu a předali jsme podklady s konkrétními údaji. S komunikací nám pomáhá MŽP. Chtěli jsme zpětnou vazbu, ale nemáme zatím žádnou zprávu, že by v Německu k nějakému závěru došlo."
Podle ČIŽP je problém také v to, že má na německé straně hodně potenciálních partnerů - o věci je totiž nutné jednat s příslušnými úřady konkrétních spolkových zemí.
- est -