Do budoucna počítají s omezením papírových letáků až o osmdesát procent. Některé menší vesnické prodejny letákové akce navíc úplně zrušily. Prodejny tak šetří náklady v době ekonomické krize.
„Letákové akce jsme zrušili už před měsícem. Vyplynulo to z vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol, kdy se řada našich prodavaček přesunula do domácnosti hlídat děti. Ve finále jsme tak nejen upravili otevírací dobu některých prodejen, ale také začali snižovat náklady. Spotřebitele jsme ale ani nepotřebovali do našich prodejen nějak lákat, s vyhlášením nouzového stavu nakupovali ve výrazně větší míře sami od sebe,“ řekl Roman Mazák, předseda Družstva CBA, pod které spadá tisícovka prodejen po celé republice.
Podle něj jsou letákové akce důležité pro větší řetězce, ale menší družstevní prodejny se bez nich prakticky obejdou. „Nebyl by to pro nás problém, na některých našich prodejnách jsme je už vloni zrušili a tržby nám tam paradoxně vzrostly. I nyní jsou pro nás letákové akce spíše zbytečné, naše běžné ceny jsou na úrovni těch akčních u velkých řetězců. Rozdíl mezi jejich běžnou cenou a po slevě u nich bývá i padesát procent, což jen ukazuje na astronomické původní ceny,“ dodal Mazák s tím, že družstvo plánuje letos omezit produkci letáků až o 80 % ve srovnání se začátkem roku.
Na vysoké výdaje spojené s tvorbou slevových letáků upozornil také Milan Postler z Katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací Vysoké školy ekonomické v Praze: „Náklady na tištěné nabídkové letáky jsou výrazně vyšší než na on-line verzi. Právě kvůli nákladům a často i nákupnímu spádu mají malé prodejny letáky často ve skromnější verzi,“ řekl.
Podle statistik portálu Kupi.cz, který se zaměřuje na online distribuci letáků a katalogů, však obecně letákové akce v Česku neklesají. Naopak v loňském roce meziročně narostl absolutní počet letáků o 7,4 %, řekl retailový analytik společnosti Petr Miklík: „Počet slev se v letácích zvýšil dokonce o 16,7 procenta, což bylo způsobeno růstem počtu stran v letácích a také zmenšením plochy propagovaného produktu.“
Podle dat bezplatné aplikace na pročítání letáků Kimbino připadá na jednoho člověka v Česku zhruba 400 letáků ročně. To se rovná spotřebě 156 000 litrů vody na osobu, pokud by měl jeden leták třicet stran, říkají tvůrci aplikace. „Akční letáky jsou typickým příkladem situace, kdy se s papírem výrazně plýtvá. Každý z nich má platnost maximálně čtrnáct dní a poté je z něj jen kus odpadu, kterého se opět zbavíme. Obchody se jich však vzdát nechtějí. Letáky jsou stěžejním reklamním nástrojem k propagaci jejich prodejen a zboží, a proto jejich využívání považují za nesmírně důležité,“ uvádějí zástupci projektu ve své zprávě, a dodávají: „Jen na vytvoření jednoho listu klasické velikosti A4 se spotřebuje zhruba 13 litrů vody. Navíc dochází k jeho bělení, barvení a dalším úpravám chemickými látkami, které se dále uvolňují do vody a znečišťují ji.“
(red)*
I visited your website today and found it very interesting and well done. I can tell you have put a lot of work into it.
https://stalbertlawyers.ca