Každý, kdo se zabývá tříděním a recyklací odpadů, musí neustále oslovovat širokou veřejnost. Je jedno, jestli jde o papír, sklo, plasty nebo elektrospotřebiče, potřeba motivovat lidi k jejich třídění je všude silná. Ale jde to ještě vůbec? Nevystříleli jsme už za ta léta všechny náboje?
Kolektivní systémy, ale i města či obce, jimž leží na srdci správné třídění odpadů našimi občany, potřebují neustále komunikovat s veřejností. Na rozdíl od jiných společností, které mají své konkrétní zákazníky a jasné cílové skupiny, je naším cílem oslovit všechny bez rozdílu. Jistě by se dalo říct, že se máme v komunikaci zaměřit jen na ty, co ještě netřídí, ale zase tak skvěle na tom bohužel ještě nejsme. Je potřeba promlouvat ke všem, protože rezervy v třídění odpadů pořád máme. Zejména pak co se týká vysloužilých spotřebičů.
Kolektivní systém ASEKOL funguje již od roku 2005. Od té doby vymýšlíme všemožné způsoby jak přivést lidi k třídění. Prvním krokem je samozřejmě rozšiřování sběrné sítě, aby lidé měli co nejsnazší příležitost vytřídit i ty spotřebiče, jež nejčastěji končí v útrobách šuplíků, temných zákoutích půd a vlhkých rohů sklepů. Jenže aby lidé o možnostech odevzdání elektra věděli, musíme je o nich dostatečně informovat.
Bohužel, komunikace tématu jako jsou odpady, není nikterak jednoduchá. Pro nejsledovanější média, tedy deníky, televizní zpravodajství, rozhlas či nejčtenější internetové portály je téma odpadů jaksi okrajové. Dokud se o něm nehádají politici nebo dokud nejde o miliardy, zase tak moc je tento typ zpráv nezajímá. Přitom vyvážit všechny ty nepříjemné zprávy něčím pozitivním - jako je právě např. prokazatelný dopad recyklace elektra na životní prostředí - by mělo být žádoucí.
Přesto se nám daří již osm let nacházet cesty a způsoby, jak i do nejprestižnějších médií prorazit. V hledání těchto cest nesmíme polevit, dokud nebude pro většinu lidí třídění samozřejmou a nedílnou součástí každodenního života. Že jsme na dobré cestě, dokazuje třeba fakt, že 60 % populace zná červené kontejnery na drobné elektro a drtivá většina z nich je považuje za přínosné. K tomu jistě přispěla i naše loňská roadshow Najdi si svůj červený kontejner, s níž jsme navštívili 57 českých i moravských měst. Dalším úspěchem je nedávné ocenění na prestižní soutěži Zlatý středník, která oceňuje nejlepší firemní časopisy, výroční zprávy apod. Náš titul Zpětný odběr a aktuální výroční zpráva získaly stříbrné medaile.
I tyto výše jmenované příklady ukazují, že máme pořád co objevovat a zkoušet. Nelze jen od stolu tisknout letáčky a psát tiskové zprávy, musíme aktivně hledat příležitosti, nacházet příbuzná témata, pomáhat si navzájem a konečně i jít přímo za lidmi. Jen neustálým opakováním, byť nutně jinými způsoby, budeme v naší snaze úspěšní. Snad se nám pak díky tomu podaří plnit i limity Evropské unie, které se v případě elektroodpadu brzy zpřísní.
Hana Ansorgová
manažerka komunikace neziskové organizace ASEKOL