Nejvíce plastových odpadků, které zůstávají ležet v přírodě, na plážích nebo na ulicích, jsou obaly od nápojů. Uvádí to zpráva, kterou zveřejnila nevládní organizace Break Free From Plastic (BFFP). Její dobrovolníci ve 45 zemích nasbírali 330 493 kusů plastových obalů a lahví, které ležely mimo odpadkové koše. Největším znečišťovatelem plasty je už čtvrtým rokem s velkým náskokem americký výrobce nápojů Coca-Cola. Na druhém místě je konkurenční PepsiCo, třetí je Unilever.
Spolupracovníci organizace a přes 11 000 dobrovolníků sbíralo během roku odpadky na 440 místech světa, letos počtvrté. Celkem 58 procent nalezeného odpadu neslo jasně patrnou značku výrobce. Nejčastějšími nálezy byly plastové lahve od nápojů, kelímky od jogurtů, lahvičky od mýdla nebo šamponů, tuby od zubní pasty, nádoby od pracího prášku a krabičky od cigaret. Česká republika se letos do sběru odpadků pro potřeby zprávy nezapojila.
Logo Coca-Cola bylo na 19 826 lahvích ve 39 zemích, společnost PepsiCo prodala nápoje v 8231 lahvích nalezených ve 35 zemích. V první desítce jsou ještě výrobci potravin Nestlé, Mondelez International, Danone a Mars, výrobci drogistického zboží Procter & Gamble a Colgate-Palmolive. Sedmé místo zaujal výrobce cigaret Philip Morris, sběrači našli 1505 obalů jeho produktů.
Autoři zprávy upozorňují na negativní dopady plastů na životní prostředí, protože naprostá většina z nich se vyrábí z fosilních zdrojů a při jejich výrobě se vylučuje do atmosféry oxid uhličitý. Ten se řadí mezi skleníkové plyny, které přispívají ke klimatickým změnám. Od výroby až po likvidaci se na tunu plastu vypustí asi pět tun CO2, upozorňuje agentura APA.
"Pokud by celý životní cyklus plastů byl státem, byl by pátým největším producentem skleníkových plynů na světě," uvádí zpráva BFFP.
Znepokojivý je podle autorů také rostoucí podíl lahví od Coca-Coly mezi nalezenými obaly. Před rokem sebrali dobrovolníci přibližně stejné množství obalů jako letos a lahví od Coca-Coly tam bylo skoro 14 000. O rok dříve jich bylo asi 11 700, letos už ale téměř 20 000.
Na třetí místo žebříčku se letos poprvé dostal Unilever, který je tak před Nestlé. Unilever je přitom jedním z hlavních partnerů konference OSN o klimatu COP26, která tento týden začíná ve skotském Glasgow. Autoři zprávy považují partnerství této firmy na konferenci COP26 za "mimořádně urážlivé".
Zpráva naopak s mírným optimismem oceňuje dobrovolný závazek společnosti PepciCo do roku 2030 snížit o polovinu spotřebu nových plastů a nahradit je recyklovanými.*
-čtk-