Návrh obalového zákona PODTITULEK: Nejnovější verze Počátkem ledna byla dokončena další verze obalového zákona, která je v plném znění přístupná na internetu. Zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech stanovil v § 18 a 19 základní povinnosti pro uvádění výrobků a obalů do oběhu z hlediska možnosti využití...
Návrh obalového zákona
PODTITULEK: Nejnovější verze
Počátkem ledna byla dokončena další verze obalového zákona, která je v plném znění přístupná na internetu.
Zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech stanovil v § 18 a 19 základní povinnosti pro uvádění výrobků a obalů do oběhu z hlediska možnosti využití jejich nespotřebovaných částí nebo odpadů z nich. Ustanovení zákona jsou podrobněji upravena nařízením vlády č. 31/1999 Sb., kterým se stanoví seznam výrobků a obalů, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru, a podrobnosti nakládání s obaly, obalovými materiály a odpady z použitých výrobků a obalů a vyhláškou MŽP č. 338/1997 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Ochranu spotřebitele při zpětném odběru vratných zálohovaných obalů řeší zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
V tomto právním systému jsou již zakotveny základní požadavky na nakládání s obaly a obalovými odpady podle předpisů Evropských společenství. Jedná se zejména o ustanovení zakazující výrobcům a dovozcům uvádět do oběhu výrobky, jejichž nespotřebované části a obaly nebo odpady z nich nelze dále využít nebo odstranit způsobem, při kterém vliv na životní prostředí přesahuje míru stanovenou zvláštními předpisy.
Popsaný legislativní stav ponechává vytvoření systémových opatření pro zajištění zpětného odběru pouze na povinných subjektech. Přímé vyžadování fyzického zpětného odběru by přitom odvádělo dovozce a výrobce od vytváření integrovaných programů nakládání s odpadem a prakticky jim znemožňovalo vytvoření systémů sběru a třídění nepoužitelných výrobků a obalů. Přímé vyžadování fyzického zpětného odběru by rovněž naráželo na problémy technologicko-logistické a hygienické. Tato právní úprava na druhou stranu neomezuje přímý fyzický zpětný odběr (zejména zálohové systémy) tam, kde uvedené problémy nevznikají. Naopak nutí povinné osoby zvažovat, zda toto řešení není vhodnější (levnější než účast v systémovém řešení).
Z uvedených důvodů bylo vytvoření systémových opatření pro zajištění zpětného odběru obalů řešeno dobrovolnou dohodou Ministerstva životního prostředí s průmyslovým svazem. Uzavřená dobrovolná dohoda mezi MŽP a Českým průmyslovým sdružením pro obaly a životní prostředí je ve smyslu doporučení Komise EU č. 96/733/EC o environmentálních dohodách zavádějících směrnice Společenství rovněž považována za prostředek transpozice směrnice 94/62/EC o obalech a obalových odpadech.
Platný soubor právních předpisů se však nekryje zcela s požadavky Evropské Unie na nakládání s obaly a obalovými odpady podle směrnice Evropského parlamentu a rady 94/62/EC a to jak z hlediska prevence vzniku obalů, tak z hlediska jejich opětovného využití. Ve stávajícím právním systému nejsou uvedeny všechny definice, s kterými evropské předpisy pracují. Rovněž v něm chybí řada ustanovení nezbytných k jasnému právnímu zakotvení společností pro zavádění systémových řešení obvyklých ve státech Evropské unie a požadovaných čl. 7 směrnice 94/62/EC. Evropské předpisy rovněž vyžadují velmi náročný a obsáhlý tok informací o obalech a obalových odpadech, tyto požadované údaje však nejsou v České republice sledovány.
Cílem navrhované právní úpravy je proto vytvořit právní rámec upravující hospodaření s obaly za účelem jednak bránit jakýmkoli jejich účinkům na životní prostředí, nebo tyto účinky zmenšit a tím dosáhnout vysoké úrovně ochrany životního prostředí, a jednak zabezpečit fungování vnitřního trhu a vyloučit překážky, které by mohly bránit obchodu a narušení a omezování soutěže v České republice i v rámci Evropské Unie.
Dalším cílem navrhované právní úpravy je zabezpečit kontinuitu opatření započatých již zákonem č. 125/1997 Sb., o odpadech, zaměřených na postupné dosažení uvedených cílů způsobem plně kompatibilním s právními předpisy Evropských společenství v souladu se schválenou aproximační strategií.
(zdroj: Mžp)