Vysoké ceny by v průběhu letošního roku mohly ještě vzrůst, tisíce šéfů firem z celého světa přikládají vinu změně klimatu. Očekávají, že klimatické změny budou mít "mírný" až "velmi velký" dopad na náklady. Vyplývá to z průzkumu společnosti PwC, která se dotazovala 4400 generálních ředitelů. Na anketu účetní a poradenské firmy upozornil zpravodajský server CNBC.
Katastrofy způsobené klimatickými změnami v posledních měsících zničily úrodu a infrastrukturu, omezily dodávky energie a rekordní vedra bránila zaměstnancům v práci. Tyto události vedly odborníky na životní prostředí a ekonomy k tomu, že spatřují souvislost mezi změnou klimatu a inflací.
Klimatické změny nejsou považovány za hlavní příčinu dnešní inflace. Ekonomové ale mají za to, že jejich provázanost se s rostoucím globálním oteplováním bude prohlubovat. Časem podle nich bude tato vazba zjevnější a závažnější.
"Pokud to budeme ignorovat a nic se změnou klimatu neuděláme, náklady vzrostou hrozivě," řekla loni ekonomka Suzi Kerrová z neziskové organizace Environmental Defense Fund v rozhovoru s listem The Hill. "A bude to mít obrovský dopad nejen na ceny potravin, ale i na mnoho dalších aspektů našeho běžného života," dodala.
Průzkum společnosti PwC ukázal, že ke krokům, které mají působit proti změnám klimatu, přistupují spíše šéfové těch firem, které se jimi cítí ohrožené. To ale podle autorů studie nestačí. Mnohé snahy firem v oblasti klimatu nejsou nadto nijak zvlášť úspěšné, upozorňuje dále PwC.
Co se týče snahy o dekarbonizaci, jako je přechod na elektřinu s nulovými emisemi nebo zvyšování energetické účinnosti, sílí názor, že není dostačující a že přišla pozdě. Zpráva OSN z loňského roku uvádí, že v atmosféře už je tolik uhlíku, že se stalo oteplování téměř nevyhnutelným.
PwC si dále všímá takzvaného greenwashingu, tedy šíření dezinformací o ekologické prospěšnosti některých technologií nebo produktů. Výzkum Evropské komise a národních spotřebitelských úřadů z roku 2021 ukázal, že v Evropě bylo 42 procent takových tvrzení u různých společností "přehnaných, nepravdivých nebo klamavých".
Jako jedno z možných řešení autoři studie navrhují, aby firmy našly oblasti, kde ohleduplnost k životnímu prostředí pomáhá buď ušetřit, nebo vydělat více peněz.
Americká společnost Nike, která je největším světovým výrobcem sportovního oblečení a obuvi, například v posledních deseti letech nechává látky tkát takovým způsobem, že spotřebovává méně materiálu a pracovního času. Výdaje společnosti na materiál, dopravu a likvidaci odpadu se snížily - a miliony kilogramů potenciálního odpadu se nedostaly na skládky, napsal list Los Angeles Times.
Podobný efekt měly i tenčí plastové lahve na vodu společnosti Nestlé a snaha společnosti Walmart recyklovat odpad do nových výrobků, uvádí další příklady deník.*
-čtk-