Ministerstvo životního prostředí poskytne padesátimilionovou dotaci ze Státního fondu životního prostředí na nadlimitní (tedy na častější, než stanovuje zákon) čištění komunikací ve městech se zhoršenou kvalitou ovzduší. Z dotací bude současně zaplacen monitoring, který bude sledovat vliv intenzivnějšího čištění silnic na koncentraci prachových částic v ovzduší. Fond bude přijímat žádosti od 13. ledna do konce března.
Nejvíce peněz poputuje do Moravskoslezského kraje. „O podporu se může ucházet devět statutárních měst – Ostrava, Havířov, Kladno, Most, Opava, Frýdek-Místek, Karviná, Přerov, Třinec, případně příslušné kraje, budou-li provádět čištění na území těchto měst. Tato města patří co do prašnosti k nejpostiženějším a byla vybrána na základě toho, že nejméně ve třech letech za období 2014–2018 došlo na minimálně 10 procentech jejich území k překročení denního imisního limitu pro suspendované částice PM10. Věřím, že podporu ocení především v Ostravě a dalších městech v Moravskoslezském kraji," uvedl ministr Richard Brabec (ANO) s tím, že celková výše podpory může dosáhnout až 10 milionů korun, v závislosti na délce vyčištěných komunikací a četnosti čištění. Za každý vyčištěný kilometr bude poskytnut příspěvek ve výši 1 000 Kč, což pokryje zhruba 50 % celkových nákladů.
„Na monitoring bude možné čerpat podporu ve výši 6000 Kč na den, a měla by tak pokrýt veškeré náklady na jeho realizaci,“ dodal Petr Valdmann, ředitel Státního fondu životního prostředí.
Vysoké koncentrace polétavého prachu v ovzduší představují podle MŽP vážné nebezpečí pro člověka i životní prostředí. Způsobují řadu zdravotních komplikací, pronikají do dýchacích cest, vedou k infekcím, rozvoji astmatu a alergií, ale i k rakovinovým onemocněním. Nepříznivě působí zejména na děti nebo seniory. Negativně působí také na globální klima, způsobují smog, okyselování a eutrofizaci půdy a vodních zdrojů, přispívají k úbytku stratosférického ozónu. Jejich zdrojem je doprava nebo spalování fosilních paliv. V letních měsících se jejich koncentrace zvyšuje zejména vlivem sekundární prašnosti tedy zvýšeným vířením prachu.*
(red)