MŽP: Platit za recyklaci reklamních letáků by měl jejich výrobce

Zodpovědnost a část nákladů za recyklaci tištěných reklamních letáků byl měl nést také jejich výrobce, řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). V současné době recyklaci a odvoz reklamních letáků platí obce. S novelou, která zavede recyklační poplatek pro výrobce, nesouhlasila Rada seniorů. Senioři měli obavy, že omezí produkci tištěných letáků. Podle ministra je cílem novely omezit plošnou distribuci těm, kteří o reklamní letáky zájem nemají. Novela upravuje také sběr PET lahví a plechovek, platit by mohla začít od poloviny příštího roku.

Stovky nevyžádaných letáků na domácnost ročně

"V první řadě bych chtěla poděkovat panu ministrovi, že nás oslovil a sedl si s námi k jednacímu stolu. Vysvětlili jsme mu, proč se senioři obávají, že o své letáky přijdou, ačkoliv to mladým generacím může připadat směšné. Kvůli digitalizaci doby se obávají, že řetězce kvůli poplatku sáhnou po on-line prostředí," řekla po jednání s Hladíkem předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová.

Hladík uvedl, že cílem novely je změnit plošnou distribuci tištěných reklamních letáků. "V současné době z našich dat vyplývá, že je dostává i velká část lidí, která o ně zájem nemá. Hlavním cílem je, aby se minimalizoval odpad. A když už vzniká, aby byl hrazen tím, kdo ho vytváří," řekl. Princip přenesené odpovědnosti na výrobce chce ministerstvo postupně zavést u většiny výrobků.

Ministerstvo životního prostředí si nechalo zpracovat průzkum veřejného mínění u agentury Ipsos. Podle něj dostávají letáky téměř tři čtvrtiny domácností, přibližně čtvrtina lidí považuje tištěné letáky za obtěžující. Necelá pětina Čechů přitom na schránku umístila upozornění, že o ně nemá zájem. Více než 80 % lidí souhlasí, že by letáky měly cíleně chodit do schránek jen těm, kteří o ně mají zájem.

Poplatek by podle vrchního ředitel sekce ochrany životního prostředí ministerstva Davida Surého měl vést k vyšší efektivitě u produkce a distribuce letáků. "Maximální výše recyklačního poplatku za jeden reklamní leták bude deset haléřů, což není likvidační. Poplatek zároveň nebude stanoven legislativou, ale na základě dat společnosti EKO-KOM," uvedl. "Každá domácnost v Česku dostane ročně až 400 nevyžádaných letáků, které v řadě případů končí rovnou v kontejnerech na papír. To je praxe, kterou chceme opustit, a tomu má právě pomoct příspěvek na nakládání s odpady. Z dat mimo jiné vyplývá, že problém s vysokou nadprodukcí letákového odpadu je především jeho plošnost a neschopnost letáky efektivně cílit," dodal Surý.

Obavy o zdražování zboží

Podle vyjádření Svazu obchodu a průmyslu ČR (SOCR ČR) a Asociace českého tradičního obchodu povede recyklační poplatek ke zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou podle nich nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen, tvrdí.

"Nemohu nechat bez povšimnutí, že pan ministr Hladík chce zdanit reklamní letáky, a ještě říká obchodníkům, jak by v budoucnu měli postupovat při jejich distribuci. Ministerstvo životního prostředí zde výrazně překračuje své kompetence, neboť jakákoli regulace reklamy spadá do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály," uvedl prezident SOCR ČR Tomáš Prouza.

Ministerstvo si nechalo zpracovat průzkum mezi občany, ze kterého vyplynulo, že jedna čtvrtina považuje tištěné letáky za obtěžující a dostávají je i přes to, že na svých stránkách mají výstrahu, kde tištěné letáky odmítají. Tři čtvrtiny občanů nějaký leták.

Průzkum si nechala zpracovat také Rada seniorů od agentury Nielsen. Data ukázala, že na základě nabídek z tištěných reklamních letáků v obchodech nakupuje 94 procent českých seniorů.*

-čtk, red-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down