Poté, co byla na podzim roku 2008 přijata novela odpadového zákona, zpřísňující zásadně výkup kovového odpadu, hrozilo nebezpečí, že se výkup zcela zastaví. Měla by tomu zabránit nová vyhláška.
Novela zákona měla především snížit motivaci zlodějů kovů, s nimiž se potýkají zejména obce. Předpis vyjmenovává ty typy odpadů, které není možné od počátku roku 2009 vykupovat od fyzických osob. Zákon však je formulován tak, že bylo nutno rychle změnit vyhlášku o podrobnostech nakládání s odpady. Pokud by se dosavadní vyhláška o podrobnostech výkupu odpadů nezměnila, fakticky by od 1. ledna 2009 bylo zakázáno vykupovat od fyzických osob všechny kovy. To by nejen velmi ztížilo situaci výkupen druhotných surovin, ale především by hrozilo významné nebezpečí vzniku černých skládek, ale také významné snížení motivace poctivých lidí kovový odpad třídit a předávat k recyklaci.
Na základě novely zákona o odpadech i vyhlášky je od 1. ledna 2009 zakázáno vykupovat od fyzických osob předměty bohoslužebného nebo pietního charakteru (například pohřební urny či součástí náhrobků a pomníků), umělecká díla a jejich součásti (například sochy), průmyslová zařízení a jejich části či předměty veřejně prospěšného charakteru, tedy dopravní značení, kanálové mříže, elektrické kabely a podobně. "To jsou všechno věci, ke kterým se prakticky jednotlivec nemá jak legálně dostat, snažili jsme se vyjmenovat tyto kategorie co nejúplněji tak, aby se už nikomu nevyplatilo krást, protože ukradené věci nebude mít možnost prodat," řekl po přijetí vyhlášky tisku ministr životního prostředí Martin Bursík.
V platnosti samozřejmě zůstávají i všechna ostatní ustanovení novely odpadového zákona, jako je přísnější evidence a její delší uchovávání pro případné vyšetřování, či zákaz platby za vykoupené vyjmenované kovové odpady v hotovosti.
- jhm -
Podrobnosti vyhlášky
Dne 31. 12. 2008 byla vydána ve Sbírce zákonů a dne 1. 1. 2009 nabyla účinnosti vyhláška č. 478/2008 Sb. Tento právní předpis mění vyhlášku č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů (což jsou postupně vyhlášky č. 41/2005 Sb., vyhláška č. 294/2005 Sb., vyhláška č. 353/2005 Sb. a vyhláška č. 351/2008 Sb.) V paragrafu 8 této vyhlášky se uvádí, že zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů musí splňovat stejné technické požadavky jako zařízení ke shromažďování nebo skladování odpadů.
U autovraků a jejich podstatných částí se evidence podle § 18 zákona nahrazuje evidencí v informačním systému pro sledování toku vybraných autovraků.
Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů je povinen v souladu s § 18 odst. 3 zákona identifikovat odebírané nebo vykupované odpady a osoby, od kterých vykoupil věci jako odpady, a vést o těchto skutečnostech evidenci
Nesmí se vykupovat
Odpady, jež provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí vykupovat od fyzických osob, a odpady, za jejichž výkup nebo odběr nesmí poskytovat úplatu v hotovosti:
uměleckého díla nebo jeho části,
pietního nebo bohoslužebného předmětu nebo jeho části,
průmyslového strojního zařízení nebo jeho části,
obecně prospěšného zařízení nebo jeho části, zejména zařízení pro hromadnou dopravu, dopravního značení, součásti nebo příslušenství veřejného prostranství a pozemních komunikací a energetické, vodárenské nebo kanalizační zařízení,
části vybraného výrobku, vybraného odpadu a vybraného zařízení podle § 25 odst. 1 písm. c) a h) zákona (baterie a akumulátory, elektrická a elektronická zařízení)