Krajním řešením pro pneumatiky na konci životnosti je jejich uložení na skládku. Jinak je možné je využít mnoha různými postupy. Lze je protektorovat, zpracovat na gumový granulát nebo využít termicky. Z pneumatik se dá pyrolýzní technologií vyrábět palivo, případně je rozdrcené zabudovat do podloží staveb.
Opotřebované pneumatiky mají výhřevnost o něco vyšší než uhlí, a proto je lze dobře využít jako palivo pro získávání energie. Pneumatiky je možné spalovat celé nebo dělené na menší kusy. Emise ze spalovacího procesu opotřebovaných pneumatik jsou v porovnání s uhlím nižší, co se týká obsahu vlhkosti, síry nebo vázaného uhlíku. Jsou také chemicky více homogenní.
Pyrolýza je chemická redukce organických látek působením vysokých teplot (až 1200 °C) v podmínkách bez přítomnosti kyslíku. Primárními produkty pyrolýzy pneumatik jsou pyrolýzní plyn, olej podobný LTO, saze a ocel. Saze je možné využít dále na výrobu pigmentů a jako plnivo. Pyrolýzní olej slouží po rafinaci jako přísada do benzínu na zvýšení oktanového čísla.
Opotřebované pneumatiky je možné využít také pro různé aplikace v stavebnictví. Existují obavy, že drcené pneumatiky mohou ovlivnit kvalitu podzemních vod. Zatím však nebylo prokázáno, že by voda, která přišla do styku s drcenými pneumatikami, nesplňovala limity koncentrace těžkých kovů pro pitnou vodu.
Využití pneumatik v pozemním stavitelství je mnohostranné:
- Výplň násypů, ochranných stěn a mostních pilířů: objemová hmotnost drcených pneumatik redukuje horizontální tlak na stěnu, a tím je možné konstruovat tenčí a lacinější stěny. Drť plní i drenážní funkci a má dobré tepelně-izolační vlastnosti, což eliminuje problém s retencí a zamrzáním vody za konstrukcí stěny.
- Silniční protinárazové bariéry: opotřebované pneumatiky spojené ocelovým lanem a s výplní ze skelných vláken nebo písku mohou sloužit jako protinárazová silniční bariéra, schopná tlumit důsledky nárazu automobilu při vyšších rychlostech.
- Stavba a provozování skládek odpadů: opotřebované pneumatiky možno použít jako drenážní médium pro shromažďování a odvod výluhů ze skládky, používají se také na regulaci odtoku dešťových vod. Drcené pneumatiky byly používány i jako denní krycí vrstva skládky. Tato aplikace je však velmi problematická pro vysokou hořlavost a propustnost tohoto materiálu. Vhodnější je vytvořit směs gumové drtě a zeminy, což zmenšuje zmiňované nevýhody.
- Membrány: asfaltovo-gumové směsi mohou sloužit jako podkladová vrstva při inženýrských stavbách na jílovitých podložích, kde je velmi důležitá správná kontrola obsahu vlhkosti. Nevýhodou je vysoká ekonomická náročnost.
- Kompostování čistírenských kalů: drcené pneumatiky se používají jako objemové plnivo při kompostovaní kalů z čistíren odpadních vod místo klasické dřevěné štěpky. Výhodou gumové drti je, že jednotlivé kusy jsou stejnorodé z hlediska velkosti i složení. Tato vlastnost umožňuje lepší cirkulaci vzduchu a odstraňuje zápach. Jelikož pneumatiková drť nedegraduje, může být opětovně využita v dalším procesu kompostování. Hlavní nevýhodou jsou vstupní náklady na výrobu drti.
- Dočasné komunikace: celé opotřebované pneumatiky mohou být použity při výstavbě dočasných cest. Silniční lože vzniká jejich vzájemným sepnutím a uložením na měkké podloží. Podobným způsobem lze z celých pneumatik vybudovat dočasné brody přes menší říčky.
- Stabilita svahů, protierozní ochrana, výplň podloží, nábřežní svahy a násypy: drcené pneumatiky je možné využít při konstrukci vozovek jako podkladovou vrstvu, na svahové úpravy, na zpevnění lesních cest, protierozní ochranu strmých svahů a pobřežních cest a na zesílení krajnic.
Ing. Agáta Radvanská, PhD
Fakulta výrobních technologií,
Technická univerzita v Košicích