Programy pomoci Evropské unie (EU) kandidátským zemím jsou součástí strategie pro vstup těchto zemí do EU.
Poskytnutí pomoci ze strany EU je přímo závislé na plnění závazků vyplývající z přejímání souhrnu legislativy Evropských společenství (acquis communautaire) a jejího uplatňování. V tomto směru byla připravena řada dokumentů, které jsou průběžně aktualizovány a zveřejňovány na internetové adresa Ministerstva životního prostředí (www.env.cz), klíčové jsou zejména:
Národní program pro přijetí acquis communautaire -schválen Radou vlády pro evropskou integraci 7. 3. 2002.
Implementační plán pro oblast životního prostředí zahrnuje postup a způsob uvedení evropské legislativy do praxe pro každou směrnici (nařízení).
Rámcová strategie financování investic na zajištění implementace právních předpisů Evropských společenství v oblasti životního prostředí, která je překládána do vlády ČR.
Pozitivní vývoj v oblasti životního prostředí však znamená značné investiční a neinvestiční náklady. EU bylo akceptováno přechodné období ke směrnici 94/62/EC o nakládání s obaly a obalovými odpady do 31. 12. 2005. Pro tuto směrnici byla vypracována samostatná strategie financování její implementace (usnesením vlády ČR č. 702/01).
Celkově je v oblasti nakládání s odpady do roku 2010 odhadována potřeba investic ve výši 17 mld. Kč. Předpokládá se, že část nákladů (kolem 6 mld. Kč) ponese soukromý sektor. Přesnější odhady lze očekávat ze zpracování krajských koncepcí.
Zdroje financí
Požadavky evropských směrnic pro nakládání s odpady vyžadují značný rozsah změn infrastruktury, které se neobejdou bez cílevědomé podpory státu a finančních prostředků tuzemských i zahraničních. Evropská unie má tři základní finanční nástroje, které podporují reformy v zemích střední a východní Evropy v rámci přístupového partnerství: program Phare, fond SAPARD a fond ISPA.
Základní rámec pro využití prostředků EU představuje Rámcová dohoda mezi vládou České republiky a Evropským společenstvím o účasti ČR na programech pomoci Evropského společenství a zákon č. 2/1969, o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky v platném znění (kompetenční zákon).
Prostředky Phare, ISPA a SAPARD se do České republiky dostávají prostřednictvím jednoho místa v České republice: Národního fondu ustaveném na Ministerstvu financí. Společnou koordinaci zajišťuje Ministerstvo financí v osobě Národního koordinátora pomoci ve spolupráci s ostatními ministerstvy.
Program Phare byl prvním (od roku 1989) z nástrojů finanční a technické spolupráce ES pro země střední a východní Evropy.
V průběhu posledních deseti let podporoval mj. zavedení různých grantových schémat (např. TECHNOS), Energy Saving Fund (ESF) zaměřený na podporu nových zdrojů energie, bankovní půjčky (např. Business Enviromental Programm -BEP) zaměřený na podporu technologických enviromentálních řešení malých a středních podniků.
Z celé řady dalších programů, které mohou zahrnovat i aktivity odpadového hospodářství, je důležité upozornit na podporu spolupráce územních orgánů v příhraničních oblastech - program CBC Phare, který je nyní rozšířen i na pohraniční oblasti se Slovenskou a Polskou republikou.
Pro období 2000-2006 má předvstupní nástroj Phare tři základní cíle: zvýšení produktivity ve výrobním sektoru, posilování lidských zdrojů a zlepšení infrastruktury. Pro Phare 2000 Evropská komise vybrala regiony (ve statistickém systému NUTS II) Severozápad a Ostravsko resp. nyní Moravoslezsko, pro Phare 2001 region Střední Morava.
V odpadovém hospodářství byla významně podpořena řada projektů, např. Implementační a investiční strategie pro směrnice ES o odpadech v České republice, dokončená koncem roku 2001, nebo právě probíhající budování Centra pro nakládání s odpady v rámci tzv. Twinningových projektů.
Fond SAPARD (Special Accession Programme for Agriculture and Rural Development) má hlavní cíl přispívat k zavádění aquis communautaire v oblasti společné zemědělské politiky (včetně rozvoje venkova). První kolo přijímání žádostí bylo uzavřeno 15. 5. 2002 a druhé bude Agenturou SAPARD, která tyto žádosti přijímá, vyhlášeno do září. Z hlediska hospodaření s odpady se mohou příznivě projevit některé podpory týkající se např. metod zemědělské produkce určené k ochraně životního prostředí a uchování krajiny (výroba a použití kompostů) a rovněž podpory pro rozvoj venkovské infrastruktury.
Fond ISPA ( Instrument for Structural Policies for Pre-accession - Nástroj předvstupních strukturálních politik) pro oblast dopravy a životní prostředí. Tento fond představuje v oblasti životního prostředí nejvýraznější podporu.
Pomoc v rámci programu ISPA je poskytována na základě nařízení Rady č. 1267/99/ES o vytvoření nástroje předvstupních strukturálních politik.
Národní strategie ISPA, která představuje základní dokument pro strategii, priority a výběr projektů pro předvstupní fond ISPA, je pravidelně aktualizována, a pomoc nesmí být v rozporu s uvedeným seznamem prioritních oblastí.
SFŽP vykonává funkci implementační agentury (IA) pro projekty životního prostředí schválené od roku 2001.
Výběr projektů ISPA
Strategie Programu ISPA pro ČR je založena na stanovení omezeného množství prioritních oblastí. Pro období 2000-2002 byly stanoveny oblasti: zajištění množství a jakosti vod, kvalita ovzduší a ochrana klimatu a nakládání s odpady.
Konkrétně je možné se v prioritní oblasti nakládání s odpady zaměřit na následující okruhy investičních akcí:
Podpora sběru a využití vybraných komodit odpadů, zejména upotřebených minerálních olejů a baterií (směrnice 75/439/EEC doplněná směrnicí 91/157/EEC).
Výstavba spaloven nebezpečných a komunálních odpadů, včetně kogeneračních jednotek (směrnice 94/67/EC, směrnice 89/369/EEC).
Podpora vybavení spaloven zařízením k odstraňování dioxinů + 3. stupeň čištění spalin (směrnice 99/31/EC).
Podpora využívání čistírenských kalů (směrnice 86/278/EEC).
Podpora omezení biodegradabilních odpadů (směrnice 99/31/EC).
Zneškodnění PCB/PCT (směrnice 96/59/EC).
Podpora týkající se spaloven musí být v souladu se směrnicí 2000/76/EC o spalování odpadu, která byla přijata až po vydání Směrnice a opodstatněná v koncepčních materiálech kraje.
Celkové náklady na jednotlivá opatření v rámci podpory ISPA by neměly být menší než pět milionů eur (kolem 170 milionů korun).
Opatření, na něž je požadována podpora, musí mít charakter samostatného investičního projektu, finančně a technicky samostatné části investičního projektu, skupiny věcně souvisejících investičních projektů nebo rámcového investičního projektu. Žadatelem, resp. konečným příjemcem v rámci programu ISPA mohou být právnické subjekty:
obce,
sdružení obcí,
subjekty, v nichž mají města nebo obce trvale více než 90% majetkovou účast,
organizační složky státu,
státní podniky,
obchodní společnosti, v nichž má stát trvale více než 90% majetkovou účast,
ostatní státní organizace.
Postup při vyřizování žádosti
Žádosti o podporu se podávají na Státní fond životního prostředí, který je Implementační agenturou pro program ISPA. Rozhodující je postup podle směrnice Ministerstva životního prostředí pro předkládání žádostí o podporu z programu Evropského společenství ISPA (směrnice ISPA), kde jsou podrobně uvedeny základní podmínky předkládání žádostí a vymezen předmět podpory, prioritní oblasti a kategorie prioritních opatření, okruh žadatelů, formy a výše podpory, náležitosti a postup, včetně příloh pro přípravu žádosti ve třech etapách:
I. Registrační tabulka projektu - (PIDS), kterou je nutné vyplnit a zahájit tak první etapu projednávání. Po jeho odsouhlasení žadatel dopracuje projekt podle další přílohy směrnice.
II. Identifikační dokument projektu -(PID) v podstatě do podoby, kterou je možné po odsouhlasení předložit Evropské komisi k předběžnému vyjádření. Po úspěšném výběru žadatel vypracuje žádost (bod III).
III. Žádost o podporu z programu ISPA -velmi obsáhlý formulář (návod -neoficiální překlad je k dispozici na SFŽP). Součástí je zpráva a další dokumentace, např. studie proveditelnosti, studie s mapovou situací, analýza přínosů a nákladů, finanční analýza, případně dokumentace EIS s veřejným projednáním atd.
Po celkovém odsouhlasení jednotlivých etap přípravy žádosti a kladném rozhodnutí ministra, je žádost v anglickém jazyce (překlad zajišťuje žadatel) zaslána ke schválení Koordinačnímu výboru ISPA a v kladném případě odeslána Evropské komisi k projednání v Řídícím výboru ISPA (zástupci z členských zemí). O tomto faktu jsou žadatelé bezprostředně informováni MŽP.
Postup projednávání žádosti je velice náročný i z hlediska časového, může trvat od půl roku až po několik let. Velmi záleží na kvalitní přípravě projektu a flexibilním přístupu zpracovatele dokumentace při doplňování žádosti v průběhu projednávání.
V současné době jsou vyřizovány žádosti, které se v převážné většině týkají prioritní oblasti zajištění jakosti a množství vod. Z oblasti nakládání s odpady je ve III. etapě vyřizování žádosti projekt "Komplex látkového a energetického využití odpadu ve spalovně SAKO Brno, a. s."
Objem finančních prostředků
Rozpočet fondu ISPA pokrývá období let 2000-2006. K datu oficiálního vstupu České republiky do Evropské unie bude nahrazen Kohezním fondem.
Kandidátské země jako celek mohou čerpat ročně částku 1040 mil. eur, z čehož by Česká republika mohla získat 5,5-8,0 %, což odpovídá částce 57,2 až 83,2 mil. eur. Průměrně se zatím jedná o kolem 70 mil. eur ročně, které mají být rovnoměrně rozděleny mezi projekty v oblasti životního prostředí a projekty v oblasti dopravní infrastruktury. To znamená, že roční finanční objem prostředků z Fondu ISPA na projekty v oblasti životního prostředí se může pohybovat v rozmezí 28,6 až 41,6 mil. eur i více, vzhledem k tomu, že v letech 2000-2001 převládalo čerpání pro připravené dopravní projekty a v dalších letech dojde k vyrovnání.
Prostředky poskytované v rámci Fondu ISPA mohou mít formu grantu, tedy nevratné pomoci, případně i půjčky. Je však nutné upozornit, že navrhované projekty musí mít zajištěno sdružené financování, podpora z Fondu ISPA se pohybuje okolo 60 % až 70 %. Žadatel si proto musí na 30 %-40 % nákladů zajistit vlastní finanční prostředky (vlastní rozpočet, půjčka od banky apod.).
Žadatel může získat podporu v souladu se "Směrnicí MŽP o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR pro spolufinancování programu ISPA, pro přípravu dokumentace projektu ISPA a zpracování dokumentace na výběrové řízení a provedení výběrového řízení projektu programu ISPA". O podporu lze požádat po schválení postupu žádosti do druhé etapy podle směrnice ISPA. Podrobnější informace, včetně příslušných směrnic a formulářů lze získat přímo na pracovištích SFŽP nebo na internetových stránkách na adrese www.sfzp.cz.
Výhled na využití fondů
Předvstupní fondy mají svůj význam i z hlediska přípravy (vytvoření struktur a odborníků) na čerpání finančních prostředků po vstupu ČR do EU z následujících fondů EU:
Phare -podporuje přípravu na Evropský regionální rozvojový fond (ERDF) a Evropský sociální fond (ESF),
SAPARD -podporuje přípravu na Evropský zemědělský záruční a usměrňovací fond EAGGF),
ISPA-podporuje přípravu na Kohezní fond (CF) neboli Fond soudržnost.
Pro proces přípravy na využívání strukturálních fondů a Fondu soudržnosti (Kohezní fond) je významné uzavření kapitoly 21-Regionální politika a koordinace strukturálních nástrojů dne 22. 4. 2002. V průběhu negociací se ČR zavázala především připravit celý soubor programových dokumentů, zajistit systém pro efektivní řízení a kontrolu prostředků poskytovaných Evropskou unií a připravit dostatek kvalitních projektů.
Zastřešujícím programovým dokumentem je Národní rozvojový plán, který MMR připravuje ve spolupráci s dalšími ministerstvy, zástupci regionů a dalšími ekonomickými a sociálními partnery.
Významným krokem je příprava administrativních struktur pro správu a kontrolu prostředků EU. Vláda ČR v lednu 2002 rozhodla o umístění řídicích a platebních orgánů. Řídícím orgánem bylo jmenováno Ministerstvo pro místní rozvoj
Řídícími orgány operačních programů jsou příslušná odvětvová ministerstva. Centrálním platebním orgánem pro všechny strukturální fondy a Fond soudržnosti je Ministerstvo financí. Na realizaci všech programů budou dohlížet monitorovací výbory.
Podstatné je však zajistit kvalitní projekty v dostatečném počtu tak, aby ČR byla schopna vyčerpat všechny nabízené prostředky. Neschopnost tyto prostředky využít by pro ČR znamenalo zhoršení pozice při vyjednávání alokací pro příští programové období od roku 2007. Odpovědnost za přípravu kvalitních projektů leží nejen na ministerstvech, ale i na krajských úřadech.
Pro možnost využití podpory EU v prioritní oblasti nakládání s odpady je důležité se soustředit na skupinové projekty. Příkladem může být využívání Fondu ISPA pro regionální systémy nakládání s odpady v Maďarsku.
Vlastimila Mikulová,
Státní fond životního prostředí
|