POŽADAVKY LEGISLATIVY Změna přístupu k problematice všech složek životního prostředí po roce 1989 a následná harmonizace s právní úpravou EU přináší řadu změn v legislativě odpadového hospodářství, vodního hospodářství i ochrany ovzduší v ČR. Z těchto změn vyplynula povinnost vést průběžnou...
POŽADAVKY LEGISLATIVY
Změna přístupu k problematice všech složek životního prostředí po roce 1989 a následná harmonizace s právní úpravou EU přináší řadu změn v legislativě odpadového hospodářství, vodního hospodářství i ochrany ovzduší v ČR.
Z těchto změn vyplynula povinnost vést průběžnou evidenci ve všech jmenovaných oblastech. S tím souvisí I povinnost ročního (měsíčního) vyhodnocování formou příslušných výkazů a v oblasti vodního hospodářství a ochrany ovzduší výpočet poplatků. Tyto okolnosti vedly k co největšímu zjednodušení a automatizaci postupů při vedení průběžné evidence. To je dnes řešeno počítačovým zpracováním.
VHODNÝ SOFTWARE
Jedním z informačních systému, který řeší tuto problematiku, je software EIS-PRO-W firmy PRO-EKO Ostrava, spol. s r. o. Jeho nespornou výhodou je komplexní řešení jmenovaných oblastí, což dovoluje provádět sledování, průběžný sběr a posuzování údajů a informací, které vede k hodnocení environmentálního profilu organizace v souladu s EMS dle ISO 14001, popř. EMAS. Zájem organizací o dosažení a prokázání dobrého environmentálního profilu se v poslední době mimořádně zvýšil.
Modulové řešení systému umožňuje sledovat veškeré ekologické informace v rozsahu potřeb požadovaných organizací. Uživatel může sledovat např.:
[*] průběžnou evidenci v odpadovém hospodářství, ve vodním hospodářství i v ochraně ovzduší,
[*] ekonomiku provozu (náklady, výnosy, fakturace),
[*] bilanci všech složek,
[*] výpočty poplatků za znečišťování ovzduší a za vypouštění odpadních vod,
[*] REZZO a další.
Systém umožňuje rozdělení dat na tzv. agendy s možností jednoduchého vzájemného přepínání (agenda je souhrn evidencí za rok a firmu, případně části firmy).
Podporuje hierarchické organizační a technologické struktury teoreticky až do desíti vnořených úrovní (firma - závod - středisko - provoz - výrobní díl). Umožňuje samostatné vedení evidence na jednotlivých úrovních a vyhodnocení jednak za samotnou organizační úroveň, jednak souhrnně za organizační úroveň a jejích podřízených částí.
K jednotlivým prvkům organizační struktury lze přiřadit grafiku (zobrazení, mapy atd.) i vytvořit vlastní blokové schéma pro jednotlivé oblasti.
ARCHITEKTURA SYSTÉMU
Systém EIS-PRO-W 2000 je koncipován na principu modulární architektury: jednotlivé oblasti (odpady, voda, ovzduší) jsou rozděleny do několika programových částí, které tvoří moduly systému.
Uživatel si tak nemusí pořizovat kompletně celý systém, ale na základě provedené analýzy potřeb pouze jeho základ a vybrané specifické moduly. V současné době existuje ve dvou variantách.
První je vhodná zejména pro menší firmy, kde je systém provozován lokálně (na jednotlivých počítačích nebo v síti). Tato verze se používá nad systémem řízení báze dat Visual FoxPro 5.0, která zajišťuje poměrně rychlý přístup k datům a má menší nároky na hardware.
Na druhou stranu se však může prodloužit doba odezvy při přístupu více uživatelů k datům současně. Rovněž tato verze není příliš vhodná pro práci s velkými objemy dat. Má nižší stupeň zabezpečení dat proti neoprávněnému přístupu a při výpadku systému.
CLIENT/SERVER
Druhá varianta je koncipována v dvouúrovňové architektuře client/server, takže jsou fyzicky oddělena data a systém řízení báze dat od aplikačních programů. Pro systém řízení báze dat byl vybrán Microsoft SQL Server 7.0. Celý systém je centralizovaný, tj. všichni uživatelé pracují nad jedněmi, aktuálními daty.
Výhody c/s přístupu:
[*] práce s velkými objemy dat,
[*] rychlý výběr dat dle zadaných podmínek,
[*] konzistence dat,
[*] vyšší stupeň zabezpečení dat proti neoprávněnému přístupu,
[*] vyšší stupeň zabezpečení dat proti výpadku systému,
[*] transakční zpracování,
[*] provoz v sítích Windows NT, Windows 95, Windows 98, Windows 2000, Novell,
[*] provoz v rozsáhlých sítích (připojení přes telefonní linky),
[*] integrace s jinými informačními systémy.
Nevýhody c/s přístupu:
[*] vyšší provozní nároky na hardware,
[*] složitější správa systému a údržba systému.
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Tato oblast je navržena primárně pro zpracování výkazu o nakládání s odpady podle platné legislativy Ministerstva životního prostředí ČR. Zajišťuje vedení průběžné evidence o nakládání s odpady prostřednictvím provozního deníku, popř. šest druhů dokladů (hlášenka produkce atd.), dále evidenci přepravních dokladů o přepravě nebezpečných odpadů, identifikačních listů nebezpečných odpadů, smluv o nakládání s odpady, rozhodnutí o nakládání s nebezpečnými odpady, ceníky výkupu a předání odpadů, fakturace odpadů a služeb.
Oblast odpadového hospodářství má také modul bilancí, který poskytuje pohled na nakládání s odpady z různých hledisek (např. z hlediska hmotnosti, nákladů, výnosů apod.).
Oblast odpadového hospodářství v systému EIS-PRO-W 2000 podporuje procesní přístup. Systém je možné implementovat na celý proces nakládání s odpady, nikoliv pouze jako podporu pro určité činnosti (např. pro zpracování výkazu).
MODELY PROCESŮ
Systém podporuje různé modely procesů nakládání s odpady: 1. Firma je převážně producentem odpadů, vyprodukované odpady pak předává jinému středisku ke zneškodnění nebo je sama zneškodňuje.
2. Firma je převážně producentem odpadů, vyprodukované odpady předává jinému středisku, to předává odpady ke zneškodnění jiné firmě.
Podobně jako u předchozího modelu je možné určit produkci odpadu až zpětně na základě předávaného množství.
3. Firma přijímá odpady od jiných firem (vhodné zejména pro spalovny a skládky), které pak zneškodňuje. Vystavit doklady o přijetí odpadů lze na základě smlouvy uzavřené s firmou, od které byl odpad přijat (položky smlouvy jsou vlastně odpady a jejich měrná cena), popř. přímo z ceníku odpadů. Faktury je možné vystavovat hromadně, např. jednou měsíčně.
4. Firma přijímá odpady od jiných firem, které pak předává jiné firmě ke zneškodnění. Vystavení dokladů o přijetí odpadů je možné na základě smlouvy uzavřené s firmou, od které byl odpad přijat (položky smlouvy jsou vlastně odpady a jejich měrná cena), popř. přímo z ceníku odpadů. Faktury je možné vystavovat hromadně, např. jednou měsíčně.
5. Firma přijímá odpady od jiných firem, tyto odpady pak využívá jako druhotnou surovinu, tím produkuje jiné odpady, které pak předává jiné firmě. V tomto modelu, podobně jako v prvním, lze vystavit hlášenku o produkci až zpětně na základě dokladu o předání odpadu jiné firmě.
OLDŘICH SAMOLEJ,
RADAN NÁVRAT,
PRO-EKO Ostrava, spol. s r. o.
Uživatel si tak nemusí pořizovat kompletně celý systém, ale na základě provedené analýzy potřeb pouze jeho základ a vybrané specifické moduly. V současné době existuje ve dvou variantách.
I am so delightful to find your blog turn cookies windows 10 Thanks for all these