Seznámení zaměstnanců podniku se správnými zásadami nakládaní s odpady je spolu s využitím špičkové techniky dokladem, že v Karose věnují náležitou pozornost ochraně životního prostředí.
Lakovna vysokomýtské Karosy je považována za nejmodernější lakovnu autobusů v Evropě. Ze svařovny jsou do ní dopravovány k povrchové úpravě již celé skelety. Mokrá část zahrnuje chemickou předúpravu povrchu skeletu prováděnou postřikovým způsobem, vlastní kataforézu ve vaně o objemu 300 m3 (délka vany je zhruba osmnáct metrů, šířka 3,5 metry a hloubka přes 4 metry) s následným oplachem ultrafiltrátem (poloponor) a vypálením. Suchá část zahrnuje tmelení a broušení a závěrečnou čistou část lakovací kabiny a přímo navazující sušky.
Nové technologie
Lakovna využívá kataforézu, jednu z nejmodernějších metod nanášení základního nátěru. Automatický systém nanášení barev, a také nové materiály povrchové úpravy přinesly zákazníkům vyšší kvalitu olakování. Zkušební provoz lakovny byl slavnostně zahájen v polovině loňského roku, nyní pracuje již v běžném pracovním režimu.
Celý proces lakovny je složitý technologický proces, při kterém vznikají i různé druhy odpadů, které je nutné třídit a podle přesně stanovených předpisů odstraňovat.
Jako je při výrobě autobusu naplánován na počátku přesný technologický postup, tak je stanoven i přesný postup pro nakládání s odpady, které vznikají v celém výrobním procesu až do okamžiku, kdy opustí autobus brány závodu a je předán zákazníkovi. Pro zajištění optimálního chodu odpadového hospodářství v Karose byla vytvořena směrnice, která stanovuje zásady efektivního nakládání se všemi druhy vznikajícího odpadu v souladu se zákony České republiky.
Třídění odpadů se provádí přímo v místě vzniku, tj. na jednotlivých pracovištích do označených sběrných nádob na odpad podle kategorie odpadu a místa jeho konečného zneškodnění, nebo využití v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech.
Kategorie odpadů se rozlišují na nebezpečný a ostatní. Pevné i kapalné odpady se dále dělí podle stupně nebezpečnosti, počet těchto druhů dosáhl čísla 38. Každá nádoba na odpad je řádně barevně označena samolepícími štítky ve třech základních barevných provedeních, aby nedocházelo k pochybnostem o účelu využití konkrétní nádoby.
Červené záhlaví označuje odpad N, tj. nebezpečný, který se odstraňuje dvěma způsoby: ve spalovně nebezpečných odpadů nebo na skládce nebezpečných odpadů. Žluté záhlaví označuje ostatní odpad, zelené je označením odpadu kategorie O, určeného k recyklaci. Odvoz a likvidaci odpadů zajišťuje odborná externí firma.
Přes čisticí stanici
Další kategorií jsou odpadní vody, které vznikají při operacích chemické předúpravy před kataforézou, odpady (proplachy) z výroby demineralizované vody a odpady z procesu kataforézy (pouze anolyt). Všechny tyto odpady projdou přes čisticí stanici, která pracuje ve dvousměnném provozu s kapacitou 7 m3/hod. Čistírna odpadních vod zabezpečí dodržení přísných limitů pro vypouštění vody, přičemž množství vod se minimalizuje použitím kaskádového protiproudého oplachu.
Dodržování norem kontrolují Vodovody a kanalizace Vysoké Mýto, odběratel odpadních vod. Kvalita odpadní vody splňuje přísné místní normy. Odpadní voda z Karosy je pak dále zpracována v městské biologické čističce odpadních vod. Kaly z této čističky jsou pak dále použitelné a mají ekonomický přínos, nesmí však obsahovat nebezpečné látky - jako například těžké kovy, které jsou spíše obsaženy v levných barvách, které však Karosa zásadně nepoužívá.
V souladu s ekologickými trendy se i Karosa zaměřuje na nové materiály zejména tmely a plnič na vodou ředitelné bázi. V blízké budoucnosti plánuje Karosa přechod i na vodou ředitelné vrchní laky, které však zatím nedosahují potřebných kvalitativních parametrů v ekonomicky reálné ceně. Veškeré chemické a lakové materiály potřebné k olakování autobusu dodává Karose renomovaná firma PPG, která se stala vítězem výběrového řízení a je jediným dodavatelem.
Tato firma se svými specialisty sleduje denní proces povrchové úpravy a převzala i spoluodpovědnost za výslednou kvalitu antikorozní úpravy autobusů i podíl na zlepšení životního prostředí.
Pro nanášení barev jsou k dispozici tři lakovací kabiny vybavené předepsanou technologií, z nichž v automatické kabině (programem řízený manipulátor s rotačními rozprašovači), kde se aplikuje plnič a první odstín vrchního laku, se dosahuje až 80 % účinnosti nanášení. Ve staré lakovně byla při ručním stříkání účinnost kolem 40 % a spotřeba barvy byla téměř dvojnásobná. Současná spotřeba činí 12 - 13 kg vrchního aku na autobus. Přestřiky barev jsou zachycovány vodním odlučovacím systémem a naměřené hodnoty jsou kolem 0,3 mg/m3, přičemž norma stanovuje limit 3 mg/m3.
Emisní zplodiny
Při vypalování laků se uvolňují těkavé látky, které negativně ovlivňují životní prostředí. Všechny tyto zplodiny z vypalovacích pecí jsou přiváděny do katalytického spalovače emisních zplodin a při teplotě 320 oC dochází prakticky k jejich rozpadu. Norma připouští 50 mg VOC/m3 odpadu, dosahovaná skutečnost je maximálně 10 mg VOC/m3.
Pro přehlednou evidenci skutečně vypouštěných škodlivin do ovzduší instalovala Karosa systém kontinuálního měření emisí - tedy průběžného měření a vyhodnocování údajů z kouřových analyzátorů (snímkování každých 20 vteřin). Počítačový program pak vyhodnocuje celkový průběh likvidace zplodin v daném okamžiku, jakékoliv části i celého pracovního dne, vyhotovuje protokoly, které objektivně dokladují, že nedochází k překračování stanovených limitů.
Podrobné seznámení všech pracovníků společnosti se systémem nakládaní s odpady a akceptace jeho zásad, ukazuje, že Karosa patří do skupiny výrobních podniků, jež věnují náležitou pozornost ochraně životního prostředí.
Martina Linhartová,
Karosa, a. s.
|