01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moderní strojový park, či bazar "ojetin"?

Tři způsoby, které je ovšem nejlépe vzájemně kombinovat, uvádí Vlastimil Horák, ředitel firmy Strojírna Potůček, s. r. o., jako návod k tomu, aby i menší obce dosáhly na komunální techniku odpovídající současným požadavkům. Nejen z poznatků této slatiňanské společnosti, která má dlouholetou...

Tři způsoby, které je ovšem nejlépe vzájemně kombinovat, uvádí Vlastimil Horák, ředitel firmy Strojírna Potůček, s. r. o., jako návod k tomu, aby i menší obce dosáhly na komunální techniku odpovídající současným požadavkům.

Nejen z poznatků této slatiňanské společnosti, která má dlouholetou zkušenost s rekonstrukcemi a modernizacemi stávajících komunálních nástaveb cisternového charakteru, vyplývá, že kvůli nedostatku peněz municipality často odkládají nutný nákup komunální techniky a skrovné finanční prostředky raději vloží do jiných priorit. Pak ovšem jejich strojový park leckdy připomíná spíše bazar ojetých vozidel než provozuschopný areál komunální techniky.

Možný návod k řešení

Ředitel Horák má za to, že i při současných finančních možnostech obcí a měst či jimi zřizovaných organizacích typu Komunálních služeb existuje řada způsobů, jak úroveň komunální techniky zlepšovat:

Zajištěním finančních prostředků cestou bankovních úvěrů, leasingu i splátkových kalendářů poskytovaných dodavateli. V současné době podle ředitele Horáka banky i leasingové společnosti nabízejí městům a obcím výhodné úrokové sazby, často nižší než 3 % p. a. Ředitel se navíc domnívá, že v následujících letech by neměl být problém na nákup moderní techniky získat peníze z fondů Evropské unie.

Technická řešení spočívají ve využívání jednoho stávajícího automobilového nosiče pro používání několika užitkových nástaveb, ať výměnných, nebo kontejnerových. K tomu mohou posloužit starší speciální komunální vozidla v rámci jejich generálních oprav.

"Například splachovací vozidlo SA-8, které lze snadno přestavět na nosič užitkových nástaveb pro letní (výměnná kropička) i zimní údržbu (výměnný sypač)," poukazuje ředitel Vlastimil Horák. Jako další možnost uvádí například vozidla pro odvoz komunálního odpadu, tzv. BOBRY, které lze snadno upravit na nosiče kontejnerů (místo nástavby na odpad instalovat kontejnerový natahovací systém), a pak už jenom podle potřeby si dál pořizovat nejrůznější druhy kontejnerů (splachovací, fekální, pro distribuci pitné vody apod.) a především korby pro převoz různého druhu substrátů.

Organizační řešení spočívající v možnosti sdružování se malých obcí zejména k letní a zimní údržbě místních komunikací, likvidaci odpadních vod, případně k nouzovému zásobování pitnou vodou atd.

Není "bazar" jako bazar

Malá města a obce zatím často sahají k levnějšímu nákupu v těch autobazarech, které sice nabízejí "nejvýhodnější cenu", ale nedisponují vlastním opravárenským zázemím, tím méně aby mohly nabízet na prodaná ojetá vozidla jejich další servis.

Podle Vlastimila Horáka takoví zájemci o komunální techniku přitom obvykle kalkulují s tím, že si nakoupená vozidla sami svépomocně opraví.

"Když však už nakupovat starší komunální vozidla, pak je určitě hospodárnější, pořídit si je byť i za více peněz, avšak od dodavatelů, kteří mají vlastní výrobní a opravárenské kapacity, poskytují na prodanou techniku mnohdy i víceletou záruku a zajišťují její servis," dodal ředitel Horák.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down