Místa na zpětný odběr elektrozařízení, která dosloužila, budou muset jejich výrobci asi zřídit v každé obci nad 2000 obyvatel. Vláda navrhovala, aby takovéto místo muselo být v obcích nad 10 000 obyvatel. Zvýšení počtu míst schválili poslanci v rámci nového zákona o výrobcích s ukončenou životností. Normu nyní dostane k posouzení Senát.
Výrobce automobilových pneumatik, baterií nebo akumulátorů bude povinen zřídit nejméně jedno veřejné místo jejich zpětného odběru v každé obci s pověřeným obecním úřadem a v případě územně členěných statutárních měst v každém městském obvodě nebo městské části. Vláda navrhovala, aby jedno takovéto místo připadalo na 25 000 obyvatel v rámci města nebo kraje.
K novinkám zákona patří zavedení principů takzvané ekomodulace. Znamenají, že výrobky by byly zatíženy recyklačním příspěvkem podle míry svého dopadu na životní prostředí. Cílem je ekonomicky zvýhodnit výrobky, jejichž používání či likvidace představují menší ekologickou zátěž.
Příspěvky za zpětný odběr elektroodpadu, jeho opětovné použití, recyklaci a osvětu platí jednotliví výrobci takzvaným kolektivním systémům. Jde o neziskové organizace, které zajišťují sběr a recyklaci. Za porušení nových pravidel bude podle závažnosti hrozit pokuta až jeden milion korun.
Výše recyklačního příspěvku už v současnosti závisí na náročnosti zpracování daného elektrospotřebiče, jiná je u pračky či mobilního telefonu, podle možnosti jeho využití. Nově má podle vládní předlohy odrážet náročnost recyklace i u jednotlivých druhů výrobků.
Sněmovna odmítla mimo jiné návrh poslance ČSSD Petra Dolínka, aby se zvýšily ekologické poplatky při prvním převodu staršího auta nebo při registraci dovezeného vozu. Poslanec navrhoval, aby se poplatky zvýšily z nynějších 3000 korun až 10 000 korun na 15 000 korun až 25 000 korun u automobilů, které neplní emisní normy Euro 3 a vyšší.
(ČTK)*
Povinnost zřídit místo zpětného odběru elektrozařízení v obcích nad 2000 obyvatel mají výrobci v zákoně již od roku 2014. Nový zákon v tomto směru přináší jedinou podstatnou změnu, a to, že musí být vytvořena pro každou skupinu, ve které jsou výrobky uváděny na trh.