Pneumatiky nákladních vozidel se dnes vyvažují jedovatým olovem. Nejenom, že s tímto materiálem pracují každý den lidé v pneuservisech, ale závažíčka se ztrácejí na cestách a povalují se podél silnic. Z toho pocházející zatížení životního prostředí je značné: jedno kolo potřebuje na vyvážení něco...
Pneumatiky nákladních vozidel se dnes vyvažují jedovatým olovem. Nejenom, že s tímto materiálem pracují každý den lidé v pneuservisech, ale závažíčka se ztrácejí na cestách a povalují se podél silnic. Z toho pocházející zatížení životního prostředí je značné: jedno kolo potřebuje na vyvážení něco kolem 400 až 800 g olova a u nás je v provozu něco přes 50 000 nákladních vozidel. Firma Wheelo přišla na trh s polotuhou polymerní hmotou, která se aplikuje na vnitřní stěnu pneumatiky. Po jejím nanesení není třeba kola vyvažovat obvyklým způsobem. Otřesy a odstředivé síly během 5-100 kilometrů jízdy totiž rozmístí hmotu po vnitřní straně pneumatiky tak, že ji ideálně vyváží. Hmota má totiž přirozenou snahu se přizpůsobit co nejvíce prstencovému tvaru. Když se kolo při jízdě otáčí, hmota se samočinně rovnoměrně rozprostře po vnitřní straně pneumatiky. Nevyvážená pneumatika vibruje. Hmota se začne pod vlivem vibrací přemísťovat a směřuje do správného místa a v přesném množství potřebném ke kompenzaci nerovnováhy. Pružná a fyzicky stabilní hmota pak pneumatiku při dalším provozu automaticky vyvažuje během celé její životnosti.
- pol -